menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieltogende vlinderstruik

Ga naar meest recente reactie

Ptor

Ptor

Een van mijn vlinderstruiken lijkt wel dood te gaan. Terwijl de struik gewoon bloeit gaan de bladeren helemaal slap hangen. Met de regen van de afgelopen weken staat ie beslist niet te droog. Wat kan dit zijn? Ptor

Struiken & Bomen

woensdag 18 juli 2012 - 22:48
Esem

Esem

Ik vrees dat je te kampen hebt met de gevreesde verwelkingszieke.
Want niet alleen clematis is er vatbaar voor, maar ook bomen en struiken waaronder de vlinderstruik.

Het spijtige is dat je weinig of niet kan beginnen tegen deze schimmelziekte.
De verwelkingsziekte is een schimmel dit via de grond de wortels aantast en er zo voor zorgt dat de kanalen die het vocht tot bij de bladeren en takken moet brengen verstoppen.

Gr Eddy,
donderdag 19 juli 2012 - 00:16
Ptor

Ptor

Vanmiddag de vlinderstruik gerooid. Was aan de onderkant van de stam helemaal rot met witte schimmeldraden. Er zaten ook paddenstoelen aan.
Alle wortels zorgvuldig verwijderd.
Alles in de grijze kliko gegooid. Hier wordt geen compost van gemaakt.

Struiken & Bomen

zaterdag 21 juli 2012 - 22:58
iecee

Iecee

heel verstandig
maar een vlinderstruik is net onkruid, dus je kan een mooiere soort in de plaats zetten
zondag 22 juli 2012 - 21:45
minouke

Minouke

Iecee, ik zou ze nochtans niet willen missen al was het maar voor de geur en vooral voor de vlinders.
De mijn was bevroren tot de grond en gelukkig weer uitgelopen.
zondag 22 juli 2012 - 21:53
iecee

Iecee

ik bedoe;l een mooiere soort vlinderstruik
die met kleiner blad en heeeeeel veel bloemen
en ik vind de bloemen stinken en niet geuren
ik zou ze ook niet willen missen hoor maar vind het geen probleem als ze doodgaan na 10 jaar maar er zijn mooiere dan de gewone "net geen "onkruid
bovendien hier zaaien ze zich massaal uit dus ik zit nooit zonder.
zondag 22 juli 2012 - 22:34
Ptor

Ptor

Je bedoelt de Budleia alternifolia, ja dat is een mooie struik. Bloeit al eerder met heel veel kleine bloemen.
zondag 22 juli 2012 - 23:09
satomi

Satomi

Ptor, check nog even of het geen honingzwam is geweest, daar moet je voor oppassen. Anders heb je kans dat er nog meer dingen het loodje leggen. Niet om je bang te maken maar heb het zelf meegemaakt in een andere tuin en je wordt er niet vrolijk van!
maandag 23 juli 2012 - 08:58
bonny

Bonny

Om even te reageren op de opmerking dat een vlinderstruik als onkruid is . In mijn tuin had ik een blauwe vlinderstruik geplant die ik kocht op een plantenmarkt . Deze is na drie jaar eveneens verkommert en afgestorven . Maar op een ander plaats is een witte vlinderstruik zomaar gekimd en gegroeid . Mooi onkruid dat niet verwijderd wordt .

Struiken & Bomen

zondag 29 juli 2012 - 12:53
Ptor

Ptor

Ik kom nog even terug op de plaats waar mijn vlinderstruik stond. Voor een aantal jaren geleden heb ik op die plek een Blauwe regen gehad. Deze is na twee maal gebloeid te hebben door gegaan. Daarna heb ik er een Clematis neer gezet. Hetzelfde verhaal. Ook dood gegaan na een paar jaar. Dus die verwelkingsziekte zou wel eens al jaren in de grond hebben kunnen zitten op diezefde plek. Er staat nu een Akebia, ben benieuwd hoe lang die er zal staan.
In eerste instantie dacht ik dat de Blauwe regen niet tegen de 'aardstralen' kon. Die heb ik daar 'gemeten' met de wichelroede. Maar ik heb nergens gelezen dat ie daar niet tegen zou kunnen.
We genieten nu van de planten di het nu wel goed doen!
Ptor
maandag 20 augustus 2012 - 22:24
Boerke

Boerke

Bonny, wat denk je hiervan? Gevonden tussen de sla. Zou het geen vlinderstruik kunnen zijn. Ik heb er twee staan en het snoeisel verhaksel ik . Misschien een stuk in de tuin geraakt en beginnen groeien. Ik had ook gedacht aan een kruid maar het geurt niet .

Struiken & Bomen

zaterdag 25 augustus 2012 - 14:44
buksbunnie

Buksbunnie

dat is idd een vlinderstruik, mooi "onkruid"
zondag 26 augustus 2012 - 10:26
vloeiende

Vloeiende

Even ter aanvulling voor als je in de omgeving woont van natuurgebied. Buddleia is opgenomen in lijst van invasieve planten, op grijze lijst . Ik geef dit enkel mee ter tittel van informatie want zo'n lijst alleen al, kan tot discussie lijden en dat is hier niet de bedoeling van de vraagsteller denk ik althans.

URL GEBLOKKEERD 2&lang=nl
zondag 26 augustus 2012 - 13:21
Boerke

Boerke

Bedankt voor de bevestiging. Hij zal zeker een ander plaatsje krijgen. De kleur is nog af te wachten.
zondag 26 augustus 2012 - 15:33
Boerke

Boerke

Mijn klein struikje heeft een bloem gekregen. En de kleur, zie foto. Deze kleur is iets lichter paars dan mijn twee andere . Ik heb vandaag de bloem uitgesneden omdat de kracht dan een beetje naar de plant zelf gaat.

Struiken & Bomen

zaterdag 29 september 2012 - 21:16
buksbunnie

Buksbunnie

is het geen plaatje, mooi toch dat dat zomaar komt
zaterdag 29 september 2012 - 23:15
minouke

Minouke

en nu nog de vlinders Boerke

Zelf heb ik er 3 staan, een gewone blauwe, de Royal Red en de Black knight.
De geur vind ik nochtans lekker.

Ik wist niet dat ze ook de verwelkingsziekte konden krijgen, toch jammer als het gebeurt.
zondag 30 september 2012 - 08:11
Boerke

Boerke

De vlinders? Net voor ik de foto trok zat er een dagpauwoog op. Maar door mijn "GROOT" geweld is hij gaan vliegen.
zondag 30 september 2012 - 13:26
Boerke

Boerke

Dit is hij dan geworden. De vlinderstruik die ik vorig jaar gevonden heb tussen de sla . Grote lichtpaarse bloemen . Door het gewicht van de bloemen zijn er al enkele stengels afgeknakt en lagen op de "stinkertjes"(tagettes) . Maar ik denk dat ik hem dit najaar nog eens ga verplaatsen. Hij staat nu zo wat achterin en we hebben er niet veel geniet van .

Struiken & Bomen

dinsdag 3 september 2013 - 10:09
buksbunnie

Buksbunnie

weet wel dat een Vlinderstruik een lastig ding is om te verplanten, vooral iets oudere exemplaren.
steek er ver rond omheen, om zoveel mogelijk wortels over te houden.
dinsdag 3 september 2013 - 21:24
Esem

Esem

Idd. verplanten gaat moeilijk, maar stekken gaat dan weer eens zo makkelijk.
Neem nu nog een tak(stek) van de vlinderstruik ,steek deze voor 2/3 in de grond, en volgend jaar heb je een nieuwe vlinderstruik.
Zet de stek daar waar je de vlinderstruik wi,l en volgend jaar heb je al bloem aan de struik.

Gr E.
dinsdag 3 september 2013 - 23:44
Boerke

Boerke

Ik dacht het nu nog te doen omdat hij daar nog maar een jaar staat. Maar toch al bedankt voor de goede raad . Ik ga dat toch eens proberen,dat stekken.
woensdag 4 september 2013 - 08:19
Esem

Esem

boerke,
Zorg er wel voor dat de stek vochtig staat,niet te nat maar wel vochtig genoeg,nu zeker met dit toch wel uitzonderlijk droge weer.

Gr E.
woensdag 4 september 2013 - 09:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon