menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tamme kastanjes zonder vulling

Ga naar meest recente reactie

clovis

Clovis

Ik heb een kastanjeboom (tamme kastanjes). Bij benadering 10 jaar oud?

Enkele jaren heeft die normale kastanjes gedragen.

Verleden jaar waren van de bolsters er maar enkele gevuld met normaal gevormde kastanjes.

Dit jaar is de boom opnieuw overladen met bolsters. Helaas in geen enkele bolster steekt een normale kastanje. Elke bolster bevat drie mooie bruine maar lege platte kastanjes.

De boom, ongeveer 5 meter hoog (halfstam) staat in mijn tuin. Hier hebben wij zand/leemgrond.

Wie kan mij zeggen wat de oorzaak kan zijn van die lege platte kastanjes?

Bedankt en mvg.


Clovis



vrijdag 12 oktober 2012 - 22:07
guy_fruit

Guy_fruit

Tijdens de bloei van de tamme kastanje (Castanea sativa) moet het voldoende warm (15 tot 18°C) en af en toe droog weer zijn.
Het zijn windbestuivers en opdat het stuifmeel verspreid kan worden moet het droog zijn.
Dit jaar (2012) was het op vele plaatsen bewolkt en regenachtig weer in juni en juli.

Castanea sativa groeit best op een diepe, frisse (zand)grond. Beter niet planten op een zware, natte of kalkrijke grond.

Tip:
http://fruitabc.blogspot.be/2012/10/herfsttijd-is-notentijd-nu-noten.html
zaterdag 13 oktober 2012 - 09:39
kerstkind

Kerstkind

lege platte kastanjes
Hier idem dito....en hier staan de bomen op zand(bos)grond.
groetjes José
zaterdag 13 oktober 2012 - 10:15
BOSVROUW

BOSVROUW

Was benieuwd naar de antwoorden, want zit met hetzelfde probleem. Hij is een 15 jaar oud, gegroeid uit een kastanje, en zelf geplant. Staat in bosgrond maar wel tussen naaldbomen. De buren hebben nochtans massaal veel grote kastanjes. Er is wel om de twee jaar een kroon takken weggehaald zodat de stam dikker zou worden.
zaterdag 13 oktober 2012 - 11:48
Bombycilla

Bombycilla

Er is wel om de twee jaar een kroon takken weggehaald zodat de stam dikker zou worden.

?????????????
zaterdag 13 oktober 2012 - 11:57
BOSVROUW

BOSVROUW

De onderste takken!
zaterdag 13 oktober 2012 - 17:03
iecee

Iecee

ik heb er dit jaar voor het eerst geen en bij mijn vader zijn ze nog nooit zo groot geweest

het was een raar voorjaar
wil er nog iemand zaailingen van van een paar jaar oud?
zaterdag 13 oktober 2012 - 19:50
Bombycilla

Bombycilla

De onderste takken!
daar worden bomen niet dikker van
zondag 14 oktober 2012 - 15:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon