menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat met de notelaars

Wannus

Wannus

Ik weet weinig raad met vragen over notelaars .
Maar ik heb wel al gezien dat er massas noten
vroegtijdig afvallen .
Kan het zijn daar het te lang koud geweest is dit jaar .
Overal waar ik notelaars zie vertonen ze allemaal
bruine vlekken op de bladeren .
woensdag 4 september 2013 - 08:25
WillyT

WillyT

Dat is bijna zeker bacterievuur. De verhoutte schil van een aangetastte noot is zacht en dun is en kan vaak gewoon met de vinger ingedrukt worden. Als er al een noot in zit, is die meestal rot.
Voor deze oogst is daar weinig meer aan te doen, maar volgend jaar is behandeling mogelijk met Koperoxichloride, bij Aveve bv. gekend onder de naam Cuprex. Dat is een vrij onschadelijk produkt.

Je begint volgend jaar best heel vroeg met behandelen, vanaf de eerste botten al. Niet wachten totdat je al noten ziet komen, want dan is het te laat. Na enkele seizoenen zou het probleem moeten opgelost zijn.
Zolang het droog weer is, is herhaling niet nodig, maar bij vochtig weer is regelmatig een nieuwe lading aangeraden.
Als het een hoge boom is, zal het wel niet makkelijk zijn om overal te geraken, maar om de bacterie uit te roeien is het wel belangrijk om alle takken te behandelen.

Wat je dit jaar zeker nog moet doen, is alle aangetastte noten die afvallen, zo snel mogelijk oprapen en verwijderen, anders nemen de wortels volgend jaar de bacterie uit de grond op en zo zit je in een vicieuze cirkel.

Succes. Willy
vrijdag 13 september 2013 - 19:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon