menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ervaring bomen

Ga naar meest recente reactie

derosse

Derosse

Hallo,

Door renovatiewerken in de tuin is er plaats vrij gekomen voor het planten van wat bomen/boompjes. Ik zit nu nog te twijfelen tussen volgende bomen:

Cornus Polock

Davidia involcurata (vaantjesboom): hier en daar lees ik dat deze niet volledig winterhard is. (-15°c)

Halesia Monticola (sneeuwklokjesboom)

Stewartia Pseudocamellia

Styrax Obassia

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een van deze bomen? In mijn tuinboeken is de informatie uiteenlopend kwestie afmetingen en eisen ivm de standplaats. Deze boom zou in een ruimte te komen staan van 4 op 5m, in de volle zon. Ik woon in vochtig haspengouw. Alvast bedankt voor de reacties!
dinsdag 21 augustus 2012 - 08:19
WiPe

WiPe

Davidia involucrata var. vilmoriniana is iets beter winterhard dan Davidia involucrata. Dat is waarschijnlijk een van de redenen dat alleen de eerste aangeboden wordt. Nadeel van de boom is dat het minstens vijftien jaar duurt eer hij gaat bloeien. Bovendien wordt dat echt wel een grote boom.

Halesia blijft wat kleiner, net als Stewartia pseudocamellia. Als ik het goed heb geven deze soorten de voorkeur aan een niet te zware en niet te droge humushoudende bodem.

Ik vermoed dat Styrax obassia nog het beste geschikt is voor een leembodem. Bovendien wordt die niet te groot en te breed. Nadeel is dat je er waarschijnlijk alleen maar ene jonge plant zal kunnen vinden. Bovendien groeit hij vrij langzaam, iets wat je wel meer ziet bij planten die niet erg groot worden. Maar het voordeel is zeker dat hij erg lekker geurt als hij bloeit.
dinsdag 21 augustus 2012 - 09:28
derosse

Derosse

Beste, dank voor de reactie.

Mijn idee was ook dat de Styrax het best zou passen. Alleen jammer dat deze langzaam groeit, maar dat heb je idd wel meer bij klein blijvende bomen.

het "probleem" is dat de grond van de buren +- 50 cm hoger ligt, hier werd nu grondkering van 60 hoog gezet met daarop een draad van 1.5m hoog. Ik ben van plan om hiertegen een haag te zetten maar je weet dat dit ook wel even zal duren vooraleer dit een hoge haag gaat worden. Vroeger stond aan de kant van de buren alerhande syringen ed. Natuurlijk missen wij (en de vogels) die nu. Ik kan nu van hier in de tuin op een gat van +- 300m diep staren...

Ik ben nu dus op zoek naar een mooie boom die niet al te groot gaat worden en die niet alledaags is (zoals een krenteboom bv, wat trouwens een mooie is) bloemen zijn natuurlijk een pluspunt.

Heeft u enkele tips voor mij aangezien u op de hoogte bent van heel wat bomen?
dinsdag 21 augustus 2012 - 11:36
WiPe

WiPe

Een soort aanraden vind ik het lastigste wat er bestaat. Als je één soort kiest, dan blijven er hopen interessante soorten over die je niet kan planten... Tenzij je een eindeloos groet tuin hebt natuurlijk, en zelfs die geraakt ooit vol.


Een soort die ik zelf de moeite vind is Sorbus sargentiana. Of Acer carpinifolia, of Acer griseum, of Pterostyrax hispida. Of Crataegus tanacetifiolia. Of Prunus mume 'Pendula
woensdag 22 augustus 2012 - 13:38
sophora

Sophora

Eerst toch wel eens de zuurtegraad van de boden controleren. Styrax eb Halesia planten op kalkrijke grond is weggesmeten geld. Ik kan er van meespreken.
sophora
vrijdag 24 augustus 2012 - 19:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon