menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoge afscherming

Ga naar meest recente reactie

rippeke

Rippeke

hallo,

Ik zit mij hier al een paar dagen gek te zoeken maar raak er maar niet uit.
Ik zoek dus een haag, boom of eventueel een scherm om de lelijke gevels van de buren weg te stoppen.

Het probleem is dat de rest van de tuin in beukhaagjes staat(ong 1,60m hoog) en ik dus liever niet naar de coniferen zou gaan om een groenscherm te creëren.
Beuk zou het ook niet worden omdat die toch teveel bladeren verliezen en in het zwembad waaien. (de huidige haag zal er wsh ook nog moeten aan geloven)

Het scherm moet eigenlijk best wel hoog zijn, bij voorkeur zo hoog mogelijk met een minimum van 5m.
Ik weet eigenlijk niet goed wat te nemen want het scherm zou wel zo goed als tegen de buur komen te staan dus ik vrees er een beetje voor om bomen te gebruiken.
Het is nu niet de bedoeling om ze na 20 jaar om te leggen omdat ze te groot worden.

Verder in de bladhoudende loofsoorten hagen vind ik niet onmiddellijk iets wat me aanspreekt Dus dacht ik ook aan een scherm met draad en matten te plaatsen en te laten begroeien.
Ik heb nu wel nog nergens een gevonden die hoger dan 4m gaat als hoogtemaat.


Als jullie mij wat verder zouden kunnen helpen.

Dus bladhoudend, liefst geen conifeer, hoog! bij voorkeur een frisse mooie kleur die past bij een moderne bouw en tuin.


alvast bedankt.

vrijdag 16 februari 2007 - 15:32
ines

Ines

Hoi Rippeke ik denk aan een niet woekerende bamboo, altijd groen...geen snoeiwerk, beetje exotisch uitzicht aan het water en volledig als afscherming dus niet doorzichtig, de hoogte klopt (hoge soort)

U kan ook 2 draden boven elkaar monteren en die laten begroeien met vb soorten Hedera....
Groetjes, ines
zaterdag 17 februari 2007 - 20:15
Plantadvies

Plantadvies

Ik zou gaan voor de hedera. Dan heb je niet eens hekwerken nodig. Maar ...... rest de vraag, willen de buren dit wel? Het is toch hun gevel.
zaterdag 17 februari 2007 - 23:47
ines

Ines

Als de buren niet akkoord zijn dan kan U alsnog zoals ik eerst schreef 2 draden op elkaar vastmaken en een afstand tussen de muur en de draad laten.
In deze streek maakt men er zelfs kunstwerken mee, ik zal er eens een aantal foto's nemen en hier
posten...ik geloof dat er een tussenzit die wel 5 meter hoog is...wel plezant om naar te kijken.
Grtjs,ines
zondag 18 februari 2007 - 00:37
Plantadvies

Plantadvies

En waar bevestig je de draden aan dan Ines, toch aan de gevel?
zondag 18 februari 2007 - 15:15
rippeke

Tekst aangepast

Rippeke

hallo,

bedankt voor de reply's he maar denk dat het msh een beetje misbegrepen is.
De afscherming moet dienen om het zicht op de gevel te ontnemen maar komt niet tegen de gevel.
eigenlijk een hele hoge haag als het ware.

die bamboo spreekt mij ook wel erg aan wist net dat die tot 8m konden uitgroeien!
zit wel een beetje mee met de brede basis die nodig is, ik las over een minimum van 1m.
Zou dat niet iets smaller kunnen?
in onderstaande link spreken ze over variaties die iet zo erg winterhard zijn, moet ik daar dna rekening mee houden in Belgie?
http://www.kimmei.com/pu/pu19a.htm

groetjes
zondag 18 februari 2007 - 15:27
Tine

Tine

Als je nou een gaashek plaatst en daar groenblijvende planten door elkaar laat groeien, zoals bv: hedera, groenblijvende kamperfoelie, groenblijvende clematis, enz. Je hebt in de winter dan toch groen en in de lente en zomer bloei.

Tine.
zondag 18 februari 2007 - 15:44
ines

Ines

Dat zou kunnen zoals Tine schreef...

Die draad waarover ik schreef is niet vast aan de muur van de buren.
Men maakt eerst met een aantal palen het scelet, los van de muren de afstand tot de muur is nodig voor eventuele snoei en daar maakt men de draden aan vast.
Dan plant met de groenblijvers onderaan en maakt de uitlopers vast naar boven toe.
In 2 jaar tijd was het dichtgegroeid.

De bamboo kan men gemakkelijker plaatsen en vraagt ook niet zoveel snoei, hij groeit toch de eerste
jaartjes voller en iets hoger, na enkele jaren kan U dan ook pollen afsteken en verplaatsen, doet U het niet dan groeien ze alleen maar voller. Het is ook een prima windscherm.
Ik vind de beide een goed alternatief
zondag 18 februari 2007 - 22:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon