menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

Anke

Anke

Hallo,
We hebben in onze tuin een oude beukenhaag (of haagbeuk, ik ken nog steeds het verschil niet) Die is door de vorige eigenaars niet goed onderhouden. Het zijn nu heel dikke knoestige stammen met een haag van wel 1,5 m dik. Op die stammen zijn plekken waar het water in blijft staan. Volgens mijn man zouden we de haag beter uitdoen omdat ze ziek is volgens hem (owv die plekken) maar ik vind dat doodzonde omdat die knoestige stammen zo\\\'n mooi silhouet hebben. Kan iemand advies geven over wat we het beste doen? Als we een nieuwe zouden planten: op hoeveel jaar heb je dan terug een mooie haag?
Groetjes, Anke
donderdag 22 februari 2007 - 15:14
WiPe

WiPe

Die plekken waar water bljft in staan kunenn voor de planten absoluut geen kwaad. De grootste fout die je kan maken is uitkappen en frezen zodat het water weg zou kunnen.

je kan de haag verjongen door nu aan de bovenkant de haag in te korten. Volgende wionter zou je de haag kunnen versmallen aan de kant waar het meeste zon schiojnt, en het jaar nadien zou je kunnen versmallen aan de schaduwkant van de haag.
Afhankelijk van de hoeveelheid takken die je moet wegsnoeien zou je de twee zijkanten ineens kunnen versmallen.

Haagbeuk kan meer verdragen dan beuk.

Voor een nieuwe haag moet je toch op een vijftal jaren rekenen.
vrijdag 23 februari 2007 - 12:45
Anke

Anke

Dank je voor het antwoord. Ik ben ondertussen zeker dat het gaat om beuk en niet haagbeuk. De haag is afgelopen zomer langs boven ingekort. Een paar stammetjes hebben we zo goed als helemaal kaalgeknipt om te kijken of ze weer zouden schieten. Ik heb me ook laten vertellen dat je een haag langs 2 kanten tegelijk moet inkorten, anders zou ze kapot gaan?
Hoe lang gaat een haag eigenlijk mee, wanneer moet je ze vervangen?

En als alternatief ben ik ook op zoek gegaan naar een haag van veldesdoorn. Ik vind wel foto's van de plant, maar niet van een ganse haag. Wordt die kaal en doorzichtig in de winter? Het gaat om een oude boerderij dus we willen wel in deze stijl blijven. Meidoorn zie ik niet zitten owv de doorns, al is het wel mooi.
Groetjes,
Anke
vrijdag 23 februari 2007 - 13:18
Anke

Anke

Helaas, de discussie is weer opgelaaid... De haag aan de achterzijde van de tuin blijkt langs een kant totaal geen begroeing te hebben, gewoon kale stammen. De oorzaak is dat er tot vorig weekend een dicht bos was langs die kant, er kon waarschijnlijk te weinig licht door. Mijn man en schoonfamilie willen ze uitdoen en er een frisse nieuwe haag zetten, maar ik vind deze haag zo charmant en authentiek door haar grillige stammen. Natuurlijk moet ze wel dichtgegroeid geraken. Probleem is dat we een boomgaard willen aanleggen: als we de haag willen uitdoen moet het echt wel nu gebeuren en niet over een maand, we kunnen dus niet wachten om te kijken of ze uitloopt want over een maand moeten de fruitbomen ten laatste aangeplant worden...
Dus... hoelang is de levensduur van een beukenhaag (deze zou ongeveer 30 jaar oud zijn)? Loopt ze gemakkelijk terug uit als je ze heel kort knipt? Hopelijk kan iemand advies geven?
Alvast bedankt,
Anke
vrijdag 23 februari 2007 - 19:33
WiPe

WiPe

30 jaar is echt niet opud voor een haag. Daar doe je met gemak nog eens 30 jaar bij. met goed onderhoud moet jke zelfs aan de 100 jaar geraken.

Als de haag aan de achterkant slecht in het bald stond heeft dat idd. alles te maken met het feit dat daar een bos stond. nu dfat bos weg is zal de haag aan die kant vanzelf opnieuw dicht worden. Het lijkt me echter geen slecht idee om de haag te bemesten en een bodemverbetering met kompost te geven. Op die manier krijg je veel sneller een volle dichte haag als wanneer je gaat rooien en herplanten. Bovendien vraagt dat laatste veel meer werk.

Mijn ervaring is dat beuk opnieuw goed uitloopt als je ze kort knipt. (By the way, onze hagen zijn inmiidels om en nabij de 50 jaar oud, de oudste stukken zelfs 70 jaar.)
zondag 25 februari 2007 - 18:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon