menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

HELP SCHIMMEL op azalea takken

Ga naar meest recente reactie

greetje11

Greetje11

Ik heb sinds meer dan één jaar een groot probleem met schimmel dat op de takken van mijn grote partij azalea's zeer sterk aanwezig is en zelfs niet manueel af te krijgen is. Eind vorig jaar werd mij aangeraden deze te behandelen met een boomreiniger, wat ik ook gedaan heb maar zonder resultaat. Begin dit jaar werd mij dan aangeraden om ze metAnti-schimmelpap (werking bordeauxse pap) Cuprex 50 % WG volledig te besproeien, alles onder & bovenaan, dus heel goed besproeid, maar helaas geen resultaat. Ze hebben nog in bloei gestaan, op enkele na, die reeds afgestorven zijn, maar nu is het hoogtijd dat iemand mij uit de nood helpt want zoals u kan zien op bijgaande foto's is de nood hoog. Met wat kan ik deze azalea's nog besproeien om ze te redden. Het is een grote parterre (allemaal fushia kleur)en het zou heel erg jammer zijn als deze allemaal stuk gaan.
Aangeizen ik maar 1 foto kan bijvoegen, zal ik hierna nog proberen een foto op te laden als antwoord.
Aan allen die mij kunnen helpen, op voorhand grote dank !
Groetjes,
Greetje

Struiken & Bomen

woensdag 20 juni 2012 - 15:12
greetje11

Greetje11

Hierna nog een foto van de aangetaste azalea's met schimmel.
Bedankt voor alle reacties,
Groetjes,
Greetje

Struiken & Bomen

woensdag 20 juni 2012 - 15:14
PeterW

PeterW

Ik zie geen ene foto.
woensdag 20 juni 2012 - 15:19
greetje11

Greetje11

Helaas, was het uploaden van de foto's niet gelukt, het bestand was te groot. Dit is nu ondertussen aangepast.
Dank U voor uw snelle reactie.
Groetjes,
Greetje
woensdag 20 juni 2012 - 15:22
PeterW

PeterW

Dat is geen schimmel; dat is een korstmos en dat doet geen kwaad.
woensdag 20 juni 2012 - 16:03
greetje11

Greetje11

@ PeterW,
Dank je wel voor je snelle antwoord. Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ondertussen zijn er toch opnieuw al enkele stuk gegaan. Zoals je ziet op de foto, de takken worden dor waar je het "zogezegde schimmel of korstmos" ziet en de plant gaat er aan kapot.
Als je wil kan ik nog wat meerdere foto's maken om nog meer duidellijkheid misschien.
Alvast op voorhand bedankt voor de hulp.
Groetjes,
Greetje
woensdag 20 juni 2012 - 18:31
PeterW

PeterW

Als de planten doodgaan ligt dat niet aan het mos. Ik denk dat er eerder iets met de grond is.
woensdag 20 juni 2012 - 19:29
greetje11

Greetje11

@PeterW,
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar toch twijfel ik een beetje hieraan omdat deze planten ondertussen al zeer groot zijn en reeds 9 jaar aangeplant in heel goede teelaarde speciaal voor azalea"s en jaarlijks met speciaal mest gevoed worden. De bloei was trouwens heel prachtig, zoals al jaren trouwens, maar nu sinds vorig jaar zijn deze problemen begonnen en ondertussen zijn er, zoals eerder vermeld, al enkele planten volledig dood en verwijderd en zoals je ziet op de foto zijn er nog planten met droge en afgestorven takken waarvan ik bijna zeker ben dat ze verder zullen afsterven. Het afsterven begint bovenaan de plant en zo stilaan gaat de plant dood. Gisteren heb ik een groot gedeelte droge takken van het bovenste van de grootste azalea van de parterre, die boven alle azalea"s bovenuit kwam, moeten afknippen, nog juist het onderste gedeelte is niet dor.
Maar de andere azalea's die volledig groen staan hebben ook vele takken met wat je denkt korstmos maar geen dorre takken.
Ik hoop eigenlijk wel dat je gelijk hebt wat betreft dat korstmos en dat het geen kwaad zou kunnen, maar waardoor gaan die planten dan stuk ?
In elk geval bedankt voor je reactie en heb je enig advies wat ik nog zou kunnen ondernemen ? Het besproeien met de boomreiniger en later met het schimmelpapje hebben geen enkele invloed gehad op beterschap.
woensdag 20 juni 2012 - 20:44
Tuinprins

Tuinprins

Inderdaad, dat korstmos is niet de oorzaak dat de azalea's doodgaan. De echte oorzaak moet vermoedelijk in de richting van een schimmelziekte gezocht worden. Mogelijk is er een schimmelziekte actief die taksterfte veroorzaakt maar dat is zo niet met zekerheid te zeggen.

Schimmelziektes slaan meestal toe als een plant om wat voor reden dan ook verzwakt is. Dit kan liggen aan bijv. een verkeerde standplaats of slechte bodem. Vooral als de bodem lange tijd te nat blijft kunnen azalea's last krijgen van phytophtora. Deze schimmelziekte tast de wortels van de plant aan en verspreidt zich zo verder in de plant. Een van de kenmerken van phytophtora is taksterfte. Phytophtora kan zich via water (neerslag, beregening) naar andere planten verspreiden. Helaas is aan phytophtora weinig te doen. Er is geen chemisch middel dat phytophtora effectief kan bestrijden.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 20 juni 2012 - 20:53
Esem

Esem

greetje ,
afblijven hoor,het is echt geen schimmel maar het zijn korstmossen.
Deze korstmossen geven zelfs aan dat je in een gezonde omgeving woont.
Waar de lucht vervuild is zal je zeker deze korstmossen niet waarnemen.

De sterfte van je planten is helemaal niet te wijten aan de mossen op de takken.
Hier zal je een andere oorzaak moeten gaan zoeken,en ik denk aan dete strenge winters van afgelopen jaren.

Wat is de toestand van jou tuingrond,is deze droog of is het zware natte tuingrond?

Gr E.
woensdag 20 juni 2012 - 20:56
greetje11

Greetje11

Dank U wel iedereen voor de snelle reacties.
Indien het echt korstmossen zijn ben ik nu al een beetje gerustgesteld.
Dus heeft het ook geen nut om op het eind van dit jaar opnieuw de planten te behandelen met een boomreiniger. Deze korstmossen kan ik, als ik het goed begrepen heb, niet verwijderen met een bepaald produkt en zijn deze daarbij dus ook onschadelijk.
Aan de grond kan het niet liggen want bij het aanplanten (9 jaar geleden) werd er een heel dikke laag speciale teelgrond voor azalea's aangelegd en jaarlijks krijgen ze speciaal mest voor azalea's. Ook te natte grond is absoluut uitgesloten, want deze grote parterre azalea's staan aangeplant op een bergachtig gedeelte van de tuin zodat er steeds voldoende afwatering is en de planten kunnen nooit of te nimmer in te natte grond staan.
Maar ik heb buren met vele katten, die komen wel regelmatig hun behoeften doen in mijn tuin en ook tussen de azalea's heb ik al gezien. Zou dat misschien een oorzaak kunnen zijn ?
Op voorhand dank voor alle raad & advies,
Groetjes,
Greetje
woensdag 20 juni 2012 - 21:06
Bombycilla

Bombycilla

Ook te natte grond is absoluut uitgesloten, want deze grote parterre azalea's staan aangeplant op een bergachtig gedeelte van de tuin

Rhododendrons houden bijna allemaal van zure grond,misschien pH te hoog.
Ps, Azalea's bestaan niet meer ze heten tegenwoordig allemaal Rhododendron
donderdag 21 juni 2012 - 09:06
greetje11

Greetje11

Ik heb nu vastgesteld dat het aanwezige schimmel of korstmos nu stilaan begint los te laten. Als ik erover wrijf komt het los dat was tot vorige week niet het geval.
Dus vermoed ik dat dit er vanzelf allemaal zal afgaan met bijvoorbeeld zware stortbuien of zo.
Ik ben van plan om toch, net als vorig jaar, in oktober opnieuw al mijn planten te besproeien met een boomreiniger. Ik vermoed dat dit geen kwaad kan en toch een positief effect kan hebben op de planten. Of is dat niet zo ?
Graag tips van ervaren tuinliefhebbers waarvoor dank bij voorbaat.
Groetjes,
Greetje
zondag 24 juni 2012 - 09:03
Esem

Esem

Ik zou echt niet weten waarom je het zo willen verwijderen.
Het schaad de planten echt niet hoor,en je brengt de natuur alleen maar weer vervuiling toe.
Gewoon laten zoals het is.

Gr E.
zondag 24 juni 2012 - 09:16
greetje11

Greetje11

@ Esem,
Dank je wel voor je advies. Dus met niets meer besproeien, ook geen boomreiniger.
Groetjes,
Greetje
zondag 24 juni 2012 - 09:35
Esem

Esem

Neen,helemaal niets gebruiken.

Ik heb hier een liquid Amber staan ,een boom van om en bij de 10 meter hoog,die nu toch al ruim 10 jaar staat ,en staat vol met deze korstmossen,en lijd helemaal niet met de tal van mossen aanwezig op stam en takken.
Trouwens ,ik vind het wel wat hebben, de gele en grijsgroene plekjes erop.
het geeft een zekere charme en ouderdomsfeer weer.

Natuurlijk,het is maar hoe je het bekijkt.

Gr E.
zondag 24 juni 2012 - 09:42
greetje11

Greetje11

Bedankt voor alle antwoorden. De azalea's staan er gezond bij, dus eigenlijk geen probleem.
Groetjes,
Greetje
donderdag 13 september 2012 - 20:25
josgrieten15

Josgrieten15

Hallo , mijn azalea in grote bak heeft vorig jaar rijkelijk gebloeid maar dit jaar veel minder en staat er maar dunnetjes bij, daarenboven staat er een grijze kleur op de bladeren. Wat kan daar de oorzaak van zijn ? Hij staat beschut in (half) zon en met zure grond en regelmatig voeding voor rhododendron.
Bedankt.
maandag 3 oktober 2022 - 15:27
WiPe

WiPe

Je kan deze vraag best in een neiuw bericht plaatsen. En zet er dan ook een foto bij. Als je je bericht beantwoord, kun je in ieder antwoord een extra foto plaatsen. Zonder foto's is dat altijd lastig.
maandag 3 oktober 2022 - 19:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon