menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meeldauw op amelanchier lamarckii

leerling

Leerling

Dit voorjaar heb ik een Amelanchier lamarckii (amerikaans krentenboompje) in container gekocht. Door omstandigheden is dat (nog) niet in de volle grond geraakt.

Ondertussen zit echter het hele struikje onder de meeldauw. Valt dit nog te redden?

Ik lees dat je meeldauw biologisch kan bestrijden met een mengsel van 40% melk en 60% water of een mengsel van bruine zeep met gegist heermoesgier, maar 'k heb de indruk dat het eerste advies is om de aangetaste delen te verwijderen en de overige delen met zo'n mengsels te besproeien. In dit geval zou dat betekenen dat heel het struikje eraan moet.

Tot nog toe zijn er geen andere planten aangetast en dat zou ik ook graag zo houden. 'k Zou dus liefst een oplossing hebben voor de bladeren beginnen vallen en die meeldauw in de grond geraakt. (Of werkt die schimmel niet zo?)

Weet iemand of er amelanchiers zijn die resistent zijn tegen meeldauw?




zondag 18 augustus 2013 - 01:05
Tuinprins

Tuinprins

Een krentenboompje gaat niet dood van meeldauw. Meestal ontstaat meeldauw bij planten als gevolg van bepaalde weersomstandigheden in combinatie met stress van de planten (bijv. droogte). Meeldauw is niet iets wat in de grond gaat zitten zoals bij voorbeeld phytophtora. Ook is het niet iets wat gemakkelijk naar ANDERSOORTIGE planten over gaat (kan wel bij planten van een soort bijv. eiken).

Krentenboompjes zijn nu eenmaal gevoelig voor meeldauw. Als ze te droog staan krijgen ze het eerder. Het beste is om de plant in de volle grond te zetten. Maak een ruim plantgat en verbeter dit met een flinke hoeveelheid compost of potgrond. Als het blad straks valt dit goed opruimen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 18 augustus 2013 - 08:52
Bombycilla

Bombycilla

En ze worden er oud mee,mijn krentenboompjes zijn 40 jaar oud en hebben nog steeds ieder jaar meeldauw,het hoort bij de plant.
Ook de 160 jarige eiken hier hebben het ieder jaar
maandag 26 augustus 2013 - 20:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon