menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groendblijvende of bladbehoudende haag voor zavelgrond gezocht

Ga naar meest recente reactie

BDV

BDV

Hallo iedereen,

Om onze tuin op een natuurlijke wijze af te sluiten zijn we op zoek naar een groenblijvende haag die zich goed thuisvoelt in een zavelgrond. De eerste 20 centimeter is mooie aarde maar eens lager wordt het wat kleveriger.

Ik kijk uit naar jullie reactie!
vrijdag 22 maart 2013 - 18:21
WiPe

WiPe

Hulst en Taxus moeten kunnen, op voorwaarde dat de bodem niet te nat is. Een groenblijvende haag op natte grond, dat is pas lastig.
Als de grond droog genoeg is, is er niet echt een probleem, maar dan moet je wel voldoende kompost in de bovenste twintig cm onderwerken..
vrijdag 22 maart 2013 - 18:28
BDV

BDV

Bedankt voor het advies Wipe. Hoe kunnen we juist nagaan of de bodem niet te nat is? We liggen vrij hoog ten opzichte van het zeeniveau maar ik weet niet of dit een goede indicator is?

Taxus genoot eigenlijk al mijn voorkeur dus dat zou wel mooi meegenomen zijn. Enig idee of beuk goed past in deze grond?
vrijdag 22 maart 2013 - 21:02
WiPe

WiPe

Graaf gewoon een gat en laat dat een paar dagen open staan. Als het grondwater te hoog staat zie je dat meteen.
Beuk houdt ook niet van natte voeten.
zaterdag 23 maart 2013 - 07:51
baron

Baron

Wij hebben hier ook taxus staan en aan de achterkant was het een beetje nat, doordat het grasveld lichtjes hellend is. Heb een draineerbuis onder de taxushaag geplaatst.
het is nu reeds 8 jaar en geen problemen mee.
taxus is bijgevolg een prima keuze, altijd groen, mooi kunnen snoeien...
groetjes, baron
zondag 24 maart 2013 - 20:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon