menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zuurminnende planten

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Ik woon in Tienen en uit onze waterleiding komt verschrikkelijk hard water. Voor mijn aquarium had ik een speciale osmosepomp die me toeliet water te ontharden.

In de tuin heb ik ondertussen enkele planten gezet die zuurminnend zijn (onder meer een camellia), en de kinderen hebben vier vleesetende planten die ook geen kalk verdragen.

Ik moet dus zacht water hebben.
De meest voor de hand liggende oplossing is een regenwatervat, en dat ga ik hier ook wel installeren, maar ondertussen zou ik toch graag enkele tips hebben ...

Tom

zondag 25 juni 2006 - 22:30
Esem

Esem

Wat wel eens help is je leiding water te koken voor je het aan je planten geeft
Esem,
maandag 26 juni 2006 - 09:28
hugo

Hugo

is avonds een emmer water vullen en twee rabarberbladeren inleggen, tegen 'sanderendaags is de helft van de kalk opgenomen door de bladeren

groetjes
maandag 26 juni 2006 - 10:35
peet

Peet

Je kan ook turf inwerken.

zondag 2 juli 2006 - 20:43
natuurmanjak

Natuurmanjak

Wel Esem ik denk dat je een vergissing maakt,dit is een door denkertje, je geeft de raad van het water te koken,denk eens na als je dat water kookt wat gebeurd er dan, het water verdampt maar de kalk verdamt niet mee,dus minder water met meer kalk,dat wil zeggen dat het water nog harder wordt,of hoe zie jij dat.Guido natuurmanjak
woensdag 5 juli 2006 - 19:01
Nigella

Nigella

ik ben volledig akkoord met natuurmanjak, koken heeft geen zin
dat van die rabarberbladeren lijkt mij meer te kloppen. Mensen met kalktekort worden afgeraden om vaak rabarber te eten omdat dat zou ontkalken

sugar , een leuke avator , is dat een stadstuintje??
woensdag 5 juli 2006 - 19:29
sugar

Tekst aangepast

Sugar


sugar , een leuke avator , is dat een stadstuintje??


Ja mijn stadstuintje http://forum.tuinadvies.be/18_699_Mijn_tuin_is....htm
woensdag 5 juli 2006 - 19:33
Fons

Fons

Volgens mijn mening kristeliseerd kalk bij koken van water waardoor ontkalking,denk maar eens aan de reklame over wasmachienes waar de weerstand aangestast word door kalkafzetting als gevolg op opwarming water,eveneens een grote vijand van centrale verwarming waar regelmatig kalkaanslag of ketelsteen optreed bij opwarming van hard water in boilers en leidingen.

Groetjes Fons.
donderdag 6 juli 2006 - 22:26
natuurmanjak

Natuurmanjak

Wel Fons daar zit iets in,maar de kalk die aanlaad komt uit het verdamte water,en niet alle kalk slaat neer,volgens mijn mening harder water.

Groetjes Guido.

donderdag 6 juli 2006 - 23:07
tuinder

Tuinder

je kan ook ontharden met azijn maar wees voorzichtig koop ph strips en controleer dat deze niet te laag komt en zuurminnende planten gaan niet gelukkig zijn met hard water
woensdag 2 augustus 2006 - 20:22
natuurmanjak

Natuurmanjak

http://www.uhasselt.be/scheikunde/onderwijs/Toepassingen/Toepassingen%20-%20classificatie%20stoffen.htm Dag allemaal hier heb je een link waar je de zuren kan vinden om water te ontharden,gans langs onder, voorbeeld zoutzuur vernietigt kalk het zijn zuren die in menselijk voeding wordt gedaan,experimenteren is hier de bootschap,probeer dat in 10 liter water,met en druppelteller laat je eerst tiendruppels zoutzuur er in vallen en meet na, niet genoeg per vijf dan tot je water de juiste hardheid heeft, maar met je vijver ga je anders te werk,weet hoe veel water je vijver bevat, je weet hoe veel druppels je in de tien liter water hebt gedaan,dus weet je ook hoe veel druppels je in je vijver moet doen, nu deel je het aantal druppels in dertig delen,begin met een dertigste aantal druppel meet na en kijk hoe uw vissen er op reageren,aan de vissen niets te zien na een week terug een dertigste druppels,je zal er dus dertig weken overdoen om zeker te zijn dat de neutralisatie geen effect heeft op je vissen,mischien kan het sneller maar,hou vooral je vissen in het oog ze moeten vlijtig en snel blijven,anders snel terug verharden en weet je het limiet,aan u de eer Guido natuurmanjak
woensdag 2 augustus 2006 - 21:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon