menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk snoeien

Ga naar meest recente reactie

daele

Daele

Hallo;

Ik heb in t najaar haagbeuk geplant en mijn vraag is nu wanneer en hoe snoei ik t best??
Of is dit te vroeg?

mvg
dinsdag 30 april 2013 - 07:41
kriske10

Kriske10

haagbeuk laat je best groeien tot dat deze de gewenste hoogte heeft bereikt en snoeien doe je best eind mei begin juni de eerste keer en de tweede keer voor de winter om zo een mooie en volle haag te houden maar omdat je ze pas geplant hebt kan je ze best laten groeien tot de gewenste hoogte eventueel kan je wel in de breedte maximaal 5cm in snoeien om een mooie en volle haag te krijgen maar dit is eigenlijk niet nodig

kriske10
dinsdag 30 april 2013 - 08:27
daele

Daele

thx
dinsdag 30 april 2013 - 10:00
Tuinman65

Tuinman65

Ik ga helemaal niet akkoord met wat kriske schrijft.
Geen enkele haag groeit dicht wanneer je die niet stapsgewijs laat opgroeien.
Er is hier al eens een discusiie over gevoerd als ik me niet vergis.

Leo
woensdag 1 mei 2013 - 23:34
kriske10

Kriske10

er is inderdaad al een discutie over geweest
maar het antwoord dat ik geschreven heb heb ik zelf gekregen van een boomdokter maar natuurlijk mensen verschillen nu eenmaal van ideeen he
en zeg nu zelf het zou toch maar saai zijn als we over alles hetzelfde zouden denken niet?
kriske10
donderdag 2 mei 2013 - 08:42
Tuinman65

Tuinman65

Geloof jij in de titel "boomdokter"?
Ik niet.
Ik heb al te veel meegemaakt met die sjarels die niet eens het verschil kennen tussen het snoeien van een appelboom en een perelaar.

Leo
donderdag 2 mei 2013 - 23:41
kriske10

Kriske10

de titel is inderdaad misschien raar maar het is iemand die zich enkel bezig houd met planten en bomen en die zich verdiept heeft in ziekten plagen snoeien ,...
en die kent heus wel het verschil tussen snoeien van een appelboom en perelaar
en er lopen zo inderdaad "sjarels" tussen zoals leo ze noemt das juist maar zoals ik al eerder zij iedereen is nu eenmaal anders he en enkel door met mensen de communiceren kan je nu eenmaal die sjarels er uithalen

kriske101
vrijdag 3 mei 2013 - 08:24
daele

Daele

Wat stel jij dan voor Leo ??

maandag 6 mei 2013 - 13:31
Tuinman65

Tuinman65

Ik stel voor die haag maximum 20 cm per jaar in de hoogte te laten groeien.

Leo
maandag 6 mei 2013 - 23:44
sugar

Sugar

Dat advies betreffende haagbeuk lees je wel vaker. Haagbeuk zou niet mooi terug omhoog groeien indien je de hoofdtak insnoeit alvorens hij zijn volle hoogte heeft bereikt.
Mijn boomkweker snoeit zijn de planten die hij opkweekt als veren ieder jaar in de hoogte. Gezien de kwaliteit van zijn plantgoed heb ik het volle vertrouwen in zijn advies, (en doe dus zoals Leo aangeeft, ieder jaar in de hoogte inkorten).
dinsdag 7 mei 2013 - 00:51
daele

Daele

dank u aan allen
dinsdag 7 mei 2013 - 07:27
WiPe

WiPe

Eigenlijk maakt het nauwelijks iets uit. Als de haag voldoende licht krijgt dan zal ze ook zeer goed dicht groeien als je de hoofdtak in de lengte laat uitgroeien zonder die in te korten.
dinsdag 7 mei 2013 - 19:27
Tuinman65

Tuinman65

Ik weet dat je een boomkenner bent Wim maar met wat je schrijft ben ik niet akkoord.
Een haag heeft tijd nodig om dicht te groeien, eender over welke plant het gaat.

Leo
dinsdag 7 mei 2013 - 23:30
sugar

Sugar

Ik snap wel wat WiPe beschrijft. 2/3 van alle haagbeukplanten die ik hier heb geplant deze winter waren zonder vertikaal inkorten erg mooi vertakt, en leken niet echt nood te hebben aan vertikaal insnoeren, dat andere derde dus wel volgens mij (want te weinig vertakt)
dinsdag 7 mei 2013 - 23:32
WiPe

WiPe

Natuurlijk heeft een haag tijd nodig om dicht te groeien. Maar wat ik zeg is dat een haag net zo goed dicht groeit wanneer je de doorgaande stam niet terug snoeit. Je moet het maar eens proberen als je er aan twijfelt. Bij haagplanten die onvoldoende vertakken kun je gerust alle zijtakken inkorten zodat die extra gaan vertakken. Maar in principe moet je zelfs dan die doorgaande topscheut niet inkorten.

Als je dat niet doet dan heb je een haag waarvan alle stammen netjes rechtop groeien, wat volgens veel mensen een fraaier winterbeeld geeft.

Maar stel dat je een haag wil planten van 1,80 meter hoog en je koopt ineens grote planten, laten we zeggen in de maat 200/250. Die planten zijn nooit getopt geweest en toch kun je daarmee een perfect gesloten haag vormen. En dat komt echt niet omdat ze op de kwekerij ver uit mekaar zouden staan.
woensdag 8 mei 2013 - 08:00
Tuinman65

Tuinman65

Weer niet akkoord.
Wanneer je een haag gaat planten van 180 cm dan duurt het gemakkelijk 3 jaren wanneer die is dicht gegroeid.
Wie het trukje kent om het beter te doen, laat maar weten.
Ik start liever met een haag van 100/125.

Leo
woensdag 8 mei 2013 - 23:22
WiPe

WiPe

He Leo,

waar heb ik ergens geschreven dat haagplanten op die grootte geen tijd zouden nodig hebben om dicht te groeien????

donderdag 9 mei 2013 - 08:39
jack1

Jack1

ik heb een haagbeuk staan inmiddels al 2.50 hoog
ze is al eens ingekort .nu wil ik er wat meer af hallen kan ik er ongeveer 25 cm van af hallen boven af dus .....maar groeit ze dan toch weer hoog op ??
zondag 19 mei 2013 - 11:14
Tuinman65

Tuinman65

Ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen en natuurlijk gaat die weer omhoog groeien.

Leo
maandag 20 mei 2013 - 18:50
sugar

Sugar

In theorie kan je daar tot 250 cm van afhalen (maar dan gaat het wel even duren voor de haag terug dicht is )

Maar een stuk eraf kan inderdaad geen kwaad
maandag 20 mei 2013 - 18:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon