menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag naast oude stronken coniferenhaag

hildeV

HildeV

Hallo,

Onze tuin is momenteel afgesloten met een gewone bekaertdraad met betonnen platen in de grond. Wij zouden daar graag een beukenhaag tegen aanplanten. Er heeft echter ooit een coniferenhaag van een kleine 2m hoog gestaan. Die is 2j geleden tot op de grond afgezaagd. De stronken zijn echter blijven zitten op ong 50cm van de betonplaten onder de bekaertdraad. Ze zijn gemiddeld een 20-tal cm diameter, en zitten op een onderlinge afstand van ong 50cm.
We zouden die kunnen (laten?) wegfrezen, maar we vragen ons af of dat eigenlijk wel nodig is. We kunnen nl. gemakkelijk een geul graven op ong 25cm van de platen, tussen de platen en de stronken in (de kleinste wortels lijken al weggeteerd te zijn, enkel de grote zitten er nog). De haag zou dan zo'n beetje door de draad door groeien, zodat we hem van aan de andere kant van de draad (straatkant) ook gemakkelijk kunnen snoeien.
Dus: moeten de stronken eerst uit de grond vooraleer we de haag aanplanten? Of kan het geen kwaad voor de beuken dat die daar zitten?
En ook: ik heb gehoord dat coniferen de grond verarmen. Moeten we vooraf nog iets doen met de grond, behalve compost mengen tussen de uitgegraven aarde in de geul?

Bedankt!
Hilde
donderdag 30 augustus 2012 - 11:03
Ginkgo

Ginkgo

Dag Hilde !

Normaal gezien is dit wel mogelijk hoor. De coniferen verarmen de grond niet maar verzuren de grond wel. Het is het handigste als de stronken weg zijn natuurlijk --> meer doorwortelbaar volume voor de beukjes, handiger werken bij de aanplant, en doorheen de vele jaren gaan de wortels afsterven van de coniferen wat wilt zeggen dat de grond echt zuur gaat blijven. Beuk groeit goed op een zwak zure kalkrijke grond. Dus indien je beslist om de stronken te laten zitten zou ik toch aanraden om elk najaar wat kalk te smijten. Maar mijn eerste advies is om de stronken weg te halen, in alle opzichten is dit het beste.

(let op bij de aanplant van beuk, dat ze zeker niet te diep in de grond staan ! Beuk staat niet graag met natte voetjes in de grond !)

succes !

mvg,
Karel
donderdag 6 september 2012 - 10:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon