menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Oude sering krijgt amper blad

Ga naar meest recente reactie

Stijn11

Stijn11

Beste,

Mijn sering kreeg dit jaar amper blad, en vorig jaar werd zijn blad ook
al snel bruin. Het weinige blad en bloem zijn zeer klein.
Kan iemand mij adviseren a.u.b., ik zou het zeer jammer vinden als ik
deze Sering zou verliezen....

Nog wat extra info:
- in juli 2011 werd de grond voor en links van de Sering opgehoogd, maar
niet onder de kruin.
- ik loop geregeld rechts en links onder de kruin (grondverdichting?)
- er zijn heel wat (bruine) knoppen die niet open gegaan zijn dit jaar

Alvast bedankt voor jullie advies.

Stijn


Struiken & Bomen

vrijdag 10 mei 2013 - 22:33
WiPe

WiPe

Grond ophogen lijdt tot wortelsterfte. Het is een illusie om te denken dat de wortels niet verder gaan dan de kruin van de boom.

Met een boor kun je gaten maken rond de plant. Die kan je opvullen met grof materiaal bv lava. Op die manier zorg je voor voldoende zuurstof in de bodem. Haal rond de plant alle gras weg, geef de plant flink wat kompost en plant bodembedekkers en bloembollen onder de sering. Gras is een serieuze concurrent voor die plant. Bovendien heb ik de indruk dat het gras niet echt goed groeit onder de sering.
zaterdag 11 mei 2013 - 10:14
Stijn11

Stijn11

Bedankt voor je advies!

ik heb gisterenavond nog een tuinman aangesproken en die zei me:
- om een aantal takken in te korten
- 2 pvc-buizen op een meter van de stam in grond te steken om extra water te geven (1 avond per week)
- de bloemen zo veel mogelijk te verwijderen (spaart de plant energie)

Dit heb ik gisterenavond al gedaan.

Vanmorgen heb ik ook al het gras onder de kruin verwijderd en de grond met een riek wat losgespit (gemiddeld halve riek diep om geen wortels te raken). Ik heb ook wat droge koe-en kippenmest gestrooid en ook wat siermeststoffen.

Ik lees nu pas je bericht:
Kan je me nog wat meer informatie geven mebt lava-korrels? Hoeveel gaten, waar en hoe diep?
Voldoende gras weggehaald?
Aangezien ik pas later aan de tuinaanleg ga beginnen (nu nog verbouwingen) dacht ik eraan om onder de kruin hakselhout te leggen, ok?
Zijn de korrels en messtoffen voldoende of toch nog wat compost gaan halen?

Bedankt voor je expertise,

Stijn

Struiken & Bomen

zaterdag 11 mei 2013 - 13:11
WiPe

WiPe

Waarom zou je water geven? Heb je de indruk dat de plant droog staat? Als je water geeft kan je beter een randje rondom de boom maken zodat je het water bovenop de grond kan gieten. Dat randje moet dan dienen om te vermijden dat het water weg loopt. En bovenop de grond heeft dan het voordeel dat het water door de kluit heen moet zakken. Als je een buis in de grond steekt om water te geven wordt het bovenste deel van de kluit niet nat gemaakt.

Bij een plant die in de problemen zit is bemesting geen goed idee. De plant wordt dan gedwongen om hard te groeien, maar dat gaat ten koste van de bescherming tegen aantastingen. Je kan beter kompost geven om het bodemleven te stimuleren en de plant de kans te geven om op een trager tempo te recupereren.

Hakselhout is goed, als je daaronder eerst een laag kompost legt. De vertering van hakselhout onttrekt stikstof aan de bodem.

Normaal kan ene gat per m
zaterdag 11 mei 2013 - 13:52
Boerke

Boerke

Ik denk dat een plant met zijn goesting moet staan .
Ik woon hier nu al 26 jaar. Heb naast ons bij mijn schoonouders altijd een sering weten staan . Deze staat juist naast betonnen platen,de andere kant juist naast de asfalt en gazon. Ik heb altijd

Struiken & Bomen

zaterdag 18 mei 2013 - 09:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon