menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe Olijfboom verpotten

Ga naar meest recente reactie

Cherifo

Cherifo

Hoi allen,

Gisteren heb ik een olijfboompje gekocht..zo een type bovenaan een bol en lange stam..van een dikte van 5 cm stam diameter voor een 30 euro's.

Nu wil ik deze verplanten in een stenen pot, hoe kan ik dit tbeste doen denken jullie?

Hoe en welk soort grond hoeft deze olijfboompje te hebben..?


Bedankt voor jullie info.
donderdag 16 augustus 2012 - 16:14
Cherifo

Cherifo

Niemand enige info?

Mijn vraag komt na het verpotten van een kleinere olijfboom...na enkele maanden was mijn boompje zo goed als afgestorven.




woensdag 22 augustus 2012 - 08:56
Feniks

Feniks

Ik heb mijn olijfbomen al altijd verpot zonder problemen, ik heb hier niets speciaal bij gedaan. Gewoon grotere pot nemen, meer aarde, er op letten dat het water op de bodem niet kan blijven staan (potscherven of hydrokorrels en een gat onderin).
woensdag 22 augustus 2012 - 11:25
Cherifo

Cherifo

Hoi Feniks,

Bedankt voor je antwoord...zal ik doen snel doen.

Een andere vraag, hoeveel water heeft een olijfboompje nodig...dagelijks of liever niet?


Bedankt
woensdag 22 augustus 2012 - 13:50
melita212

Melita212

In de hete klimaatzones is twee tot drie keer water geven per week noodzakelijk, zeker bij een lichte en zanderige bodem. Houd de bodem niet te nat, en zorg ervoor dat de bodem minstens 75% droog is voordat de olijfboom opnieuw water krijgt, omdat de wortels gevoelig zijn voor rot. In veel olijfboomgaarden druppelirrigatie toegepast, maar dat zorgt voor minder diepe worteling en daarmee grotere gevoeligheid voor droogte. Het is belangrijk om de olijfboom nadat deze is geplant, de eerste weken regelmatig(2-3x per week) water te geven, zodat de plant snel aanslaat.
woensdag 22 augustus 2012 - 17:16
Cherifo

Cherifo

Ok bedankt voor de intressante info hoor,

Weten jullie hoeveel centimeter het laagje potscherven/ korrels moet zijn in de pot?

Die Hydrokorrels hoe zien die eruit?


Bedankt
donderdag 23 augustus 2012 - 10:22
melita212

Melita212

hydrokorrels zijn kleine klei bolletjes meestal rood van kleur ,
je kan deze toepassen voor decoratie boven op de grond en voor drainage onderaan in de pot .
belangrijk is goed spoelen voor beide gebruik.

zowel potscherven als korrels kun je zo een 2 tot 4 cm op de bodem leggen.
belangrijk is dat de pot ook afwateringsgaatjes heeft onderaan in de pot.
maandag 27 augustus 2012 - 11:14
Eliaske

Eliaske


http://be.dcm-info.com/nl/hobby/product/285/dcm-hydrokorrel#
maandag 27 augustus 2012 - 21:48
Cherifo

Cherifo

Hoi allen,

Gisteren heb ik een olijfboompje gekocht..zo een type bovenaan een bol en lange stam..van een dikte van 5 cm stam diameter voor een 30 euro's.

Nu wil ik deze verplanten in een stenen pot, hoe kan ik dit tbeste doen denken jullie?

Hoe en welk soort grond hoeft deze olijfboompje te hebben..?


Bedankt voor jullie info.
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 december 2012 - 22:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon