menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sparren snoeien

Ga naar meest recente reactie

Timooo

Timooo

Beste,

In de tuin van mijn grootvader staan enkele sparren, zie bijlage. Deze zijn enkele jaren niet meer onderhouden. Is het mogelijk deze bij te snoeien of moet je deze laten weghalen om terug een nette tuin te bekomen.

Naar mijn mening zouden ze zeker moeten ingekort en wat dunner gemaakt worden.

Alvast bedankt.

Struiken & Bomen

vrijdag 14 juni 2013 - 21:19
RdB

RdB

Sparren kun je niet snoeien maar je hebt bijna een gelukje: het zijn geen sparren maar coniferen. Helaas slechts bijna een gelukje: deze zijn zodanig grof geworden dat je ze zult moeten vervangen.

Ruud
vrijdag 14 juni 2013 - 22:21
vloeiende

Vloeiende

persoonlijk zou ik ze ook vervangen, als je ze snoeit, wat zeker nog kan, dien je wel aan de zijkant nog groene(blauw in dit geval) takjes te behouden om terug te laten uitschieten. Bovenaan kan je ze gerust inkorten, daar zal het enige jaren vragen om ze terug vol te krijgen.
Wat Ruud (hoop ik) en ik bedoel met vervangen, als je deze haag onder hande hebt genomen ziet ze er helemaal niet meer uit en heb je spijt dat je er je tijd in gestoken hebt omdat je ze dan waarschijnlijk toch zal uitdoen. Kies maar
zaterdag 15 juni 2013 - 09:18
Timooo

Timooo

Bedankt voor jullie antwoord!

Vloeiende, wat bedoel je met dat ik aan de zijkant nog groene/blauwe takjes moet behouden? Dat ik ze niet te veel mag/kan inkorten?

Dus als ik het goed begrijp raden jullie me af om ze te snoeien? En zijn er eigenlijk maar twee opties: afblijven of laten weghalen.

Jammer, en ja vloeiende, daar heb ik ook al aan zitten denken dat ik de boel misschien meer zal verpesten
zaterdag 15 juni 2013 - 16:37
Tuinprins

Tuinprins

De meeste coniferen lopen niet meer uit op het kale/dode hout. Op bovenstaande foto staat volgens mij een blauwe Chamaecyparis lawsoniana. Als je deze flink terug snoeit loopt die niet meer uit. Dit soort coniferen kun je eigenlijk alleen maar "scheren" d.w.z. lichtjes knippen.

Je kunt 3 dingen doen: niets, zeer lichtjes knippen of ze weghalen en er iets nieuws neerzetten.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 15 juni 2013 - 19:48
RdB

RdB

Wat je ook doet: die kale onderstammen blijven.

Ruud
zaterdag 15 juni 2013 - 21:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon