menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Esdoorns met bruine droge bladranden

Ga naar meest recente reactie

Joie

Joie

Hallo allemaal,

Deze zomer hebben wij bij een tuincentrum drie relatief kleine esdoorns gekocht. Wij wilden deze gaan gebruiken als rand / afscheiding van ons terras naar onze tuin. De bovenkant van de boompjes, het blad gedeelte zorgde er dan voor dat we wat vrijer op ons terras konden zitten. De werknemer van het tuincentrum verzekerde ons dat de boompjes prima in grote potten geplaatst konden worden mits we maar goed in de gaten hielden dat de boompjes genoeg water zouden krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Volgens de werknemer zouden we het ook snel genoeg zien aks de bomen te droog zouden zijn. De bladeren zouden dan slap gaan hangen en dan zouden we nog wel op tijd zijn met water geve (mocht dit gebeuren). De bladeren hebben echter nooit slap gehangen en met het droge warme weer hebben we elke dag water gegeven. Maar na een ongeveer een maand werden de eerste blandranden wat droog / bruinig. Dit wordt nu steeds erger. Een boompje begint nu aan de bovenkant zelfs al kaal te worden terwijl de middelste nog wel relatief groen is. Wie heeft tips??? We zouden het erg jammer vinden als ze doodgaan en is ook zonde van het geld. In de grond planten is niet echt een optie omdat ze dan te laag zijn en ons doel voorbij schieten. Heb in het tuincentrum echt meermalen gevraagd of ze in een grote pot konden maar krijg nu toch het vage vermoeden dat dit het probleem is?

Vriendelijke groet Joie
donderdag 6 september 2012 - 09:45
WiPe

WiPe

Heb je een foto? Dat kan misschien al wat duidelijk maken ivm de grootte van de pot.
donderdag 6 september 2012 - 09:52
Joie

Joie

Had net een foto gemaakt van het blad (had het antwoord nog niet gelezen). De pot is een half wijnvat (volgens de tuinder kon dit?).

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
donderdag 6 september 2012 - 09:57
Joie

Joie

Hmm de foto werkt niet... Even kijken...


Yes gelukt.
donderdag 6 september 2012 - 09:58
Esem

Esem

Volgens mij is dit door de extreme hitte die we in augustus hebben gehad,niets om je zorgen over te maken.
Alleen zit je nu enkele weken met een minder fraai uitzicht.

Gr Eddy,
donderdag 6 september 2012 - 10:28
Ginkgo

Ginkgo

Lijkt op bladverbranding, bij langdurige drogere periodes kan dit wel voorvallen.
Hebben jullie het blad zelf ook nat gemaakt bij het watergeven ?
donderdag 6 september 2012 - 10:31
WiPe

WiPe

Het lijkt mij dat dit Acer platanoides 'Globosum', bolesdoorns, zijn. Dien hebben toch wel een redelijke grote pot nodig. Als de pot te klein is, kan de potgrond onvoldoende water bufferen, Geen probleem als je meerdere keren per dag water kan geven. Maar als je niet op tijd water kan geven krijg je droogteschade.

Hoe groot zijn die potten eigenlijk?
donderdag 6 september 2012 - 10:53
Joie

Joie

We hebben de bladeren zelf niet nat gemaakt nee.
De potten (halve wijnvaten) zijn te vergelijken met het formaat van een normale halve regenton.
Het zou mooi zijn als de boompjes zich hier volgend voorjaar weer gewoon van herstellen...dat. Minder fraaie uitzicht van nu nemen we dan wel op de koop toe...
donderdag 6 september 2012 - 11:13
Ginkgo

Ginkgo

Normaal gezien herstellen ze zich hiervan wel hoor, ik denk dat het puur klimatologisch is. Het ziet er niet naar uit dat er ziekte of schimmel op zit.
donderdag 6 september 2012 - 11:14
Feniks

Feniks

Ik heb het dit jaar ook, bij 3 esdoorns, zowel bij diegene in pot als de éne in vaste grond. Van de warmte, vermoed ik.
donderdag 6 september 2012 - 12:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon