menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe onderhoud ik ze.

Ga naar meest recente reactie

MLoes

MLoes

Hoi Allemaal.

Ik heb al een keer een berichtje gezonden over mijn vlinderstruik.
Maar ik heb nog een aantal planten in mijn nu nog Jungle, die ik later wel wil behouden en nu dus ook goed wil verzorgen.

1) Wisteria. ( Blauwe regen) Deze moet gesnoeid worden, dat weet ik. Hij heeft ook al bemesting gehad begin zomer. En hij doet het goed. Maar hoe en wanneer kan ik deze het beste snoeien. Hij staat op een gevlochten stam. En ik wil dat het een soort afdak gaat worden. Er komt dus ook een frame onder.

2) Kiwi plant. Deze heb ik nieuw aangeschaft, maar die zal toch ook een keer gesnoeid moeten worden? Nu is hij nog best klein, en zonder vruchten. Die moet hij als het goed is wel gaan krijgen. ( zelf bestuivend)

3) Koninginnen kruid. Deze plant is mega groot, en zou ik graag wat kleiner willen hebben, Ik heb gelezen dat je hem kan afsteken. Maar waar moet ik dan op letten als ik dat doe, en kan hij ook gesnoeid worden?

4) rode bed. Deze is ook dit jaar voor het eerst in de grond gezet. Dus nog een klein plantje, hij heeft wel al besjes gehad dit jaar.


Ik ben helemaal nieuw in het tuinieren. Ik heb een balkon gehad waar niks het overleefde, dus ik wil het nu wel goed doen, alleen elk boek zegt wat anders en op internet is er helemaal geen touw aan vast te knopen. Dus ervaring van andere opzoeken lijkt me dan het beste. Alvast heel erg bedankt.

Groetjes Marloes.
donderdag 16 augustus 2012 - 12:07
Ptor

Ptor

Beste Marloes, op dit forum kun je heel veel leren.
De wisteria kan altijd na de bloei gesnoeid worden. Maar waarom moet ie gesnoeid worden? Snoeien is altijd een ingreep in de natuurlijke groeiwijze.
De Kiwi hoeft volgens het etiket nooit gesnoeit te worden. Een tak die in de weg zit mag je altijd weghalen maar niet tussen januari en tot er blad aanzit ivm het bloeden (=sap dat uit de wond stroomt). De vruchten komen er na 3 à 4 jaar aan. Even geduld nog.
Het Koninginnekruid is een vaste plant. Deze kun je altijd in het najaar 'scheuren'. Of je steekt er met de spade een stuk vanaf, maakt niet uit hoe. Of je rooit 'm op, gooi het hart weg en bewaar en herplant de zijscheuten. Scheuren in oktober geeft hergroei vóór de winter. Verwijder de uitgebloeide stengels ook pas na de winter. Ook uitgebloeid heeft de plant sierwaarde en de oude stengels zijn de beste bescherming tegen de koude.
Wat betreft de rode bes, helaas hier durf ik niets over te zeggen. Geen verstand van.

Bedenk altijd dat jij de baas bent over wat er groeit in je tuin, dus als er iets in de weg zit of groeit knip het gerust in de zomer weg en wacht niet tot de winter, want hij zit nu toch in de weg.

Deze adviezen komen van een tuinman met 39 jaar ervaring.
Sucses!
Ptor
zaterdag 18 augustus 2012 - 23:19
WiPe

WiPe

De reden dat Wisteria gesnoeid moet worden is heel simpel: omdat die anders (letterlijk) de pannen van het dak groeit.
Je kan de lange takken die je niet nodig hebt om de plant te leiden, inkorten tot op een of twee knoppen in de zomer.
Dat kiwi niet gesnoeid moet worden is voor mij nieuw. Als ik dat hier zou riskeren zitten ze tegen het eind van de zomer in de toppen van de bomen. Ik zal dan andere kiwis hebben dan Ptor zeker? Van de kiwis snoei ik in de zomer (niet in het voorjaar, want dan gaat die bloeden, net zoals Ptor zegt.) alle lange scheuten zeer sterk terug.
maandag 20 augustus 2012 - 09:53
MLoes

MLoes

Dankjewel voor de antwoorden.
De Kiki is nu maar 1 stengel. En hij groeit inderdaad heel erg hard.
Maar het is maar 1 dunne stengel, dus moet dat niet de Hoofd-tak worden dan?
Zoals dat bij een druif ook gaat?
maandag 20 augustus 2012 - 10:07
WiPe

WiPe

Natuurlijk moet dat eerst de hoofdstengel worden. Snoei die pas in wanneer die de lengte heeft die jij wil.
maandag 20 augustus 2012 - 11:33
Ptor

Ptor

Nog even ter aanvulling op mijn stelling dat een Kiwi niet gesnoeid hoeft te worden.
Ik heb het etiket er nog eens op nageslagen en zie toch echt een kruis staan door de snoeischaar.
Zie foto.
Trouwens mijn Kiwi heeft drie stengels vanuit de gond, en heeft zich vele malen gesplitst en groeit over de pergola heen.
En nu maar hopen dat de Kiwi's rijp zijn voordat het gaat vriezen.
Ptor

Struiken & Bomen

maandag 20 augustus 2012 - 21:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon