menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien taxus

Ga naar meest recente reactie

marcgoube6

Marcgoube6

Mijn buur heeft een taxushaag van ongeveer 2 m40 hoog en min. 1 m breed die tot op de scheiding van onze tuinen staan. Hij wil de haag laten inkorten in de hoogte en breedte. Hij sprak hiervoor een snoeier aan die zegde dat hij dat in november zou komen doen. Ik vraag me af of dat dan nog kan zonder risico's.
zaterdag 31 augustus 2013 - 14:05
westy

Westy

Ik zou denken beter te wachten tot het vroege voorjaar.
zaterdag 31 augustus 2013 - 21:17
Tuinman65

Tuinman65

Laat die snoeier in november maar komen.
Gaat geen enkel probleem geven.
Leo
zaterdag 31 augustus 2013 - 23:11
marcgoube6

Marcgoube6

Dank voor de antwoorden.

Op allerhande websites (ook op deze van tuinadvies) lees ik een taxushaag niet te laten niet te (laten) snoeien na eind augustus of half september.

Leo, als ik vragen mag, waarom denk je dat dat in november geen probleem zal geven?
zondag 1 september 2013 - 08:39
WiPe

WiPe

Taxus verdraagt snoeien zonder noemenswaardige problemen. Maar taxus groeit vrij traag, waardoor het soms erg lang kan duren eer de haag na drastische snoei terug dicht gegroeid is. Snoeien in november heeft dan als nadeel dat het een paar maanden langer duurt eer de haag opnieuw begint uit te schieten. Bovendien kunnen de snoeiwonden, als het een strenge winter wordt, invriezen. Maar het lijkt me niet dat dat invriezen een groot probleem vormt.
zondag 1 september 2013 - 09:10
Tuinman65

Tuinman65

Niet snoeien bij vriesweer enz... .
Enkele jaren geleden was ik op bezoek bij kwekerij De Limieten in Nederland en het vroor vandeeg.
Ze waren daar Buxus in potten aan het snoeien.
Het snoeien werd wel binnen gedaan omdat het zo koud was maar daarna gingen ze weer naar buiten.
Die mensen zitten met een kapitaal aan planten en die gaan daar toch niet het risico nemen dat die snoeiwonden schade gaan berokkenen.
Veel van wat je leest op internet moet je met een korreltje zout nemen, maar dat weet Wim ook wel.
zondag 1 september 2013 - 23:38
marcgoube6

Marcgoube6

Bedankt voor de verschillende antwoorden.

Deze helpen mij een stuk verder.

Theorie en praktijk zijn blijkbaar niet altijd hetzelfde.

Als er nog andere meningen zijn dan verneem ik dat graag.
maandag 2 september 2013 - 13:28
WiPe

WiPe

Wat dat vriesweer betreft kan ik wel een paar pagina's vol kladden. Allemaal theorie die hand in hand gaat met de praktijk en vice versa.

Ik heb het altijd al bizar gevonden dat hagen geschoren moeten worden in september zodat de snoeiwonden kunnen overgroeien voor de winter waardoor ze niet kunnen invriezen terwijl knotwilgen rustig geknot kunnen worden in het midden van de winter. daar speelt dat probleem van invriezen blijkbaar niet. Begrijpe wie kan, want een verklaring voor dat verschil is nergens te vinden.

Wat wel van belang is, is de grootte van de snoeiwonden. Hoe kleiner de snoeiwonde, hoe kleiner de kans op inrotten en hoe minder last de boom er zal van ondervinden. Je kan dus beter twee kleinere snoeiwonden maken dan een grote. Dat kan je in de praktijk zelf ondervinden, maar je kan het ook theoretisch perfect onderbouwen. Zo hoort het ook.

Ole
maandag 2 september 2013 - 13:40
krissie

Krissie

2 keer per jaar wordt er toch een oproep gedaan
om uw taxus snoeisel apart naar het containerpark te brengen .
Vorige vrijdag stond er hier op het containerpark een enorm grote houten bak
vol met snoeisel van taxus .
Ze verzamelen het om ( dacht ik ) medicatie van te maken .

groetjes
Krissie
maandag 2 september 2013 - 14:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon