menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Salix alba

Ga naar meest recente reactie

andytasch

Andytasch

Onze knotwilgen hebben gaten in de blaadjes en de bladen verpulveren en vallen af. Hier en daar al zwarte kleine rupsen gezien. Iemand daar nog problemen mee?Deze vraag is gesteld vanop Salix alba.
vrijdag 16 augustus 2013 - 21:16
Plantadvies

Plantadvies

Als de waterslang lang genoeg is kun je met een harde waterstraal dit proberen weg te spuiten.

Plantadvies
vrijdag 16 augustus 2013 - 22:45
Tuinman65

Tuinman65

Weer die waterslang.
Proberen zeg je toch.
Leo
vrijdag 16 augustus 2013 - 23:13
RdB

RdB

Alles beter dan dat domme gifspuiten in een siertuintje!

Ruud
zaterdag 17 augustus 2013 - 11:59
Polplastron

Polplastron

Ik heb al alle mogelijke diersoorten gezien op onze wilgen en heb daar nog nooit iets tegen gedaan (zelfs geen waterspuit). Wilgen kunnen best iets hebben. Bovendien wordt de wilg beschouwd als een interessante boom voor allerlei dierenleven. Waarom dan niet daarvan genieten. Die rupsen en andere worden met graagte gegeten door vogels en andere. De wilgen zelf hebben er minder last van dan je denkt.

Groeten,

Pol
zaterdag 17 augustus 2013 - 19:27
Tuinman65

Tuinman65

Met een waterstraal doe je enkel de bladeren een en weer fladderen en de rupsen, luizen en noem maar op genieten daar gewoon van.
Dat haalt niks uit.
Een wilg is een sterke boom en kan best wat verdragen en daar hoef je geen gifspuit voor boven te halen.
Op sommige andere planten kunnen rupsen wel voor serieuze problemen zorgen.
Leo
zaterdag 17 augustus 2013 - 23:08
Polplastron

Polplastron

Amai ... Leo en ik delen dezelfde mening! (Nog even en ik maak van de Leo ook een eco-fundamentalist! )
zaterdag 17 augustus 2013 - 23:28
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk het niet Pol want dan had ik een ander beroep moeten kiezen, al staan mijn bedrijvigheden sinds mijn pensioen op een veel lager pitje.
Wie professioneel met tuinieren bezig is, of het nu planten kweken is of tuinen onderhouden, kan nooit eco-fundamentalist zijn.
En dat is vooral dankzij de eisen die de consumenten en klanten stellen.
Daar horen 99% van de eco-fundamentalisten ook bij.
Wie koopt een aangestoken appel? een selder met roest?een wortel met een worm in?een hosta met vraat van slakken? enz...enz...enz...???
Leo
zondag 18 augustus 2013 - 22:06
WiPe

WiPe

Awel Leo, plantenkweker geworden????
maandag 19 augustus 2013 - 13:56
Tuinman65

Tuinman65

Waarom die vraag Wim?
Leo
maandag 19 augustus 2013 - 23:00
WiPe

WiPe

Voor zover ik weet verkoop jij geen appels, prei of planten. En in principe heb je gelijk, en hebben klanten soms onrealistische eisen tov een product. Nochtans slaagt de bioteelt er ook in om de genoemde producten te telen zonder de genoemde aantastingen.

En ook in d eprofesionele tuinaanleg ijn er mensen die zonder bestrijdingsmiddelen willen werken.
dinsdag 20 augustus 2013 - 08:46
Tuinman65

Tuinman65

Wij zouden ook wel willen werken zonder bestrijdingsmiddelen maar de klanten zijn de eersten om er op te wijzen dat er luizen enz... zitten.
Chemische onkruidbestrijding doen we enkel om het in grote tuinen betaalbaar te houden.
Leo
dinsdag 20 augustus 2013 - 21:01
WiPe

WiPe

Als de klanten er op wijzen dat er luizen zitten, dan ben jij er toch om hen duidelijk te maken in hoeverre dat een wezenlijk probleem is of niet. In de praktijk is zoiets zelden een groot probleem.
dinsdag 20 augustus 2013 - 21:37
Polplastron

Polplastron

Ach ja ... De meesten die hun tuin LATEN onderhouden zijn dan ook geen tuinmensen h
woensdag 21 augustus 2013 - 14:20
WiPe

WiPe

Daar ben ik het niet mee eens. Als de klant bepaalt hoe het werk moet uitgevoerd worden, waarom hebben ze dan nog een vakman nodig? Een vakman moet de klant toch advies kunnen geven om het beste resultaat te bereiken ook al dat betekent dat het werk op een andere manier moet uitgevoerd worden als de klant veronderstelt?
woensdag 21 augustus 2013 - 15:41
Polplastron

Polplastron

In een ideale wereld zou je gelijk hebben. In werkelijkheid echter vrees ik dat de klant altijd gelijk heeft. Bovendien is er ook nog de concurrentie. Als die met gif alle problemen ogenschijnlijk in een oogwenk oplossen, moet je als zelfstandige al heel sterk in je schoenen staan om een alternatief te bieden. Dat is het voordeel van forums; wij hoeven er niets aan te verdienen en kunnen bijgevolg vanuit eigen ervaring, kennis en overtuiging advies geven

Groeten,

Pol
woensdag 21 augustus 2013 - 17:16
WiPe

WiPe

Het omgekeerde gebeurt anders vaak genoeg: de klant die vraagt om gifvrij te werken terwijl de tuinaannemer dat niet wil omdat hij het nu eenmaal niet anders gewend is.

Er is een behoorlijk grote markt voor professionelen die zich willen engageren om gifvrij te werken.
En het klopt wel dat ik er niks aan moet verdienen, maar dat is ooit anders geweest.
woensdag 21 augustus 2013 - 17:42
Tuinman65

Tuinman65

Wim, de enige klant die ons vraagt om gifvrij te werken is Martine Prenen, iedereen wel bekend van TV. Maar die overdrijft in alles, vinden haar ouders trouwens ook.

Gifvrij werken en je klanten behouden , daar geloof ik niet in en jij als je eerlijk bent ook niet.
En welke tuinaannemer gaat nu zo dom zijn om te gaan spuiten terwijl de klant dat niet wil?
Stel dat een klant enkele luizen ontdekt op zijn rozen en ik zeg : kan geen kwaad madammeke, da's niet erg.
Maar die enkele luizen kunnen een paar dagen later een hele kolonie zijn en zorgen voor misvormde bloemen enz...
Wie heeft dan de boter gefret denk je?
En dan nog iets : verdienen aan vergif? Da's echt verwaarloosbaar hoor.


Leo
woensdag 21 augustus 2013 - 23:31
WiPe

WiPe

Tja, een mens zal de klanten hebben die hij zelf verdient zeker.

En over verdienen aan vergif heb ik niks gezegd. Dat was een reactie op Polplastron zijn uitspraak dat we er niks moeten aan verdienen.
donderdag 22 augustus 2013 - 10:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon