menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Salix babylonica tortuosa Robinia pseudoacacia tortuosa

Ga naar meest recente reactie

Azoz

Azoz

Welke van deze draagt de voorkeur weg voor plaatsen in een lange, maar smalle tuin (6.5 m breed), met buren langs de ene zijde en een straatje aan de andere zijde.

Jullie mening en visie wordt gewaardeerd!

Azoz
donderdag 14 februari 2013 - 13:43
marcote

Marcote

Salix is leuk maar word gemiddeld 15 meter hoog en 8 breed en er vallen katjes af en nog een tip let er op dat hij niet te dicht bij een riolering geplaatst word!!!De wortels van deze soort zijn zeer fanatieke water zoekers!!
donderdag 14 februari 2013 - 13:59
Tuinman65

Tuinman65

Beide komen in aanmerking.
Ze zijn allebei gemakkelijk in toom te houden.
Persoonlijk vind ik de Robinia het mooist maar da's een kwestie van smaak.

Leo
donderdag 14 februari 2013 - 15:43
Tuinprins

Tuinprins

Robinia ps. Tortuosa heeft zeer breekbare takken. Deze moet niet op de wind worden geplaatst maar beschut worden gezet. Denk dat Robinia ps. Frisia een betere keuze is voor tuingebruik.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 14 februari 2013 - 21:36
Azoz

Azoz

Bedankt voor jullie reacties en tips.

Die robinia frisia is inderdaad ook een mooi specimen.

Ik hou nu wel van de krultakken van de beide voorgenoemde soorten, maar er kan inderdaad wel behoorlijk wat wind waaien op de plaats waar de boom moet komen. Fragiele takken zijn dan niet aan te raden, en voor de wilgenwortels, de riolering loopt inderdaad op enkele meters ervandaan...

Nog even verder over nadenken dus...

vrijdag 15 februari 2013 - 09:36
WiPe

WiPe

Wortels, van eender welken soort, zijn alleen in staat om in een riolering te dringen wanneer die riolering lekt. En in dat geval is er nauwelijks een soort te vinden die niet in de lekkende buizen zal binnen dringen.
vrijdag 15 februari 2013 - 09:53
Tuinman65

Tuinman65

Robinia Frisia is ook gevoelig voor takbreuk, zelfs meer als Tortuosa.
Da's mijn ervaring toch.



Leo
vrijdag 15 februari 2013 - 23:19
iecee

Iecee

het voordeel van de robinia tortuosa is dat hij niet moet gesnoeid, wordt niet te groot en te breed
hij verliest soms wel wat takken maar zo doet ie aan zelfsnoei
ik vind het een prettige boom.
en aan salixen moet je altijd veel snoeien en daar worden bomen meestal niet mooier van, en als je over een paar jaar niet meer zo goed bent met een ladder zit je daar maar mooi mee in je maag.
zondag 17 februari 2013 - 10:32
Tuinprins

Tuinprins

"Tortuosa" is echt meer gevoelig voor takbreuk dan "Frisia". Ik zeg niet dat van "Frisia" bij harde wind nooit een tak afbreekt maar is duidelijk minder windgevoelig dan "Tortuosa". "Frisia" wordt in Nederland regelmatig als park- of plantsoenboom aangeplant en dat zou men niet doen als er bij het eerste beetje wind takken afbreken.


Gegroet, de tuinprins
zondag 17 februari 2013 - 13:06
WiPe

WiPe

Dat Robinia pseudoacacia 'Tortuosa' niet erg groot zou worden is een flinke misvatting. In Kr
zondag 17 februari 2013 - 14:22
iecee

Iecee

met minder groot bedoel ik dat hij veeel minder groot wordt als een echte robinia of een linde of een iep ,es berk enz.
zondag 17 februari 2013 - 14:43
WiPe

WiPe

Dat klopt dus ook niet. Robinia pseudoacacia 'Tortuosa' wordt net zo groot als een gewone Robinia of een linde, iep, kleiner dan een es, maar groter dan een berk.
zondag 17 februari 2013 - 16:26
satomi

Satomi

Onze vorige (rijtjes)woning had een tuintje van 5,5m bij 12m. De buurman had in zijn tuin ook een Robinia ps. 'Tortuosa' geplant en zorgde ervoor dat de kroon smal bleef. Nadat hij verhuisde begon de "ellende". Er kwam iemand wonen die totaal niets om "d'n tuin" gaf en dan ook niets deed met als gevolg dat wij de takken over de tuin heen hadden hangen. Nu was dat niet het ergste; zijn buurman had op zijn beurt weer veel last van de wortels en hakte een paar flinke dikke jongens door. Gevolg: omdat de boom niet gesnoeid werd
maandag 18 februari 2013 - 15:18
Azoz

Azoz

Ik heb mijn blikveld ietwat verruimd en ben nog op twee andere keuzes gevallen...
Wat is jullie mening over deze ?

- Pyrus salicifolia pendula
- Nothofagus antarctica

groetjes
woensdag 20 februari 2013 - 16:51
WiPe

WiPe

Nothofagus antartica wordt op termijn vooral onderaan breed. Mooie boom, opvallende kaneelgeur in het voorjaar, maar je kan best de onderste takken wegsnoeien.
Pyrus salicifolia 'Pendula' is een kleine sierlijke boom die zeker niet zal tegenvallen.
woensdag 20 februari 2013 - 17:29
Azoz

Azoz

Bedankt voor de achtergrondinformatie Wipe !
Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de Nothofagus antarctica.

grtn
donderdag 21 februari 2013 - 09:11
marcote

Marcote

Pyrus salicifolia pendula is wel erg geschikt voor een kleinere tuin heb nog wel een aanrader de Styrax japonica in de vroege zomer ook nog vele bloemen.
donderdag 21 februari 2013 - 10:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon