menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Castanea Pumila

Ga naar meest recente reactie

BartA

BartA

Ik ben op zoek naar Castanea Pumila, een 'dwergkastanje' die van nature voorkomt in het zuidoosten van noord-amerika. Ik vroeg mij af of iemand die heeft in zijn tuin, of misschien weet iemand een kweker/verkoper waar ik de planten kan aankopen?

Mvg,
Bart
donderdag 24 januari 2013 - 13:05
Rowie

Rowie

Tamelijk onwaarschijnlijk dat die in ons klimaat te vinden is bij een kweker vanwege de vorstgevoeligheid. Zelf heb ik vanuit USA al eens bolsters van "grote broer" Castanea Dentata meegebracht en tot kiemen gekregen. Allen gesneuveld in de eerste nachtvorst.....zaden laten toesturen vanuit USA en als kuipplant behandelen lijkt me de enige oplossing, succes !
donderdag 24 januari 2013 - 14:40
Tuinprins

Tuinprins

Deze kastanje-soort zou bij ons toch ook winterhard moeten zijn want hij komt ook in Kentucky en New Jersey voor en daar kan het in de winter flink koud worden. Wel is het zo dat deze soort het alleen goed doet in gebieden met warme zomers. Bovendien is Castanea pumila zeer gevoelig voor late nachtvorsten. Ander probleem is dat Castanea pumila vatbaar is voor "chestnut blight" (evenwel minder dan Castanea dentata).

Zaad van kastanje-soorten heeft een zeer korte levensduur ('ephemeer') en kan het beste direct na de oogst worden gezaaid. Echt vers zaad is alleen in de herfst verkrijgbaar bij Amerikaanse zaadboeren die, om fytosanitaire redenen, meestal niet naar Europa verzenden.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 24 januari 2013 - 19:39
braze

Braze




Hoi Tuinprins .

wat is dat voor kwaaltje Chestnut Blight ???.

en wat maakt het kapot bast /wortel /kernhout aantassting ??.

MvG .

Braze
zaterdag 26 januari 2013 - 13:02
Tuinprins

Tuinprins

Chestnut blight wordt doorgaans vertaald als kastanjepest (iets serieuzer dus als een kwaaltje). Het is een schimmelziekte die door wonden in de bast een tamme kastanje aantast. Gevolg is het ontstaan van bastkankers. Later sterven takken af en tot slot de hele boom.

Deze ziekte heeft vermoedelijk (hierover zijn de meningen verdeeld) zijn oorsprong in Azie. Aan het begin van de vorige eeuw werd Chestnut Blight voor het eerst in de Verenigde Staten geconstateerd. Voor de Amerikaanse kastanje (Castanea dentata) waren de gevolgen desastreus. Miljoenen bomen hebben in de VS het loodje gelegd door deze schimmelziekte. Alleen enkele ge
zaterdag 26 januari 2013 - 13:50
Timh

Timh

Voor de mensen die interesse hebben in deze kastanje soort ( pumila pumila) ik ben in bezit van enkele ontkiemde zaden. Deze zijn afgelopen winter naar mij bezorgd vanuit Amerika.
zaterdag 25 april 2020 - 10:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon