menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

DimitriM

DimitriM

Beste,

Begin dit jaar een beukenhaag gezet (voor de uitkom van de blaadjes).
Schoot nadien mooi groen, 2 maal bladluizen gehad en bespoten, eens gemest met Ecostyle Myco-haag.

Recentelijk met de warmte had ik één plantje dat er de geest aan gaf maar nu zie ik dat een hele resem planten eerst vlekjes en vervolgens meer en meer verdorde blaadjes krijgen. De vrees zit er natuurlijk in dat heel de haag er aan gaat.


Voor een reeks van foto's zie:
https://docs.google.com/folder/d/0Bx7R_S6cxSMvYzA1cG1WVHdHbnM/edit

Zien de meer ervaren tuinierders onder jullie hierin een ziekte?


Alvast bedankt,
Dimitri

Struiken & Bomen

dinsdag 11 september 2012 - 17:35
Plantadvies

Plantadvies

Hoe is het gesteld met de afwatering?

Plantadvies
dinsdag 11 september 2012 - 19:14
DimitriM

DimitriM

Normale omstandigheden. Zelfs bij uitvoerige regen kan ik niet zeggen dat er geen voldoende natuurlijk afwatering is. Geen plasvorming of drassig gras...

'k Tast natuurlijk in het duister maar één van de pistes waarin ik denk is net het tegenovergestelde omdat de 'uitval' zich manifisteerde een aantal weken geleden met die hittegolf.



De andere dingen waarin ik dacht:

- Bemesting, maar zijn meststoffen met o.a. Mycorrhiza-schimmel dus je zou verwachten dat dit de wortelgroei net positief zou beinvloeden. Denk niet dat ik overbemest heb. Korrels die geleidelijk werken.

- Verkeerde reactie op de pesticiden. Wel juiste dossering gebruikt. Ook middel afgewisseld en de juiste periode ertussen gerespecteerd.

- Beestjes? Zie er géén. In tegenstelling tot eerder in het seizoen toen ik de luizen duidelijk zag incluis de wit-wollige afzet. Heb wel nog géén vergrootglas of iets dergelijks gebruikt.

M.b.t. die laatste 3 mogelijk oorzaken zou ik ergens min of meer onmiddellijke reactie verwachten. Alle 3 hebben ze zich geruime tijd geleden gemanifesteerd dus...


Schimmel?
'k vond gisteren via Google link naar de Apiognomonia errabunda.
Zie: https://www.google.be/search?hl=nl&q=Apiognomonia+errabunda&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&biw=1680&bih=905&wrapid=tlif134738702224410&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=lX5PUOzgFIfasgbQlIEg

Afgaande op de Google afbeelding zou dit het kunnen zijn maar ja... zijn er nog andere symptomen waardoor ik zeker kan zijn dat het hierom gaat? Weet iemand hoe je dit moet aanpakken? Las iets van wegsnoeien maar dan moet ik bepaalde planten inmiddels kaalsnoeien...

Dank je,
Dimitri
dinsdag 11 september 2012 - 19:35
Bombycilla

Bombycilla

je hoeft niets te doen,het wordt herfst in je tuin net als bij ons allemaal.
het is normaal dat pas geplante struiken vroeger de herfst ingaan
dinsdag 11 september 2012 - 19:57
WiPe

WiPe

Combinatie van normale plantstress en najaar. Zo op het eerste zicht heeft de haag ook vrij klein blad gemaakt, maar dat is niet abnormaal het jaar na aanplanten.
dinsdag 11 september 2012 - 20:21
Ginkgo

Ginkgo

Hallo !

Het zijn zeker nog geen herfstverschijnselen hoor ! Het komt vooral door het natte voorjaar dat we gehad hebben en de langdurige droogte voorbije zomer. Beuk kan niet goed tegen rechtstreekse zon op hem (vandaar ook dat hij gevoelig is voor zonnebrand). Dit is puur klimatologisch verklaarbaar. Ik heb het zelf bij verschillende klanten ook voor. Niets van aantrekken, volgend jaar staat hij terug perfect in blad. Tip : om te weten ,in de winter of gelijk wanneer, of je plant nog leeft kan je met je nagel eens op een takje of stam licht krabben, als het nog groen ziet leeft hij nog !.

Groetjes,
Karel
donderdag 13 september 2012 - 16:07
Tuinprins

Tuinprins

Dit zou het gevolg kunnen zijn van Apiognomonia errabunda maar helemaal zeker is dat niet. De schimmel die deze aantasting veroorzaakt komt bijna altijd wel latent voor bij beuken maar wordt meestal pas actief als de plant onder stress staat of verzwakt is.

Als het Apiognomonia is dan ga je als volgt te werk:

op dit moment hoef je niets te doen behalve het blad dat voortijdig afvalt goed op te ruimen. Het blad dat in het voorjaar van de planten afvalt ook goed opruimen. Dan afwachten of de nieuwe bladeren opnieuw bruine plekken krijgen. Is dit het geval dan de beuken spuiten met een goed schimmelwerend middel.

Gegroet, de tuinprins
zondag 16 september 2012 - 16:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon