menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladhoudende bolbomen

Ga naar meest recente reactie

maarten_09

Maarten_09

Is dat te doen in ons klimaat? Of wordt het toch lastig om gezonde bomen te houden?

Ik las over de prunus laurier op stam en de bolphotinia...

Zijn deze echt winterhard en groenblijvend? Wat zijn jullie ervaringen?

Of zijn er betere alternatieven?

Alvast dank!
maandag 17 juni 2013 - 08:28
Rowie

Rowie

Laurierkers is het meest sterk en in vele groottes en soorten verkrijgbaar. Zelf vind ik dekleinbladerige soorten in bolvorm het mooist, als bv.prunus laurocerasus rotundifolia of prunus lusitanica . Bolphotinia 's zijn zeker tijdens het uitlopen prachtig, maar veel minder goed winterhard en zeker op een winderige plek een foute keus. In een beschutte hoek zou 't kunnen. Succes.
maandag 17 juni 2013 - 13:19
Tuinman65

Tuinman65

De voorbeelden die hierboven aangehaald worden zijn niet echt kleinbladig.
Hoe hoog moeten die bolbomen zijn?
Met Ilex en Taxus zijn er mogelijkheden maar die hebben wel hun prijs.
Leo
maandag 17 juni 2013 - 23:07
maarten_09

Maarten_09

Wanneer planten we de laurierkers het best?
donderdag 27 juni 2013 - 09:48
Tuinman65

Tuinman65

Wanneer het licht is want in het donker is dat nogal moeilijk
Leo
donderdag 27 juni 2013 - 23:16
deHaan

DeHaan

Wintertijd is de goede tijd.

Leo
vrijdag 28 juni 2013 - 10:15
vloeiende

Vloeiende

Wintergroene planten zet je best voor of na de winter, vanaf september tot half oktober hebben de planten de kans om nog in te wortelen, vanaf begin maart idem, alles in een normaal seizoenverloop bekeken.
Tijdens de winter heb je kans dat niet ingewortelde planten schade oplopen door uit te drogen. Geef uw planten voldoende water na het planten en gebruik gedroogd koemest of vivifos voor een snellere beworteling.
vrijdag 28 juni 2013 - 22:38
Tuinman65

Tuinman65

Tja de Haan, ik heb het er moeilijk mee wanneer mensen vragen stellen, een antwoord krijgen, eventuele vragen, en dan niet reageren.
En dan mogen ze van mij zo'n reactie verwachten.
Groenlijvende planten kunnen vanaf half september tot einde april geplant worden.
Al is de beste tijd tussen half september en half oktober.
Maar hoveniers planten die de ganse winter door (als het niet vriest) en dat lukt ook wel.
En vloeiende,veel compost vermengen met de grond is zo veel beter en goedkoper als die producten die je aanraadt.
Leo
vrijdag 28 juni 2013 - 23:12
vloeiende

Vloeiende

Leo,je hebt gelijk wat die kompost betreft, ik ga er telkens van uit dat de mensen hun grond goed voorbereiden als ze iets willen planten en geef mee dat fosfor de beworteling bevorderd, zelfs al is de grond goed voorbereid.
zaterdag 29 juni 2013 - 06:40
maarten_09

Maarten_09

Leo, ik had over je vraag heen gelezen.

Ze mogen zo een 3 tot 3,5 meter hoog worden. Ik weet niet welke soort dan het best in aanmerking komt?
zaterdag 29 juni 2013 - 08:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon