menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Luis in mijn nieuwe beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

AnjerArts

AnjerArts

Hallo,

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Ik heb in maart een nieuwe groene beukenhaag geplant en ik merk nu dat deze nu aardig last heeft van bladluis. Met name bovenin bij de nieuwe scheuten.

Ik heb een foto bijgevoegd van hoe het eruit ziet.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Mijn vraag is nu of dit schadelijk is voor de beuk en wat ik er in dat geval het beste aan kan doen. Ik hoor graag wat jullie ervan denken. Alvast bedankt!

Groeten,
Teun
maandag 21 mei 2012 - 20:07
Pieter2

Pieter2

Ook hier jaarlijks aanwezig, doe er nooit iets aan. Beuk staat er toch gezond bij.

maandag 21 mei 2012 - 21:16
Polplastron

Polplastron

Niets aan doen; 't is goed eten voor de vogels en de haag heeft er geen blijvende last van.

Overigens is het nu ook ongeveer weer tijd om te gaan snoeien en dan snoei je meteen die beestjes mee weg! Ze mogen gewoon mee op de composthoop!
maandag 21 mei 2012 - 21:36
Jan1980

Jan1980

Dus een nieuw geplante haag moet nu al worden gesnoeid?
dinsdag 22 mei 2012 - 11:23
Polplastron

Polplastron

Je mag ze gerust een beetje terug mee in vorm snoeien ja; nu snoeien zorgt er nog voor dat de haag volop gaat zijtakken vormen. Dat wil je echt wel als je een mooie, dichte haag wil.
dinsdag 22 mei 2012 - 19:17
Tuinman65

Tuinman65

Een pas geplante haag kan hier heel sterk onder lijden.
Dus ik zou naar een bestrijdmiddel grijpen.
De plant moet nieuwe wortels maken en de bladeren die hen daarmee moeten helpen worden in hun groei belemmerd.
Misschien weten anderen het weer beter, maar das mijn ervaring.



Leo
dinsdag 22 mei 2012 - 23:51
Polplastron

Polplastron

Zoals we reeds in het verleden meermaals gedaan hebben, gaan we ook hier overeenkomen dat we niet overeenkomen in deze, Leo!
woensdag 23 mei 2012 - 08:18
AnjerArts

AnjerArts

Bedankt voor jullie adviesen allemaal. Ik zie het nog even aan zonder bestrijdingsmiddelen. Al zien de jongste scheuten er nu wel een beetje 'frommelig' uit. Over een week of 2 zal ik de boel eens bijsnoeien en dan kijk ik wel of hij volgend jaar ook gewoon goed groeit. Als ik het idee heb dat de groei dan remt en er weer veel luis opzich kan ik altijd nog kijken naar een andere oplossing. Of is het dan al te laat?

Groeten,
Teun
woensdag 23 mei 2012 - 18:16
vloeiende

Vloeiende

Bij een pas geplante haag raad ik ook aan om deze beukebladluis te bestrijden, niet elk bestrijdingsmiddel is schadelijk voor alles en iedereen, ook niet de chemische en als je een beetje rondkijkt kan je vb producten gebruiken van plantaardige oorsprong, maar lees VOOR gebruik van gelijk welk product, goed uw etiket en respecteer wat er op staat en daar loopt het al wel eens fout. Overjaarse hagen of ouder hebben van deze aantasting meestal weinig of geen last.
woensdag 23 mei 2012 - 21:43
Tuinman65

Tuinman65

Pol, ik weet dat je graag de discussie aangaat.
Hier sla je toch de bal totaal mis.
Die beukenluizen en een nog ander probleem, spint, zorgen ervoor dat pas geplante beuken niks groeien en er erg zielig bijstaan en er ook van dood kunnen gaan.
Nu insnoeien betekent dat je de stammekes van die beuken, die jarenlang in de kwekerij beschermd stonden, nu plots gaat blootstellen aan de volle zon die we nu kennen.
Verbranding van de schors kan dan fataal zijn.
En... met veel beukenbladluizen in de hagen, wanneer die metershoog zijn, wanneer je die machinaal moet gaan scheren, geen pretje hoor Pol.

Leo
woensdag 23 mei 2012 - 23:48
Polplastron

Polplastron

WIE HEEFT ER GESPROKEN OVER INSNOEIEN? Ik heb enkel gesproken over lichtjes terug in de vorm snoeien. Dat is helemaal niet zo drastisch hé! Jonge beuken hebben hier overigens weinig last van hoor gezien ze van zichzelf nog niet zo dik in het blad staan. Bij oude(re) beuken kan verbranding inderdaad een probleem vormen.

Ik weet overigens niet waar jij je hagen haalt hoor, maar degene die ik al geplant heb, zijn blijkbaar van zo'n goede kwaliteit dat ze ook pas na aanplant een lichte snoeibeurt en een luisaantasting overleven. Natuurlijk heb ik er in m'n leven niet zo veel geplant als jij, Leo, gezien ik er niet professioneel mee bezig ben. Maar ik kan toch prat gaan op vier tuinen waar ik zeer mooie hagen heb aangeplant en mee op weg geholpen.

Overigens vul ik wel even aan dat ik persoonlijk hagen liever in het najaar zet dan in het vroege voorjaar, maar misschien maakt dat helemaal niet uit.

Over spint ga ik me niet uitspreken; daar heb ik om een of andere reden nog nooit in m'n leven last mee gehad.

Groeten,

Pol
donderdag 24 mei 2012 - 09:22
Tuinman65

Tuinman65

Ik betwijfel uw kennis van tuinieren zeker niet Pol, maar ik stel wel vast dat beuken ieder jaar worden aangeboden aan dumpingprijzen. Dat zijn dan beuken die nooit verplant zijn, nooit behandeld tegen belagers enz...
Ik zie toch ook dat bij vele pas geplante beukenhagen er zoveel kapot gaan.
Wij doen er alles aan om dat te beperken en komen momenteel aan een uitval van 5%, terwijl 20% als normaal wordt aanzien.
Daar gebruiken we ook andere trukjes voor.
Met spint had je nog niet te maken Pol? Wat niet is kan nog komen. Ik ken dat beestje ook nog maar sinds een jaar of drie geleden maar we gaan er meer en meer mee te maken krijgen. En die kunnen héééél veel schade aanbrengen.
Vandaag heb ik nog een insect ontdekt dat ik nog nooit eerder gezien had.
Een gitzwart beestje op een Liquidamber, ongeveer 2 mm groot en behaard.
Het vreet aan de bladeren.
Als iemand weet wat voor iets dat is, dan graag antwoord.
Wat gaat er nog allemaal op ons afkomen?


Leo
donderdag 24 mei 2012 - 23:14
minouke

Minouke

Er zou een produkt bestaan fOLISEC die niet chemisch is maar op basis van kruiden.
Zelf ken ik het niet.
http://www.pireco.nl/nl/Alternatief-voor-Bestrijdingsmiddelen/Bladinsecten/Folisec/eikenprocessierups-perenbladvlo-mineermot.php
vrijdag 25 mei 2012 - 02:22
Tuinman65

Tuinman65

Met producten van Pireco heb ik geen goede ervaringen Chantal.
Dat die beukenluis kunnen bestrijden, daar geloof ik niet in.
Ik heb ook een tikfout verbeterd in mijn vorig bericht : 30% moet zijn 20%.

Leo
vrijdag 25 mei 2012 - 23:08
minouke

Minouke

Leo,
zelf ken ik dat produkt niet, ik was op dat artikel gevallen op een forum maar zo aangeprezen door de verkoper zelf

Als het waar is dan zou dat wel een goede oplossing zijn.
Dat produkt zou de planten bemesten en een minder aantrekkelijke smaak geven voor die beestjes.
Het zou op basis van kruiden zijn.

Als het zo goed is dan zullen we er vlug van horen denk ik zoniet... zullen we dat ook vlug weten
.
gr
Chantal
zaterdag 26 mei 2012 - 11:06
AnjerArts

AnjerArts

Dank weer voor al jullie reacties! Mocht ik nu toch de luizen willen bestrijden, is er dan nog een middel dat jullie aan kunnen raden dat plantaardig of niet (of zo min mogelijk) schadelijk is voor zijn omgeving?

Groeten!
Teun
zondag 27 mei 2012 - 07:36
Tuinman65

Tuinman65

Beukenbladluis is moelijk te bestrijden want ze zitten aan de onderkant van het blad en dan nog beschermd door dat wollig gedoe.
Wij mengen Confidor en Okapi en spuiten dat zodanig dat de onderkant van het blad goed geraakt wordt.



Leo
maandag 28 mei 2012 - 13:17
johanrussc13

Johanrussc13

Hier ook luis in beukenhaag. Heb alle beukenplanten uit de grond gehaald en in de kliko gegooid. Nu geen last meer van luis maar ook geen haag meer.
vrijdag 2 juni 2017 - 21:12
Polplastron

Polplastron

Hier elk jaar luis in de haag en nog nooit problemen mee gehad!
Overigens heb ik ook bladluizen (een andere soort weliswaar) op mijn rozen; ook nog nooit problemen mee gehad.

Er duiken hier wel regelmatige mezen en andere vogels de haag in die lijken te smullen van al dat kruipend spul. Maar ja ... ik ben dan ook een eco-fundamentalist waarschijnlijk (al lijkt het me al even geleden dat iemand me nog zo genoemd heeft, jammer eigenlijk ... Hihi!)

Groeten,
Pol
zaterdag 3 juni 2017 - 11:44
timbur

Timbur

Hallo, ik reageer hier even in, dan hoef ik geen nieuw topic aan te maken.
Ik heb in 2 van de 6 jonge beukenbomen zeer veel mieren zitten.
Is dat erg en kunnen deze schade veroorzaken?

Struiken & Bomen

maandag 5 juni 2017 - 09:29
Polplastron

Polplastron

Die mieren zitten daar waarschijnlijk omdat er een of andere luis onder die aanbinding zit of omdat de stam daar beschadigd is en er sap uitkomt.
Over de mieren zou ik me geen zorgen maken. Over de manier hoe deze stam is aangebonden wel; dit is véél te strak en bovendien met fout materiaal; dit bindmateriaal rekt niet mee en zal mettertijd in de stam groeien met alle problemen van dien.

Groeten,

Pol
maandag 5 juni 2017 - 10:17
satomi

Satomi

Kijk maar eens onder de bladeren, dan zie je wel waar ze blijven, die mieren. Onder het eerste blad dat links op de foto zichtbaar is lijken toch zeker witte (wol)luizen te zitten.

Spuit ze er met een flinke straal water af; evt. kan je boomlijmband tegen de mieren overwegen want die beschermen de luizen en 'melken' ze om hun zoete afscheiding zelf te gebruiken. Ze zijn dus alleszins bij de luizen gebaat terwijl de bomen dat niet zijn als er veel bladeren onder de luizen zitten.

dinsdag 6 juni 2017 - 14:24
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Ik zie overigens niets verkeerds aan het bindmateriaal; er is gebruik gemaakt van bindbuis (blauw/groen en zwart; de blauw/groene draad is dikker dan de zwarte) en dat is wat in de boomkwekerij normaal gesproken gebruikt wordt. Bindbuis is een elastisch materiaal.
De bindingen zijn ook niet aan het ingroeien en lijken redelijk 'vers' want de kleur is niet verbleekt en het materiaal glanst nog.

Wel is het verstandig de bindingen ieder jaar te controleren en zo nodig vervangen tot ze niet meer nodig zijn.
dinsdag 6 juni 2017 - 14:27
Polplastron

Polplastron

Aha ... ik heb te snel gereageerd op dat bindmateriaal; nu zie ik inderdaad dat het bindbuis is. Die gebruik ik inderdaad ook. Wel zou ik dat niet te vast maken of regelmatig controleren want dat rekt niet tot het oneindige. Na een jaar zou in principe het aanbinden niet meer nodig moeten zijn ...
woensdag 7 juni 2017 - 11:08
satomi

Tekst aangepast

Satomi

Als je de bindingen eenmaal per jaar controleert met het snoeien van de bomen is dat voldoende. Zo hard groeit een beuk niet. Bij Platanen bv. is dat een andere geval.
woensdag 7 juni 2017 - 11:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon