menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mollen

Ga naar meest recente reactie

willyhe

Willyhe

ik heb de mollen lang getollereerd, maar nu is het zo erg geworden dat gans grasveld omgewoeld ligt... ik kocht enkele vallen maar dat werkt niet, het beestje gaat er door en...graaft een nieuwe tunnel ernaast... slim! wat kan ik doen om die kereltjes weg te krijgen?
donderdag 7 maart 2013 - 14:24
zuurtje

Zuurtje

schepje afpakken
donderdag 7 maart 2013 - 14:56
kriske10

Kriske10

een middeltje dat ik van een oud vrouwtje uit mijn buurt heb geleerd en dat echt werkt is het volgende
een beetje hondenhaar in de mollenpijp stoppen je gaat dit misschien een paar keer moeten herhalen omdat hij altijd een beetje opschuift maar na een paar dagen krijg je hem of haar zo wel weg
en indien je zelf geen hond hebt of eentje met kort haar ga je best naar een honden trimmer en vraag je daar een beetje honden haar liefst van eentje die buiten in een ren zit en zo vers mogelijk (geen haar dat al een paar dagen ligt want de geur word minder!)

kriske10
donderdag 7 maart 2013 - 15:16
NinaB

NinaB

ik word steeds vrolijk van sommige antwoorden
het lijkt hier soms een filosofisch gebeuren
dit jaar valt het mij ook op dat de mollen goed werk leveren
de helft van mn tuin is omgeploegd
en zonder schepje

wat kan helpen, als je dat ziet zitten is frittelaria planten
kievitseitjes in de volksmond
dat kan natuurlijk niet overal, omdat dit bolgewasje toch wat schaduw prefereert en geen volle zon
een andere soort frittelaria is een omgekeerde tulp, keizerskroon, doch deze is wel vrij groot om in jn pelouze neer te poten
wat houdt die mollen weg is die immense geur ( hum, van de stinkende soort geur)
mocht het nog niet helpen kan je nog steeds verbodsborden of wegwijzers zetten
succes

donderdag 7 maart 2013 - 16:54
Tuinprins

Tuinprins

Nog steeds mensen die geloven dat Fritillaria mollen weghoudt ..... (Hiervoor wordt Fritillaria imperialis aanbevolen en niet Fritillaria meleagris).

Je kunt het proberen met een andersoortige klem. Soms wil het helpen als je meerdere klemmen redelijk dicht bij elkaar zet. Natuurlijk niet vlak achter elkaar maar met een ruimte van 30-40 centimeter ertussen. Als een mol onder de klem doorgraaft kan het nuttig zijn om de klem wat dieper in het mollenspoor te zetten. Een beugelklem is hiervoor minder geschikt, bij een klem met een plaatje gaat dat een stuk beter.

Maar soms heb je inderdaad mollen die altijd langs of onder de klem graven. Dan zul je op zoek moeten naar een professionele mollenvanger of iemand die ze met de spade kan vangen. Dit laatste is een uitstervende kunst maar er zijn nog steeds mensen die dit kunnen.


Ik heb gehoord dat een honderdduizendknaller ook helpt. Nadeel hiervan is dat na het gebruik je gazon eruit ziet als een maanlandschap


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 8 maart 2013 - 20:54
Figo

Figo

Heu...wat is een "honderdduizendknaller" ? ?
zaterdag 9 maart 2013 - 10:38
Wannus

Wannus

Ik heb er toch al enkele kunnen pakken ,Dit met mollenklemmen met plaatje dus .
Spijtig dat die beestjes dood zijn ,Maar als je tuinen onderhoud wil je ze toch snel weg
indien ze de gazons beschadigen.Voordien had ik ook reeds geprobeerd met flessen , mottebollenen nog andere verhaaltjes , om die beestjes gewoon te verjagen.
dus zonder ze te doden.Maar niets hielp.
De middeltjes van vroeger zijn nog steeds de beste ,jammer genoeg met klemmetjes .
Maar de klemmen moeten wel goed geplaatst zijn ,in de hoofdgangen die ze maken .
De hoofdgangen zijn gemakkelijk te vinden , maar ik heb het ook moeten uitgelegd worden door een bejaarde manZet dus de klem in een hoofdgang , en plaats een emmeromgekeerd erop . Werp rondom de emmer beneden dus wat aarde om geluid te dempen en er geen wind in kan.In korte tijd heb ik er twee kunnen pakken ,helaas zijn ze dood .Maar onlangs heb ik bericht ontvangen dat er weer mollen aanwezig zijn ,
dus kan ik opnieuw beginnen .Ik heb niets tegen die beestjes maar de hoopjes in gazons zijn toch niet mooi om aan te zien. Je hebt dan de naam dat je het gazon onderhoud.
zaterdag 9 maart 2013 - 14:03
NinaB

NinaB

Toch jammer dat het mollenprobleem zo radicaal moet worden aangepakt.
Die beestjes zullen ook hun nut hebben in de natuur.
Ben ook niet direct voorstander van zo'n molletje. Maar dan niet omwille van het feit dat de tuin een andere vorm heeft gekregen. Eerder omdat deze molletjes mn kippen
aanvalt. Kippen die liever op de grond broeden of zijn komen vast te zitten in/onder de takken van struiken of takkenwal zijn wel eens slachtoffer van zo'n nachtbezoekertje
jammer

@tuinprins,
Als je goed had gelezen, had ik wel vermelding gemaakt van de Frittilaria imperior!

Diervriendelijke methoden zouden eerder moeten worden gestimuleerd
Bepaalde geuren en kleuren houden bepaalde dieren weg
Waarschijnlijk houden trillingen mollen ook tegen om te komen "piepen".
Als je't mij vraagt... een gat in de markt!


zaterdag 9 maart 2013 - 15:57
Tuinprins

Tuinprins

HiHi, een mol die kippen aanvalt!!!
Een mol valt geen kippen aan, zelfs niet als hij onder invloed is van drank of drugs
Het zou een bunzing geweest kunnen zijn zelfs een egel behoort tot de mogelijkheden (heeft mijn broer ooit gehad) maar een mol is echt uitgesloten.

Het feit dat je het over het kievitseitje had was wat verwarrend omdat dit Frittilaria meleagris is en als mollenverdrijver Frittilaria imperialis wordt aanbevolen. Het is echter een mythe dat Fritillaria imperialis mollen verdrijft maar mensen (vooral bollenverkopers) blijven het maar beweren.

Een "honderdduizendknaller" is zwaar knalvuurwerk maar mijn tip voor het gebruik ervan als mollenverdrijver was natuurlijk ironisch bedoeld (ik hoop dat dit duidelijk moge zijn).


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 9 maart 2013 - 19:06
Roeli

Roeli

Het voordeel van mollengangen in ( onder) tuin en gazon is dat je een prima afwatering hebt.
Bij mij blijft tenminste nooit water staan.
Zo zie je maar weer,.... Ieder nadeel heb z'n voordeel.

gr. Roeli
zaterdag 9 maart 2013 - 20:06
zuurtje

Zuurtje

Inderdaad Roeli, en ik gebruik de molshopen als gatenvulling voor elders, haha
zaterdag 9 maart 2013 - 21:51
Boerke

Boerke

ik word steeds vrolijk van sommige antwoorden
het lijkt hier soms een filosofisch gebeuren


NinaB, Urbanus had ooit wegwijzertjes naar zijn buur gezet.Wel in braille,want een mol ziet schijnt niets.

Wij hebben al een tijdje minder last van mollen(ssst,hou mijn hand vast). Ik denk dat het komt omdat er rond ons veel gebouwd is .En wij zijn nog de enige van de omliggenden met een groententuin. De rest heeft gras of wel een terras.
zondag 10 maart 2013 - 11:46
iecee

Iecee

je krijgt ze toch niet echt weg want een mol heeft een territorium en dus er komt weer een nieuwe

ik ga de tuin rond met de bladhark en verspreid de grond van de molshopen

of ik schep het op en gebruik het als zaaigrond zoals onze voorouders deden. prima spul
zondag 10 maart 2013 - 14:36
Wannus

Wannus

Ik heb zopas gelezen in een boek met oude methoden
uit grootvaders tijd dat ze karnemelk in de gangen goten,
en dat ze door de verzuring van de melk na een aantal dagen vluchten.
Vroeger waren er ook dorpsfiguren die mollen bij de mensen
gingen vangen , T'is ook van voor mijn tijd en dus van horen zeggen.
Ze legden dode regen -of aardwormen in de gangen die ingevreven
waren met gif . Dit is nu verboden . Gelukkig voor die beestjes.
De molletjes mogen gerust blijven leven ,
maar als ze in gazons voorbijkomen waar je zorgt voor onderhoud
probeer je toch ze op een of andere manier kwijt te geraken.
Soms kan je niet anders dan klemmen zetten.


zondag 10 maart 2013 - 16:28
Tuinprins

Tuinprins

Mijn vader heeft heel vroeger, toen eigenlijk niemand wist wat het woord antropomorfisme betekende en de omgang met de natuur totaal anders was als nu, nog mollen gevangen die hij dan verkocht voor een stuiver of een dubbeltje aan een opkoper. Van de huidjes van de mollen werden handschoenen gemaakt.

Gegroet, de tuinprins
zondag 10 maart 2013 - 20:27
NinaB

NinaB

hahaha,

onderaan onze "vertelsels" is er reclame voor producten die tuinadvies ons aanbiedt...
staat er een beeldje bij van 2 lachende mollen !
en daarnaast een piepmolletje


wie heeft er karnemelk op overschot?
toch een tip het proberen waard
zondag 10 maart 2013 - 22:37
Bombycilla

Bombycilla

Eerder omdat deze molletjes mn kippen
aanvalt. Kippen die liever op de grond broeden of zijn komen vast te zitten in/onder de takken van struiken of takkenwal zijn wel eens slachtoffer van zo'n nachtbezoekertje


beste grap van dit jaar
maandag 11 maart 2013 - 08:42
Rimmen

Rimmen

HIER IN DE kEMPEN IS ER EEN GEZEGDE: ALS GE EEN MOL GEVANGEN HEBT?
KOMEN ER TWEE ANDEREN NAAR ZIJN BEGRAFENIS !!!!!!
VOORDAT GE EEN MOLLENKLEM PLAATST,OF NA DE VANGST VAN EEN MOL,DE
KLEM ZEER GOED KUISEN MET WATER. MOLLEN HEBBEN EEN ZEER GOEDE NEUS,
EN MIJDEN UW KLEM INDIEN ER NOG MOL RESTJES AANHANGEN !!!!
donderdag 21 maart 2013 - 21:25
NinaB

NinaB

heb ik onlangs reclame in de brievenbus gekregen...
allerlei insecticides, herbicides...
en tegen mollen bestaan er nu ook stinkpastilles om in de grond te stoppen
eens uitproberen?

donderdag 21 maart 2013 - 22:37
noedel

Noedel

ik heb onlangs in de winkel gezien dat je een soort paaltje in de grond moet doen dat trillingen afgeeft dat mollen weghoudt.
weet niet wat de prijs is,
maar het is diervriendelijk, ze gaan niet dood, alleen naar de tuin van de buren
donderdag 4 april 2013 - 11:27
Tuinman65

Tuinman65

En wanneer die ook gaat kloppen komen ze terug

Leo
donderdag 4 april 2013 - 23:23
Boerke

Boerke

Kijk Noedel , Met dat prinincipe werk ik al jaren. Het is heel gemakkelijk zelf te maken.
Je neemt een stuk electriciteitsbuis en een plastieken fles. In de fles snijd je drie flappen die je een beetje open wringt. Je steekt de fles over de buis . Met een nagel die je in het midden van de onderkant van de fles steekt hou je de fles op zijn plaats. Door de nagel in de buis te steken gaat de fles beter rond draaien met de wind.
Je steekt de buis in de molhoop of gang. Bij ons in de tuin staan er op het moment twee stuks. E

Struiken & Bomen

zaterdag 6 april 2013 - 21:22
Paronoto

Paronoto

"Spaar" eens wat urine bijeen (plas in een emmer bvb) en zet die 'n week of zoiets ergens opzij, gaat op den duur redelijk stinken en DAT giet je IN de gaten van de molhoop...beest gaat er niet van dood maar gaat ergens ANDERS wonen Mijn buur mag ook eens iets hebben h
zaterdag 6 april 2013 - 22:01
iecee

Iecee

die flessen had ik al ergens gezien , maar wist niet dat ze tegen de mollen waren
weer iets geleerd
zaterdag 6 april 2013 - 23:18
Heartfull

Heartfull

Ja die flessen lijkt misschien nog de beste oplossing. Eens proberen...
Verschillende jaren al heb ik last van molshopen, in mijn bloemenperk en grasveld. Ik heb al heel wat zaken geprobeerd zoals stinkballetjes of lookballetjes in mijn gazon graven (maar om de zoveel maanden moet je dat herhalen
dinsdag 29 april 2014 - 17:19
cetinel

Cetinel

vroeger had ik ook "last" van mollen,toen we nog op ons vorig adres woonden..khad een piepklein grasveldje en da zat dus vol hopen
en al die middelkes werkten niet...
khad dus een gazon met gaten

dan zijn we elders beginnen bouwen,groot stuk grond gekocht(vroeger nog paardenweide geweest werd er door de buren verteld)
metershoog onkruid,wilde bramen,brandnetels,ratten,egels...maar geen mollen!!
al het andere kon ik wel oplossen dacht ik(is uiteindelijk ook wel gelukt,al zullen er vast wel wat ratten in de dreef zwemmen vanachter..)

maar ik denk dus dat de mol me ons mee verhuisd moest zijn,want een paar weken na de verhuis verschenen de molshopen.
om dan op wonderbaarlijke wijze te verdwijnen???

we zijn zelfstandigen,bouwwerken,en mijn man komt dus elke avond me zijn camionetje het erf opgereden en draait "vanachter"...rijd dus tot halverwege het perceel(is 120 meter diep)en keert dan weer richting straat(gewoon omdat dat makkelijker is...
nu vraag ik me dus afof dat op en af rijden ervoor gezorgd kan hebben dat ie de benen heeft genomen??
want bij mijn weten word de plek snel door een andere ingepikt als er een dood is of zo....
en het rare is: hier had ie van mij gerust mogen blijven,tis hier groot....er is altijd ergens wel een lapke groen om op te zitten....
maar da wil nie zeggen dak ze perse terug wil
maar kan het dus,dat zware trillingen ze weghouden of wegjagen???
dinsdag 29 april 2014 - 22:40
Wannus

Wannus

Er bestaan wel apparaatjes met batterij om in de grond te steken
die trillen , dit om muizen en ratten weg te houden . Maar ik heb dit
nog nooit geprobeerd , dus ik weet niet of het helpt .
Misschien vluchten de mollen ook door trillingen .
dinsdag 29 april 2014 - 23:10
Kristien53

Kristien53

Ik denk het niet Wannus,wij hebben een tijd zo'n apparaat gehad en in het begin dachten we "ja,ze blijven weg !" maar ze werden de trillingen gewoon denk ik en ze kwamen terug en groeven dat het geen zicht was
Recht tegenover ons huis is er een weide en daar staan paarden op en die lopen en rennen ook een ganse dag en toch zie je her en der molshopen....dus ik denk dat ze tegen trillingen goed bestand zijn!
Als ik er
donderdag 1 mei 2014 - 17:17
Wannus

Wannus

Kristien
Dat oude trukje met de spade , dat lukt wel .
Ik weet dat nog van mijn grootvader .
Maar ge kunt daar zo een uur ook staan wachten met de spade.
donderdag 1 mei 2014 - 18:29
Paronoto

Paronoto

Mollen kunnen allemaal "de pot op".....Heel praktisch systeem, klingelt dag en nacht en nooit meer een mol "op bezoek" gekregen...en...kost niks

Struiken & Bomen

donderdag 1 mei 2014 - 20:47
Roeli

Roeli

Ga ik ook proberen, Paul.
donderdag 1 mei 2014 - 21:15
Kristien53

Kristien53

Als dat
donderdag 1 mei 2014 - 21:26
Boerke

Boerke

Wat Paul zegt zal wel helpen. 't Is ongeveer hetzelfde principe als onze flessen. Die "rammelen" ook op de staander.
donderdag 1 mei 2014 - 21:30
Roeli

Roeli

O, maar een fles heb ik vandaag ook net leeg gemaakt.
Dat ga ik ook proberen.
donderdag 1 mei 2014 - 21:50
Paronoto

Paronoto

Mol en Co

Sedert deze "laatste" Mollenbijdrage gebeurt het nog altijd dat "van niks weters" vragen stellen die al uitvoerig zijn beantwoord.....Ontzien zich gewoon de moeite om dit eens na te gaan ......
donderdag 25 september 2014 - 20:44
huubhoogev14

Huubhoogev14

Ikheb vandaag 2 mollenkokers gekregen maar wacht tot de regen ophoud .
Word vervolgd
woensdag 31 juli 2019 - 12:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon