menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Coniferen als brandhout

Ga naar meest recente reactie

Timooo

Timooo

Is het veilig om coniferen, meer bepaald blauwe Chamaecyparis lawsoniana, te gebruiken als brandhout?

Ik heb namelijk mijn coniferen uitgedaan en wil deze als brandhout gebruiken. Iemand raadde me dit af omdat hars gevaarlijk is.

Klopt dit?

Alvast bedankt!
donderdag 4 juli 2013 - 23:16
Tine

Tine

Wat verteld is , klopt. Het hars kan vonken veroorzaken maar ook het rookkanaal verstoppen. Het lijkt me dus niet verstandig om coniferenhout te gebruiken in een open haard of een gesloten kachel.

Tine
vrijdag 5 juli 2013 - 08:57
RdB

RdB

Uit eigen ervaring: gaat uitstekend, geen vonk gezien of spattende hars gehoord.

Ruud
vrijdag 5 juli 2013 - 13:10
svoffel

Svoffel

Volgens mij is het belangrijk om het hout voldoende te laten drogen.
Minstens 3 jaar.
Het moet ook gesleten zijn, anders droogt het niet goed.

Na deze periode zou het geen probleem meer mogen zijn.

groetjes

Simone
vrijdag 5 juli 2013 - 17:08
Tuinprins

Tuinprins

Wat verteld is , klopt. Het hars kan vonken veroorzaken maar ook het rookkanaal verstoppen. Het lijkt me dus niet verstandig om coniferenhout te gebruiken in een open haard of een gesloten kachel.


Dennen en sparren zijn ook coniferen en die worden heel vaak voor kachelhout gebruikt. Gewoon een kwestie van op tijd de schoorsteen vegen.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 juli 2013 - 19:27
vloeiende

Vloeiende

Hetgeen svoffel zegt is zeer belangrijk, klief uw hout en laat, afhankelijk van de dikte, minstens twee-drie jaar drogen, alleen droog hout kent een goed rendement.
vrijdag 5 juli 2013 - 23:52
Tine

Tine

Goed mogelijk dat jullie geen problemen hebben gehad met het branden van coniferenhout. Ik heb dit echter van een schoorsteenveger die zegt dat het rookkanaal sneller verstopt kan raken door het verbranden van coniferenhout . Misschien is het , na het goed indrogen van het hout minder, dat weet ik niet. Het is in ieder geval van belang om het rookkanaal regelmatig schoon te laten maken , welk hout of je ook gebruikt.

Tine
vrijdag 5 juli 2013 - 23:56
Tuinprins

Tuinprins

Een schoorsteenveger denkt natuurlijk aan zijn nering.

In NL hebben veel brandverzekeringen de clausule dat als je een open haard hebt of een houtkachel stookt je eenmaal per jaar de schoorsteen moet laten vegen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 6 juli 2013 - 07:15
Tine

Tine

En dat is maar goed ook gezien het feit dat redelijk wat branden het gevolg zijn van verstopte rookkanalen. en of het een fabeltje is van de schoorsteen veger , laat ik tussenwege.

Tine.
zaterdag 6 juli 2013 - 09:32
deHaan

DeHaan

Chamaecyparis lawsoniana kan je goed stoken, zit nauwelijks of geen hars in
!jaar drogen en stoken.
Zijn ze lekker dik, dan kan je het ook als timmerhout verzagen.
zondag 7 juli 2013 - 22:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon