menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kent iemand dit

Ga naar meest recente reactie

bien

Bien

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

hoop dat er iemand dit kent :wink:

heb die gekocht in tuincenter en ze wisten daar de naam er niet van..vroeg hun waarom ze het verkopen als ze geeneens weten wat het is
moet zeggen ik vind het heel appart en het ruikt heel lekker...
het enige wat ze ervan konden zeggen is dat het een struikje werd maar hoe groot enz da wisten ze dan ook weer niet dus help ....

aangezien ik naam niet heb is he moeilijk zoeken op internet..
alvast bedankt
zondag 4 maart 2007 - 23:47
Rodger

Rodger

Kan het buiten geplant worden in volle grond of is het een potplant die in de winter binnen moet???
rodger
maandag 5 maart 2007 - 12:42
bien

Bien

awel Rodger, zelfs dat weet ik niet..daarom ook mijn oproep...zou willen weten wat ik ermee moet doen...weet enkel dat het een struikje word maar hoe groot weet ik ook niet...helaas

maandag 5 maart 2007 - 22:04
fmbosch

Fmbosch

Hoi Bien,
Zeer aparte plant. Heb hem opgeslagen als je er geen bezwaar tegen hebt. Weet niet welke plant dit is, maar zal er zeker naar zoeken.

gr felix
dinsdag 6 maart 2007 - 13:07
Bowie

Bowie

Misschien ook eens het blad beschrijven?

Het is wel een hele mooie bloem.
dinsdag 6 maart 2007 - 13:11
bien

Bien

Hoi Bien,
Zeer aparte plant. Heb hem opgeslagen als je er geen bezwaar tegen hebt. Weet niet welke plant dit is, maar zal er zeker naar zoeken.

gr felix

nee hoor..heb ik geen bezwaar tegen...
alvast bedankt hé..

groetjes,Bien
dinsdag 6 maart 2007 - 22:04
bien

Tekst aangepast

Bien

Misschien ook eens het blad beschrijven?

Het is wel een hele mooie bloem.


blad is mat donkergroen van kleur..beetje appart van kleur vind ik....en vrij stevig aanvoelend...de vorm kan je beetje zien op foto denk ik...
nog even een beschrijving van de bloem zelf proberen geven want op foto vind ik het toch nog anders uitzien..bloem is net een een rond schijfje met daarrrond meeldraadjes...dat laatste komt er maar achteraf bij merk ik..dacht eerst dat het al uitgebloeide bloemen waren omdat er geen meeldraden meer aanwaren maar niet dus..het rond schijfje is paars van kleur...meeldraden zijn heel lichtpaars naar de witte kant zelfs...

vind het zelf ook heel apparte en mooie bloem...

heb me ondertussen al verrot gezocht op internet maar nog steeds geen resultaat...is moeilijk te vinden op foto want meestal moet je naam opgeven om deze te vinden..
ik ga deze week bibliotheek eens uitpluizen in de hoop daar iets te vinden...
dinsdag 6 maart 2007 - 22:16
bien

Bien

Hallo allemaal,


heb het plantje vandaag nog maar eens ferm bestudeerd... hier nogmaals eens de beschrijving met grotere foto erbij..zal morgen andere foto's nemen in de hoop dat het duidelijker is..


bloem is soort bolletje:kern donkerpaars,rand iets lichterpaars...
rondom vormen er zich meeldraden rond heel lichtpaars en daaronder/tussen vormen er zich kleine bloemblaadjes eerder wit van kleur..
de bladeren vind ik beetje weg hebben van laurierblad..vrij stevig blad,zacht aanvoelend en mat van kleur...

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 7 maart 2007 - 23:27
annis

Annis

Dit is Globularia salicina oftewel kogelbloem

[afbeelding verwijderd niet-https]


Ik hoop dat dit hem is.
Annis
donderdag 8 maart 2007 - 15:51
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Als het deze is, dan komt die veel voor op de Canarische eilanden en Madeira. Ik denk wel dat het deze is, de foto's van bien zijn niet zo duidelijk. Goed gevonden Annis.
Het is beter om een foto niet van bovenaf te nemen, maar vanaf de zijkant.

Overigens mooie plant.
donderdag 8 maart 2007 - 16:21
bien

Bien

dank je wel Annis...ik denk wel dat het dit is..had juist nieuwe foto's getrokken vandaag..moest ze er nog opzetten..
en Tania ze zijn deze maal langs de zijkant getrokken zal ze straks toch nog maar even opzetten...al is het maar voor de vergelijking

ben echt blij nu zunne..had er zelf nog steeds niks over gevonden..trouwens waar heb je het gevonden Annis?amaai ben ik even nieuwsgierig zeg
donderdag 8 maart 2007 - 22:06
Bowie

Bowie

Op de foto van Annis komen die 'veertjes' heel mooi uit, het is echt wel een beauty.
donderdag 8 maart 2007 - 22:08
bien

Tekst aangepast

Bien

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

nog steeds niet zoals de foto van Annis maar denk toch al iets duidelijker en hopelijk beter dan de eerste foto's......
donderdag 8 maart 2007 - 22:56
bien

Bien

enne welke lieverd heeft voor mij een avatar van mijn blommekes gemaakt?dank je..
donderdag 8 maart 2007 - 23:02
annis

Annis

Hallo Bien

Ik heb de plant gevonden in het boek Botanica. Hij stond in het boek in een andere kleur en heb gegoogld en daar vandaan de foto. Het lijken zo net oogjes die je aankijken ik vindt het wel een aparte plant. Hij kan in de herfst vermeerderd worden door zaad. Dan houd ik me aanbevolen voor een paar zaadjes.

Groet Annis
vrijdag 9 maart 2007 - 14:08
bien

Bien

hallo Annis,

Ik heb ondertussen nog niet gevonden hoe ik de plant moet verzorgen en of het in pot of volle grond moet enz...moet wel toegeven dat ik nog niet veel tijd gehad heb ervoor...weet jij er meer over?
Als ik de plant kan overhouden mag jij uiteraard wat zaadjes hebben hoor...ik laat je dan direct iets weten zodat ik ze je kan toezenden...


groetjes Bien
vrijdag 9 maart 2007 - 21:53
bien

Tekst aangepast

Bien

hoi Annis,

ik google nu al gans de tijd op de naam: globularia salicina en op de naam: kogelbloem maar gewoon niks over te vinden..globularia bestaan verschillende soorten in behalve salicina..deze vind ik geen enkel keer terug in combinatie met globularia..
ook kogelbloem is steeds iets anders..durf het bijna niet te vragen maar ben je zeker van de naam of de schrijfwijze...

weet dus totaal niet wat te doen met die plant..volle zon,schaduw,half schaduw,
wintervast of niet?
potplant of volle grond enz enz ..eigenlijk alles wat ik zou moeten weten...misschien dat jij wel meer informatie erover hebt?misschien in jouw boek?

je vertelde ook dat je die plant in andere kleur had gevonden..heb je daar ook foto van?ben nieuwsgierig geworden natuurlijk...

groetjes Bien
vrijdag 9 maart 2007 - 23:52
annis

Tekst aangepast

Annis

Hallo Bien klik bij google op afbeeldingen dan krijg je diverse foto's te zien.

Dit stukje heb ik overgenomen uit het boek:
CULTIVATIE: de meeste soorten in cultuur zijn winterhard. Plant ze in de volle zon in goede doorlatende grond.Spaarzaam water geven en s'winters drooghouden. In de herfst vermeerderen door zaad, in voorjaar en begin zomer door delen.


De circa 20 soorten van dit geslacht van meest groenblijvende, toeven-en soms zodevormende vaste planten of halfstruikjes worden geteeld om hun nette, ronde groeiwijze en compacte hoofdjes van talloze buisvormige bloemen in diverse blauwtinten. Veel ervan zijn geschikt voor rotstuinen en potten.

De Globularia salicina staat zelf niet in het boek vermeld maar wel andere soorten.

Groetjes Annis
zaterdag 10 maart 2007 - 09:08
lisa

Tekst aangepast

Lisa

bien en annis hier [afbeelding verwijderd niet-https] een paar fotos - in volle zon en doorlatende grond en [afbeelding verwijderd niet-https]jawel spaarzam met water





groetjes lisa
zaterdag 10 maart 2007 - 11:29
bien

Bien

hallo Annis en Lisa,
heel neig bedankt voor jullie hulp hé...eindelijk weet ik er iets meer over..

denk dat ik die plant in een pot zal houden..weet het eigenlijk nog niet..vraag me nu wel af: die plant heeft weinig water nodig..in ons Belgisch landje waar het zo vaak regend begrijp je........
plant is winterhard..tijdens de winter droog houden..hoe doe je dat als je die in volle grond zou zetten?als ie in pot staat kan ik die tijdens de winter altijd binnen brengen natuurlijk...
parapluke overzetten

trouwens Annis,mijn excuses..plantnaam klopt wel degelijk..had de fout gemaakt om enkel Nederlandse site's te bekijken...

groetjes Bien
zaterdag 10 maart 2007 - 20:28
annis

Annis

Hallo Bien

Exususes geaccepteerd die plantennamen zijn soms ook zo moeilijk moet vaak zelf twee keer kijken of de spelling wel goed is. Maar het is een mooie plant maar ik snap niet dat ze in het tuincentrum de naam niet weten. Je zou zo met een foutief advies de plant behandelen en dan gaat het mis.

Groetjes Annis
maandag 12 maart 2007 - 12:50
bien

Bien

Hallo allemaal,
Hier zijn we nog even terug..

Wilde even laten weten hoe mijn plantje het steld...
Die is redelijk goed gegroeid en heb deze zomer heel wat bloemen erop gehad maar dan ging het mis..sinds enkele weken beginnen de bladjes bruin te worden..is alsof hij kapot aan't gaan is..stonden flink wat bloempjes op maar die waren ook zo snel kapot...sloegen bruin uit..staat al enkele maanden buiten op het terras in pot..weet niet at er is mis gegaan...

en Annis, ik had je zaad beloofd maar vind er geen zaad op..enkel aan de bloempjes valt er iets fijnkorrelig af zoals stuifmeel maar ietsje groffer..dacht dus niet dat het zaad was..
Ga nu eerst zelf eens proberen ofdat dit nu wel degelijk zaad was of niet..bedoel dat ik het zelf eens ga zaaien om te kijken of het iets word want heb bijna niks ervan..bloempjes waren te snel kapot..
is het dan toch zaad dan neem ik contact met je op als je nog bent geintereseerd...
Hoop nu wel dat het struikje het overleeft..ga beginnen om te verpotten en misschien...................

groetjes
zondag 9 september 2007 - 19:22
annis

Annis

Bien als het dit jaar niet lukt zien we volgend jaar wel weer verder. Ik hoop niet dat de plant het nu laat afweten. Als het allemaal lukt hoor ik het wel. In ieder geval succes er mee.
maandag 10 september 2007 - 16:16
bien

Bien

Bien als het dit jaar niet lukt zien we volgend jaar wel weer verder. Ik hoop niet dat de plant het nu laat afweten. Als het allemaal lukt hoor ik het wel. In ieder geval succes er mee.


Hoop ook dat de plant het niet laat afweten...en je ziet,ben je niet vergeten hé

wilde zelfs foto plaatsen terwijl hij in volle bloei stond en op zijn mooist..maar heb zelf geen digitaal fototoestel dus moest ik deze even lenen maar tegen dan was het al te laat..3 dagen heel schoon..en dan pats gedaan..bloemen waren ineens bruin..dus zelfs geen fotoke...
misschien later wat meer succes..

tot later...
maandag 10 september 2007 - 20:48
bien

Bien

Hoi Annis...ben je nog steeds niet vergeten maar helaas kan ik je geen zaadjes opsturen..de plant heeft het totaal laten afweten ..en waarom weet ik nog steeds niet..ik ga wel op zoek naar een nieuwe en dan hopen dat ze in het tuincenter me goede informatie kunnen geven ivm verzorging..tenminste als ik er nog eentje vind..
groetjes.
zondag 18 mei 2008 - 21:24
annis

Annis

Jammer Bien dat het niet gelukt is. Altijd jammer als een plant het laat afweten als het om een apart soort gaat.
Hopelijk heb je meer geluk met de volgende als je hem nog kunt vinden.
zondag 18 mei 2008 - 22:10
bien

Bien

ja vind het ook jammer..meestal doen planten het goed bij mij maar bij deze heb ik geen geluk gehad..Na mijn laatste bericht is de plant al zijn bladeren verloren..ik dacht nog dat deze wel zouden terugkomen maar helaas..heb uiteindelijk geprobeerd om deze beetje bij te knippen maar ook dat heeft geen resultaat gehad..
hoop echt nog een nieuwe te vinden..en ik laat het zeker weten..

groetjes Bien
zondag 18 mei 2008 - 22:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon