menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels van de rode beuk

Ga naar meest recente reactie

yan

Yan

ik heb een bouwgrond gekocht waarop buiten wat struikgewas ook een mooie rode beuk staat . Deze boom staat binnen de bouwlijn waar ik mijn woning zou willen bouwen . Graag had ik deze boom behouden maar mijn vraag is nu , hoe ver moet ik minimum van de beuk blijven opdat deze boom geen schade zou ondervinden van mijn woning ? De boom is ongeveer 15m hoog .
maandag 20 mei 2013 - 15:53
sugar

Sugar

Je mag er vanuit gaan dat de wortels van de boom een opppervlak innemen dat overeenkomt met de kroon van de boom.
Opletten : hoop NOOIT (zelfs tijdelijk) grond onder die beuk. Je moet het grondniveau onder die beuk houden zoals het nu is. Zelfs een halve meter ophoging kan voldoende zijn om de boom te doen sterven
maandag 20 mei 2013 - 17:13
Tuinman65

Tuinman65

Dat hoeft geen halve meter te zijn Sugar, 10 cm kan soms al genoeg zijn.
Bescherm die boom maar zeer goed en laat niet toe dat er materialen enz... gestockeerd worden binnen het wortelbereik.
Op de speelplaats van de school hier bij ons stonden 3 schitterende rode beuken.
3 jaren geleden hebben ze die speelplaats gerenoveerd zonder het minste respect voor die bomen al had ik daar meermalen op gewezen.
Vorig jaar is de eerste gesneuveld, dit jaar de tweede en volgend jaar of nog dit jaar meer dan waarschijnlijk de derde.
Het is echt zonde.
En als mensen uit de buurt het echt willen zien, het is de lagere school in de Rozenlaan in Pulderbos.

Leo
maandag 20 mei 2013 - 18:46
Bombycilla

Bombycilla

Heel zonde,beuk is dan ook wel heel erg gevoelig voor veranderingen binnen zijn kroondiameter.
Hier heeft de gemeente een prachtige treurbeuk vermoord omdat de onderbegroeiing ze niet beviel en ze dachten dat ze deze ongestraft met 10 centimeter toplaag konden verwijderen.
Nu 2 jaar later de eerste reuzenzwam onder de boom,kapot dus.
maandag 20 mei 2013 - 19:43
WiPe

WiPe

Ik kan je alleen maar aanraden om je met die boom te laten begeleiden door een vakbekwaam boomverzorger die verstand van zaken heeft. Dat kan je wat geld kosten, maar als je huis staat en je boom overleefd het niet, dan heb je een pak kosten om de boom te laten verwijderen; zeker als er onvoldoende plaats overblijft om de boom in een keer om te zagen.

Bij het begeleiden van bomen op bouwwerven moet er niet alleen rekening gehouden worden met de bescherming van de wortelzone (dat impliceert oa dat er geen materialen opgeslagen worden onder de boom), met de mogelijke invloed van bronbemaling/droogzuiging tijdens de werken, maar ook met de tuinaanleg na de werken.

Een lijst van vakbekwame gecertificeerde boomverzorgers vind je op http://www.baas-isa.be/homenl.php in de linkerkolom onder ETW; klikken op lijst.
maandag 20 mei 2013 - 20:05
vloeiende

Vloeiende

en ook zeker niet met machines laten rijden onder en rond de beuk. De wortelzone komt zelfs iets verder dan de kroonprojectie en ik deel voor de rest ieders mening.
en ook succes met de woning
maandag 20 mei 2013 - 21:49
Tuinman65

Tuinman65

Een vakbekwaam boomverzorger is daar niet voor nodig.
Elke vakbekwame hovenier weet ook hoe hij hier mee moet om gaan.
Ik vraag me trouwens af welke boomverzorger het in zijn hoofd heeft gehaald om de stammen en de takken van die bomen waarover ik het had te gaan omwikkelen met jute.
Dat waren onnodige kosten, al wisten ze dat heel goed.
Boomverzorgers? Geldrapers, ja.
Leo
dinsdag 21 mei 2013 - 00:27
Bombycilla

Bombycilla

Nu ben ik het weer niet met je eens Leo, ik heb zelf de opleiding boomverzorging gedaan
voordat men het ETW ging noemen.
Neem van mij aan de meeste hoveniers weten geen snars van boomverzorging.
dinsdag 21 mei 2013 - 09:53
Polplastron

Polplastron

Gelukkig zijn jullie dan allebei uitzonderingen op elkaars regel!
dinsdag 21 mei 2013 - 10:02
WiPe

WiPe

Leo,

je hebt helemaal gelijk. Een vakbekwaam hovenier weet ook hoe hij daar mee om moet gaan. Jammer alleen dat er zo verdomd weinig vakbekwame hoveniers zijn. Je moest eens weten hoeveel bomen er het loodje laten omdat hoveniers koste wat kost een perfect nieuw gazon onder een grote boom willen zaaien...
Je hebt er zelfs die beweren dat platanen geen oppervlakkige wortels vormen.

En dat niet alle boomverzorgers altijd goed werk afleveren is ook geen verrassing. Daarom bestaat er iets als het European Treeworker certificaat (ETW).
dinsdag 21 mei 2013 - 11:00
Tuinman65

Tuinman65

In eender welk vak zitten vakmensen en klungelaars.
Ik heb jarenlang mijn werk goed gedaan denk ik want ik ben nooit ergens buiten gegooid omdat ik mijn werk niet goed deed.
Maar wat vindt Wim van die jute rond die rode beuken?
Die stammen staan toch al tientallen jaren in de zon.
Leo
dinsdag 21 mei 2013 - 23:20
WiPe

WiPe

Leo,

ik kan geen uitspraken doen over bomen die ik zelfs niet op foto gezien heb. Ik kan wel redenen bedenken waarom die bomen in jute ingepakt werden. Maar ik kan me ook indenken dat de boomverzorgers waarvan sprake rot gefrustreerd waren omdat ze pas gevraagd werden toen het kalf al verdronken was.

Misschien hadden ze vloekend moeten weg gaan en de opdrachtgever moeten verwijten dat ze veel te laat gevraagd werden.

Of ze konden proberen te redden wat heel misschien nog kon gered worden.

Wat zou jij in hun plaats gedaan hebben?
woensdag 22 mei 2013 - 09:51
Tuinman65

Tuinman65

Ik zou gezegd hebben, hier valt niks meer aan te doen, die bomen zijn verloren.
En ik zou niet het vele geld geraapt hebben waar nu het hele dorp schande over spreekt. Nu zaterdag is het schoolfeest en dan gaat dat weer een onderwerp van gesprek zijn.
Maar dat ligt natuurlijk wel een beetje aan mij

Leo
woensdag 22 mei 2013 - 23:44
WiPe

WiPe

Nee, ik denk niet dat het aan jou ligt. Maar zoals gezegd kan ik geen uitspraken doen over die bomen. Ik kan alleen een paar veronderstellingen doen.

Het zou me ook niet verbazen dat het beschermen van die bomen tijdens die werken veel goedkoper geweest zou zijn dan wat er nu gebeurd is. Ik hoop dan ook dat de topicstarter dit ook allemaal leest zodat hij goed beseft dat problemen voorkomen veeeeeeel beter is dan ze proberen op te lossen.
donderdag 23 mei 2013 - 09:15
Tuinman65

Tuinman65

Zo is dat Wim en ik hoop dat ook dat anderen er wat aan hebben en dat ook bouwaannemers dit lezen.
Problemen voorkomen altijd beter dan ze "proberen" op te lossen.
Want dan dan is het meestal te laat.
Ik en vele anderen vinden het zo jammer dat 3 wondermooie rode beuken het loodje leggen in het centrum van ons dorp.

Leo
donderdag 23 mei 2013 - 23:10
Beukenman

Beukenman

Wij hebben ongeveer hetzelfde voor. We hebben een bouwgrond gekocht met een grote rode beuk erop. Echter ligt er nu al een aantal maanden een hoop bouwafval (niet van ons!) onder de boom gestockeerd. Volgens ik lees is deze boom zeer gevoelig aan de wortels. Zou dit kwaad kunnen?
zondag 25 september 2016 - 20:31
WiPe

WiPe

Dit kan zeker kwaad. Erger nog, dat kan het afsterven van de boom in gang zetten.
woensdag 28 september 2016 - 07:16
Beukenman

Tekst aangepast

Beukenman

Is er ergens een overzicht te vinden wat je wel/niet mag doen met een (grote) beuk? Ik zoek me nl. rot op internet, maar vind nergens een duidelijk overzicht en kom telkens weer op de beukenhaag terecht. Alleen hier is dus wat nuttigs te vinden, maar duidelijk geen goed nieuws.
Probleem is dat de boom niet mag gekapt worden (staat in ons voorschriften) en dat je bij werken er moet van afblijven, maar ik vrees dat de buren dit niet in hun voorschriften hebben (aangezien de boom op ons perceel staat, 0,5m van de scheiding) en dus ook niet op de hoogte zijn. Wij gaan natuurlijk wel met de problemen zitten als de boom binnen een bepaalde tijd kapot gaat (gevaarlijk? moeilijk om dan nog te kappen omdat we er niet meer zo goed aankunnen?). Of zou hij nog te redden vallen? Ik moet eerlijk zeggen dat ik in eerste instantie ook niet verwachtte dat een boom met dergelijke omvang zo makkelijk kapot te krijgen is.
woensdag 28 september 2016 - 13:15
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik zou er in elk geval wel een foto van maken.
als de boom dan kapot gaat dan heb je bewijs dat het niet jou schuld is.
is het niet zo dat als een boom beschreven staat.
er boetes op staan als hij gekapt of plots vroegtijdig dood gaat.
en dat je een vervang exemplaar moet plaatsen.

ligt het puin trouwens bewust vlak onder de boom of ligt gans hun perceel vol?
want misschien zien die buren de boom ook liever verdwijnen.


woensdag 28 september 2016 - 14:52
krissie

Krissie

Buren vragen om zo vlug mogelijk hun afval te verwijderen en hun zeggen dat het
fataal voor de boom kan zijn .
En een boom van zo'n afmeting staat die niet te dicht tegen de scheiding van het perceel .
Moet dit niet minstens 2 meter zijn ?
woensdag 28 september 2016 - 17:14
Beukenman

Beukenman

Je moet zo'n boom inderdaad op 2 meter van de scheiding plaatsen, maar de boom stond er eerst hé, vrij en blij, de verkaveling (en opsplitsing) is pas vele jaren later gebeurd.
De boom staat beschreven, maar ik weet niet of dat bij de buren ook zo is omdat hij niet op hun perceel staat.
Mijn schrik is nu dat de boom kapot gaat, en wat dan? Gaan de takken dan afbreken? Met dergelijke takken is dat levensgevaarlijk! Hoe kan je zien dat hij dreigt kapot te gaan?
woensdag 28 september 2016 - 17:38
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Je kan zien dat hij afsterft doordat hij alsmaar minder blad heeft. Een ander probleem kan zijn dat er wortels afsterven en geïnfecteerd raken door reuzenzwam, waardoor de boom kan omwaaien. Je kan info over het beschermen van bomen tijdens bouwwerken vinden in volgende brochure http://www.vvog.info/default.asp?page=107
woensdag 28 september 2016 - 21:26
WiPe

WiPe

2fval verwijderen is trouwens niet genoeg. Je moet ook niet met machines over de wortels gaan rijden, of er een verharding over aanleggen. Beuken zijn heel erg gevoelig voor veranderingen in de bodem waar ze met hun wortels groeien.
woensdag 28 september 2016 - 21:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon