menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlier of gele kornoelje

Ga naar meest recente reactie

WDH

WDH

En jawel,

Daar zijn we weer, opzoek naar jullie gouden raad.

Gezien ik in een nieuwe wijk van +/- 3 jaar oud woon, en het hiervoor enkel weiland was, ontbreekt het hier enorm aan bomen en hogere struiken.

Nu heb ik naast mijn huis (half open bebouwing) nog een stuk van 5,5 m

1m zal in de toekomst ingenomen worden door mijn ligusterhaag (nu na haar 2e jaar reeds aan een hoogte van ongeveer 1m).
De beoogde hoogte is 2 tot 2,5m.
Tegen de gevel van het huis ligt een pad van 1m breed aan betonklinkers.
Tussen de liguster en verharding schiet nu nog ongeveer 3,5m gras over.

Nog vergeten te melden, de ligusterhaag loopt in een "L" naar het huis toe, met aaneensluitend en tuinpoortje.( dit om wanneer de liguster zijn eindhoogte heeft afgesloten te zitten van de straat.

Nu zou ik doodgraag op dat stuk gras een boom zetten die binnen die 3,5 resterende meters past, en niet te hoog zal worden (geen reuze eik ofzo)

Er staat soms wel wat wind lang ons huis, en de boom zal een beetje met de liguster moeten strijden voor de zon (zo vanaf 3a4 uur in de namiddag, afhankelijk van de seizoenen.

De grond is redelijk zware grond (leem of klei).
Bij lange droogte is de grond beenhard en stoffig, en bij overvloedige regen zo flexibel als een binnenband
Ooit getracht om bij nat weer de paal van m'n brievenbus vast te zetten

Gezien ik tracht om voor inheemse planten te kiezen die een meerwaarde hebben voor de fauna, kwam ik bij volgende:

Ofwel een vlier, of een Cornus mas

Indien er andere meer geschikte zijn, please let me know,

Bedankt alvast,

Groeten

W
zondag 9 september 2012 - 19:57
Esem

Esem

Persoonlijk, als het alleen om deze twee gaat, zou ik kiezen voor de gele cornoelje of beter cornus mas.

Hierbij heb je in de winter nog eens een struik die volop bloeit.

Gr Eddy,
zondag 9 september 2012 - 20:44
WDH

WDH

Dank voor de sneller reactie Eddy,

Het moet niet perse tussen die twee gaan,

Enkel ze moet een meerwaarde zijn voor onze fauna, en inheems zijn.

Liefst ook aangepast aan mijn grond, ruimte, licht, ...

Wat zou jij aanplanten?

zondag 9 september 2012 - 20:59
furor

Furor

Van nature komt Gele kornoelje dààr precies niet voor. De noordgrens is ten zuiden van de Vlaamse Ardennen, en komt lokaal in Limburg voor (St. Pietersberg).

Maar, het is een zeer leuke plant voor vroege insectensoorten (vnl. bijen) omdat ze in februari al bloeit en dus voedsel voorziet.
Ik zou voor de Gele kornoelje gaan, Vlier staat er genoeg.
De kornoelje kun je ook als boom snoeien.

zondag 9 september 2012 - 21:45
Tuinman65

Tuinman65

De bomen(?) die je aanhaalt hebben buiten hun bloeiperiode geen enkele sierwaarde.
Zeker niet in een kleine tuin.
Ik zou kiezen voor een Liquidambar. Prachtige boom met een schitterende herfstverkleuring.
Wanneer die te groot wordt kan je die perfekt kort zetten zonder het uiterlijk van de boom te verminken.
Ik heb hier een Liquidambar staan van 20 jaren oud, hij is amper 2 meter breed.
Niet inheems, maar ik zou het toch overwegen.

Leo
zondag 9 september 2012 - 23:09
sophora

Sophora

Een weinig aangeplante boom is de Cornus macrophylla. Hij bloeit gedurende twee maand. Juni en juli. De bloemen worden druk bezocht door bijen.
sophora
maandag 10 september 2012 - 11:42
WiPe

WiPe

Cornus mas is zeker een aanrader. Behalve de bloemen hebben ook de bessen sierwaarde. Hoewel ik je toch zou aanraden om die plant niet bij het terras te zetten. (Maar dat is hier niet de bedoeling als ik het goed begrepen heb.)

Voordeel is dat de bessen ook eetbaar zijn. Als je de bessen plukt zijn ze eerder wrang van smaak, maar eens ze afvallen zijn ze echt lekker. Er bestaan een aantal variëteiten met grote vruchten zoals Kasanlanker en Jolico.

Als je eerder wil gaan voor de sierwaarde bestaan er ook bonte en geelbladige vormen. Aangezien het selecties zijn van een inheemse soort, zijn die ook voor de inheemse fauna en flora interessant.
maandag 10 september 2012 - 12:02
WDH

WDH

Waarom zou je hem niet te dicht tegen een terras zetten?
Omwille van de vallende bessen?
maandag 10 september 2012 - 15:04
WDH

WDH

Sorry voor de vele vragen, maar hoe snoei je de cornus mas tot boom?

Ik zou graag beginnen van een plant ipv te starten met reeds een zwaar uit de kluiten gewassen boom.

Groeten

Wouter
maandag 10 september 2012 - 16:09
WiPe

WiPe

Niet te dicht bij het terras omwille van de vallende bessen, dat klopt.

Opsnoeien tot boom: Begin met ene jonge plant, bij voorkeur eentje die maar ene grote opgaande hoofdtak heeft. Bind aan die opgaande hoofdscheut een bamboestok zodat je die tak rechtop kan laten groeien. Snoei de grootste en de laagste zijtakken weg. kleinere takken laat je best nog zitten. Het volgende jaar kun je dan weer een paar takken (bij voorkeur de grootste) weg knippen.
maandag 10 september 2012 - 16:31
sophora

Sophora

wipe
Ik blijf voorstander van de Cornus macrophylla. Cornus mas bloeit van februari tot april.
De macrophylla van mei tot juli .
Cornus mas kan tot 10 meter worden , de macrophylla hooguit , na jaren 6m.
De foto die ik mee stuur is van eind juli. De bloemen zijn niet meer zuiver wit.
sophora
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 10 september 2012 - 17:39
sophora

Sophora

sorry, wist niet dat de foto zo groot was.
sophora
maandag 10 september 2012 - 17:41
Esem

Esem

Ik heb je foto even aangepast,zodat het makkelijker te bekijken is.

Gr Eddy,
maandag 10 september 2012 - 17:51
sophora

Sophora

Dank u Esem
sophora
maandag 10 september 2012 - 17:55
WiPe

WiPe

Als je in de lijsten van de Belgische Dendrologische Vereniging kijt, dan zie je dat de hoogste planten inderdaad 10 meter hoog worden. http://www.dendrologie.be/bdb.php?p=200&page=&alpha=&taxus=Cornus+mas&location=&keyword=

Maar je kan in die lijst net zo goed zien dat de dikste Cornus mas een stamomtrek heeft van 390 cm en een hoogte van 7 meter. Ik vermoed dat de hoogste bomen niet op open terrein staan. Bomen die moeten concurreren worden meestal wat hoger dan vrijstaande bomen. Ik wil die 10 meter dus enigszins relativeren. Die 10 meter is dus eerder de maximale hoogte dan de te verwachten hoogte.
maandag 10 september 2012 - 19:24
iecee

Iecee

je kan van de cornus mas ook een mooie meerstammig boompje maken natuurlijk
als heester is hij minder mooi in een tuin
dinsdag 11 september 2012 - 13:31
Tuinprins

Tuinprins

Het is lastig van Cornus mas een enkelvoudige boom (boom met een stam) te maken omdat deze Cornus de neiging heeft opniew uitlopers de maken aan de voet van de stam en op te stam zelf. Je blijft dus aan het snoeien.

Wil je een Cornus die sterk lijkt op C. mas maar wel goed tot boomvorm te snoeien is dan moet je kiezen voor C. officinalis. Extra sierwaarde van C. officinalis is de afbladderende stam.


Gegroet, de tuinprins
zondag 16 september 2012 - 16:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon