menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Carpinus betulus snoeien

MD6010

MD6010

Mijn carpinus betulus haag is 30 jaar oud , 2m50 h en is teveel uitgegroeid in de diepte waardoor de takken tot 60cm uitgegroeid zijn en nog vooral bladeren hebben aan de uiteinden . Kan ik deze haag nu grondig inkorten tot bijna tegen de stam , langs 1 kant alleen of langs beide zijden ?
vrijdag 12 oktober 2012 - 12:26
orfex

Orfex

Waarom terugsnoeien tot tegen de stam? Te kaal zetten kan zonnebrand veroorzaken.
Ik zou ze gewoon terugzetten tot de breedte die je wil, wel zou ik wachten tot de bladeren eraf zijn, zo kan de plant toch nog wat extra voeding aanmaken.
Aja, en best langs bijde zijden tegelijk insnoeien.
vrijdag 12 oktober 2012 - 14:01
Plantadvies

Plantadvies

Zonnebrand kan nu totaal geen kwaad. Waarschijnlijk gaat het om de carpinus betulus `Fastigiata`die is wat meer vertakt dan de andere haagbeuk soorten. Augustus had de laatste maand geweest om de haag diep te kunnen snoeien. Nu adviseer ik volgend jaar weer vanaf mei op een bewolkte dag. Later in het jaar dient u wel op te letten voor zonnebrand.

Plantadvies
vrijdag 12 oktober 2012 - 14:41
WiPe

WiPe

Je kan de haag best aan een kant terug zetten tot tegen de stam. Bij voorkeur aan het eind van de winter, maar als het moet kan het nu ook. Voor zonnebrand moet je je geen zorgen maken.
vrijdag 12 oktober 2012 - 16:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon