menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien kronkelwilf

Ga naar meest recente reactie

aoosterh

Tekst aangepast

Aoosterh

Beste mensen, Wij hebben een kronkelwilg staan en onlangs heeft iemand voor ons eenpaar takken gesnoeid die overhingen e.d. Wij twijfelden zelf of dat nodigwas, maar hebben dit advies opgevolgd (ik heb hier eerder een berichtje over geplaatst). Echter: als ik kijk naar de plaats waar de takken zijn afgezaagd, dan valt mij het volgende op. Er is steeds een soort van knot en daar komen dan nieuwe takken uit die gegroeid zijn op het punt waar de boom eerder gesnoeid is gewest. (...) volledig tot het hout waar de boom oorspronkelijk gesnoeid isgeweest? Ik ben benieuwd naar jullie reacties!Albert
zaterdag 2 maart 2013 - 18:01
aoosterh

Aoosterh

Nog een voorbeeld
zaterdag 2 maart 2013 - 18:01
Pieter2

Pieter2

Inderdaad, die takken moet je insnoeien tot tegen de takkraag (verdikt gedeelte v/d tak aan de stam). Zou je ze niet volledig knotten?
zaterdag 2 maart 2013 - 19:46
Tuinprins

Tuinprins

Op de eerste foto zie je een fout die bij het snoeien van bomen vaak wordt gemaakt: men heeft verzuimd om eerst de onderkant van de tak een eindje in te zagen. Als je dat niet doet is de kans groot dat er een stuk van de schors meekomt als je de tak afzaagt. Dus altijd eerst de onderkant van de tak inzagen maar op wel op tijd stoppen anders heb je de kans dat de zaag (ik heb het hier vooral een handzaag) vastklemt en je hem er niet meer uit krijgt. Wil je grote takken verwijderen dan verdient het aanbeveling dit in twee delen te doen.

Gebruik ook altijd het juiste gereedschap. Soms kun je met een beugelzaag niet uit de weg (foto 2) en heb je een takkenzaag nodig.


Gegroet, de tuinprins
zondag 3 maart 2013 - 07:55
Plantadvies

Plantadvies

Met tuinprins eens dat er verkeerd gezaagd/gesnoeid is. De zaag/snoei snede is wel goed gedaan. Deze is namelijk afwaterend. Dat er wat takken zijn gesnoeid kan prima. Eens in de drie jaar snoeien van oude of gekruiste takken weghalen, zorgt voor een open kroon.

Plantadvies
zondag 3 maart 2013 - 20:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon