menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke ziekte enof plaag heeft mijn appelboom

Ga naar meest recente reactie

kevertjes

Kevertjes

Weet er iemand welke ziekte en/of plaag mijn appelboom heeft?

De blaadjes vertonen roestige vlekjes. De appels (jonagold) zijn doorstoken. Er zit telkens een gaatje aan de onderkant van de appel, aan het kroontje, en ook het gehele klokkenhuis is aangevreten. Er blijft een soort kurkachtige substantie achter. Maar de beestje die erin hebben gezeten, heb ik nog niet opgemerkt. Geen idee of de plekjes op de blaadjes samen hangen met de beestjes in de appels.

Tips over hoe ik dit op een ecologisch/biologische manier kan aanpakken, zijn steeds welkom. Of als er iemand het vermoeden heeft dat deze problemen samenhangen met een niet zo goede afstemming van de boom met de bodem of plaatsing zoals te veel of te weinig in de zon, mag dit ook steeds zeggen.

Alvast erg bedankt voor de hulp!

Weet er ook iemand hoe ik foto's bij dit bericht kan voegen?
woensdag 4 september 2013 - 12:50
kevertjes
woensdag 4 september 2013 - 12:51
Boerke

Boerke

Kevertjes, eerst en vooral welkom op deze forum.
Om
donderdag 5 september 2013 - 09:24
kevertjes

Kevertjes

Dankjewel om me welkom te heten!

Ik denk dat je fruitmot bedoeld. Ik dacht daar ook aan. Ik twijfel omdat ik nog nooit wormpjes in de vruchten tegenkwam (al hebben die er duidelijk ingezeten) en ze ook niet onder de schors van de boom kan vinden.

Om fruitmot te bestrijden kwam ik al de volgende maatregel tegen: bloempotjes gevuld met stro omgekeerd in de bomen omhoog hangen, zodat oorwormen daar een goed onderkomen voor de winter hebben. Oorwormen zouden de rupsjes opeten voor ze in de bloesems kunnen kruipen. Heeft iemand nog andere idee

Struiken & Bomen

vrijdag 6 september 2013 - 19:28
kevertjes

Kevertjes

En een foto van de blaadjes.
Is dit roest? En hoe los je dit op een ecologische manier op?

Struiken & Bomen

vrijdag 6 september 2013 - 19:29
Tuinprins

Tuinprins

Voor wormstekigheid bij appels veroorzaakt door de fruitmot en het voorkomen/bestrijden ervan zie:

http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/fruitmot_wormstekigheid_appel_peer.htm


Het aangetaste blad zou het beginstadium van schurft kunnen zijn. Is een veel voorkomend verschijnsel bij appels en sommige andere leden van de roosfamilie zoals de lijsterbes. Schurft bij appels komt zowel voor op de appels (beige-bruine ruwe plekken op de schil) als op de bladeren (bruine plekjes die aaneengroeien en later kurkachtig aanvoelen). Zie ook:


http://www.fruitpluktuin.nl/fruit/Ziekten/schimmel-fruitbomen



Gegroet, de tuinprins
zaterdag 7 september 2013 - 09:18
kevertjes

Kevertjes

Dankjewel Boerke en tuinprins voor alle info!

Aan schurft is er blijkbaar niet zoveel te doen.
Niet dat het zo'n probleem is. De plekjes op de blaadjes zijn er al enkele jaren maar de vruchten worden bij ons niet aangetast.

een fijn weekend,

kevertjes
zaterdag 7 september 2013 - 09:53
kevertjes

Kevertjes

Ik heb toch enkele ecologische middeltjes gevonden tegen schurft en roest.
Je vind ze hieronder voor de ge
maandag 9 september 2013 - 08:39
sugar

Sugar

Jonagold is (zoals de meeste rassen die je kan kopen in de winkel) extreem schurftgevoelig. Het probleem ligt hem hier dus bij de aangeplante boom.
maandag 9 september 2013 - 18:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon