menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine bladeren in de japanse sierkers

Ga naar meest recente reactie

tuinfanaat

Tuinfanaat

Beste tuinliefhebbers;

We hebben een hele mooie prunus of japanse sierkers. In de boom zitten verspreid bruine bladeren aan kleine takjes. De rest van de boom ziet er goed uit. Wel zeggen de buren dat aan hun kant er een keer een soort zwam of paddestoel heeft gezeten. Nu zie je daar een soort beschadiging, gat.

Het lukt me nooit om fotoos op deze site te krijgen maar ik hoop dat er iemand is die weet wat het is en wat ik hieraan kan doen.

Ik denk dat de boom oud is. Van de vorige bewoners.

Bedankt alvast.

Tuinfanaat
vrijdag 21 juni 2013 - 17:00
Tuinman65

Tuinman65

Zijn de bladeren ook aangevreten.
Dan zijn volgens mij rupsen de oorzaak. Maken we ook hier en daar mee.
Maar dat is een tijdelijk probleem en komt wel weer goed.
En... heel oud wordt een sierkers idd niet.
Leo
vrijdag 21 juni 2013 - 22:53
tuinfanaat

Tuinfanaat

Hoi Leo;

Nee, ze zijn niet aangevreten. Hier en daar hangen ze bruin aan de boom. Het gekke is dat ze aan de boom blijven hangen. Ze vallen er niet af. Bovendien lijkt het dat de boom van de buren hetzelfde probleem heeft. (maar minder)

Hoe oud kan een sierkers dan worden? Je mag niet zomaar een boom omkappen. Ik zie dat veel mensen de boom eerst halveren of zoiets om geen vergunning te hoeven aanvragen. Weet iemand hoe dat zit. Liefst hou ik wel de boom als het mogelijk is.

Tuinfanaat
zaterdag 22 juni 2013 - 09:54
Bombycilla

Bombycilla

aantasting van Monilia laxa.
Prunus kan overigens best oud worden,ze zijn alleen wel gevoelig voor snoeien van te dikke takken,hierdoor krijgen ze snel last van de Boomgaardvuurzwam.
Hoe oud een boom kan worden valt niet te zeggen,in principe hebben ze het eeuwige leven,ze gaan dood aan ziekte,beschadiging e.d. maar niet van ouderdom
zaterdag 22 juni 2013 - 12:25
PetrusDe

PetrusDe

hallo ; tuinfanaat;
Heb hetzelfde verschijnsel bij mijn sierkerselaars, bij sommige uiteinden van takken zijn de bladeren bruin en verdord terwijl ze aan de takken blijven hangen. Ik denk dat het jonge blaadjes zijn die door hevige rukwinden geen sapstroom meer kregen en afstierven. Ze zijn ook al op gevorderde leeftijd onze sierkersen, maar hebben bloesem gegeven zoals nooit voordien. ( zie mijn tuinfoto's )
Geen paniek zou ik zeggen ... komt weer goed!
zaterdag 22 juni 2013 - 12:55
tuinfanaat

Tuinfanaat

Beste mensen die gereageerd hebben.

Het klopt dat we (te) dikke takken hebben gesnoeit. Moest vanwege de buren. We deden dat ook nog es in de verkeerde tijd.

Ik wacht het nu maar rustig af en doe voor de rest niks.

Bedankt allemaal; Tuinfanaat
zondag 23 juni 2013 - 13:39
Tuinprins

Tuinprins

Ik denk dat het jonge blaadjes zijn die door hevige rukwinden geen sapstroom meer kregen en afstierven.


Een van de meest komische antwoorden die ik dit jaar heb gelezen


Bombycilla heeft het juiste antwoord al gegeven: is een aantasting door de monillia schimmel. Komt de laatste jaren veel voor bij bloesemprunussen. Aangetaste delen wegsnoeien tot in het gezonde hout. Snoeischaar na gebruik ontsmetten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 juni 2013 - 14:18
tuinfanaat

Tuinfanaat

Tuinprins of anderen;

Kan ik dat wegsnoeien het beste nu doen of wachten tot het najaar wanneer ik toch ga snoeien omdat hij weer te groot word aan de kant van de buren?

Groet; Tuinfanaat.
maandag 24 juni 2013 - 16:38
WiPe

WiPe

Ik zou dat snoeien nu al doen. En dat snoeien aan de kant van de buren, kun je ook best vanaf nu tot eind augustus doen. Je wacht daar best niet mee tot in het najaar.
maandag 24 juni 2013 - 17:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon