menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag gras composteren

Ga naar meest recente reactie

tt13

Tt13

Dubbele vraag!

Nu zelf zoek ik altijd alle forums af en google me zot voor ik iets post. Maar toch een vraag want hierover hoor ik nooit een sluitend antwoord.


BEUKENHAAG
Mijn beukenhagen zijn net gepland (20maart): dus nog met hun blaadjes eraan en goudkleurig ,nog geen teken van leven

- sommige hun top is al de hoogte die ik later wil. Nu toppen (1april) of toch wachten tot rond midden julli. Het lijkt me zo raar om direct na beplanting al te snoeien?

- al twee weken geen regen, elke dag besproeien? Sommige sites zeggen dat de beukhaag niet zo goed tegen hele vochtige grond kan? andere zeggen dan goed vochtig houden

- bemesten nu? of later bv van ecostyle ( waar de schimmel inzit die de beuk zo nodig heeft?)

GRAS
ik zou graag mijn gras composteren en niet naar het containerpark doen. Blijkbaar kan je gras alleen goed composteren als je het vermengd met bv houtsnippers, die je haalt bv in een containerpark Tjaaaaaa tis een beetje dubbel werk

Zelf heb ik heel weinig ander tuinafval.

Hopelijk kunnen jullie me helpen

Groeten

Thomas
maandag 2 april 2012 - 09:23
Eniavaswen

Eniavaswen

Beuk loopt pas laat uit, dus ik zou me nog geen zorgen maken. Zeker niet omdat ze nog maar net geplant is.
Je kan de haag bij aanplant gerust meteen in vorm snoeien. Dan kan je haag meteen beter beginnen vertakken en zo mooi dicht groeien.
Ik zou de grond zeker niet laten uitdrogen, maar gewoon licht vochtig houden. Elke dag een beetje sproeien heeft ook weinig zin, dan is het beter om twee keer per week goed te begieten.

Van enkel gras kan je geen goeie compost maken. Je kan die wel op een hoop gooien en dat zal wel vergaan, maar dan kan je het niet hergebruiken. Hangt ook een beetje af van de hoeveelheid. Mijn eerste tuin was vrij klein en daar deden we het gras ook in een houten bak. Dat zakte telkens weg zodat de bak nooit vol is geraakt.

Groetjes, Karen
maandag 2 april 2012 - 10:24
Polplastron

Polplastron

BEUKENHAAG:
Hierover zijn verschillende theorieën en elke tuinier zweert bij zijn eigen methode.

Persoonlijk heb ik mijn beukjes na aanplant toch een heel stuk teruggetopt. Het gevolg hiervan is dat ze aan alle kanten beginnen uit te lopen en zijtakken vormen. Als je vervolgens ieder jaar je haag een klein stukje hoger laat worden dan zal je zien dat ze mooi dichtgroeit.

Hagen die meteen door mogen groeien tot de juiste hoogte en dan pas getopt worden, blijven vaak toch eerder dunnetjes; vooral het winteraanzicht is heel anders.

Kwestie water geven; op dit moment is dat volgens mij nog niet echt nodig, maar kwaad zal het niet kunnen om eens af en toe wat water te geven. Zelf heb ik dat nog nooit gedaan tenzij net na de aanplant.

Bemesten is mijns inziens nu ook nog niet nodig; de wortels moeten nog aanslaan. Mest met "schimmel" in ... daar heb ik al heel wat discussie hier op het forum over gezien en gelezen: gaande van wondermiddel tot zever in pakskes! Zelf heb ik het nooit gebruikt. Enige uitval van nieuwe aanplant bij beuk zal je mijns inziens toch altijd wel hebben. Bij goed beginmateriaal en juiste plantwijze valt het meestal toch heel goed mee.

GRAS:
Je kan grasmaaisel perfect composteren. Maar ... zoals je al zei, moet je het wel mengen met ander, droog materiaal. Zelf verzamel ik in het najaar afgevallen blad en snoeisel (ook van m'n buren! ) om dit vanaf het maaiseizoen mee onder het gazonmaaisel te mengen. Dat gaat erg goed. Gezien je een beukenhaag hebt, zou ik denken dat je in de toekomst best nog wel wat snoeiafval zal hebben. Persoonlijk meng ik ook de houtkrullen die op de bodem van m'n kippenhok liggen mee onder de compost. Houtsnippers gaan halen speciaal om gras te kunnen composteren is inderdaad dubbel werk en dus eerder zinloos!

Groeten,

Pol
maandag 2 april 2012 - 10:26
tt13

Tt13

Bedankt voor je snelle reactie!

Dus als ik het goed begrijp:

- snoeien mag na aanplanting ( dus nu), zelf is het er de tijd niet voor. Ik "kwets "ze niet
- nu snoeien is zelf beter, betere vertakking,
- meststof is momenteel zinloos


Gras blijft een probleem.

Groeten,
Thomas

Struiken & Bomen

maandag 2 april 2012 - 15:40
garfield

Garfield

Over je beukenheg heb je voldoende goede adviezen gekregen.
Het compostprobleem is echt wel op te lossen. Gewoon op zoek gaan naar ander te verkrijgen materiaal. Wat denk je van al je keuken en ander tuinafval. Als dat enigszins in verhouding is met de hoeveelheid gras, kun je het prima samen composteren.
vrijdag 6 april 2012 - 11:29
Polplastron

Polplastron

Het probleem met keuken-afval is dat het vaak ook groen materiaal is. en om gras te composteren heb je graag wat bruin materiaal (herfstbladeren, takjes, houtsnippers, stengels van planten e.d.)!

Maar Garfield heeft wel gelijk voor de rest: ik denk ook dat je in de toekomst zal zien dat je best wel wat materiaal bij elkaar krijgt. De gemiddelde tuin met vaste planten en struiken levert best wel wat op!

Groeten,

Pol
maandag 9 april 2012 - 10:33
tt13

Tt13

Ja misschien op termijn wel. Maar nu zit ik echt wel met een grote tuin en dus veel gras. Enkel de versgeplante hagen en 3 bomen zullen me nu niet kunnen helpen. Tzal denk ik toch eerst naar het containerpark rijden zijn.
btw ik heb een compostvat die zeer praktisch staat opgesteld voor mijn keukenafval aan mijn achterdeur, maar die is veel te klein voor al het gras.

Dus moet je eigenllijk op termijn voor je gras alles bijhouden op een tweede compost hoop en die dan per keer mengen met je gras?

T.

maandag 9 april 2012 - 10:50
dendrodan

Dendrodan

anders moet je een grasmachine kopen dat ook kan mulchen. zo ben je van het teveel aan grasafval verlost.
maandag 9 april 2012 - 20:58
Tuinman65

Tuinman65

Ik snap niet waarom mensen beukenplanten een heel stuk gaan intoppen na aanplanten.
Neem nu dat dat je een plant koopt van 125/150 cm en je gaat die dan een stuk inkorten dan had je toch beter een kleinere maat gekocht.
Wie het nodig vindt die haagplanten in te korten heeft op de verkeerde plaats gekocht.

Leo
maandag 9 april 2012 - 23:33
Polplastron

Polplastron

Kan best zijn Leo, maar zo lopen ze tenminste aan de zijkanten mooi uit en krijg je een mooie dichte haag. Ik zie veel hagen staan die nooit getopt zijn en die vooral 's winters heel doorzichtig zijn!

Groeten,

Pol, slechts amateurtuinier, maar wel met dichte beukenhagen!
dinsdag 10 april 2012 - 09:45
Tuinman65

Tuinman65

Ik koop mijn beuken bij een goeie kweker, niet in in een tuincenter waar die aan dumpingprijzen verkocht worden.
Ik weet het, zo'n kwekers zijn er niet veel.
Wanneer wij een beukenhaag planten dan scheren we gewoon de bovenkant min of meer gelijk gelijk, meer niet.
En... Pol, het insnoeien van de top heeft geen invloed op het maken van meer zijtakken, daar profiteren enkel de takken bovenaan van. En dat is het probleem.

Leo
dinsdag 10 april 2012 - 23:41
Polplastron

Polplastron

Ik heb me niet goed uitgedrukt vrees ik: met de zijkanten bedoel ik inderdaad de zijkanten van de bovenste takken hé! Door die te toppen zorg je ervoor dat ze aan alle kanten gaan zijtakken vormen wat maakt dat de haag mooi dicht zal groeien als je verder goed snoeit. En goed snoeien voor een beukenhaag is mijns inziens het jaarlijks ze maar een beetje hoger en breder laten worden i.p.v. ze gewoon door te laten groeien. Hoe meer je snoeit (een beetje kort door de bocht, maar je snapt wat ik bedoel) hoe beter de haag zal dichtgroeien.

En als je ze dan toch al gelijk aan het scheren bent, ben je mijns inziens al aan het toppen.

Persoonlijk houd ik me ook niet aan regels als 1/3 terugtoppen of zo hoor: er gaat gewoon overal wat af zodat alles gelijk staat, maar ik zorg wel dat ik bij elke plant wat heb afgesnoeid om bovenstaande redenen.

Ik heb mijn beuken destijds bij zo'n tuincentrum gekocht en dat is best goed gekomen hoor. Het beetje uitval dat ik had heb ik wel opgevuld met beuken van de lokale boomkweker. Dat materiaal was inderdaad mooier, maar ook prijziger. En het verschil is na al die jaren echt niet meer te zien hoor! Voor de hagen naast mij terras heb ik wel gebruik gemaakt van die kwaliteitsbeuken omdat dat eerder een mooi resultaat gaf. Uiteindelijk moet een tuin echter toch groeien hé en moet een beetje tuinliefhebber beschikken over een engelengeduld.

Groeten,

Pol
woensdag 11 april 2012 - 03:34
Tuinman65

Tuinman65

Niet alle tuinliefhebbers beschikken over een engelengeduld Pol.
Ik geef je ergens wel gelijk.
Maar in de commerce speelt men het spel niet eerlijk.

Leo
donderdag 12 april 2012 - 23:34
Polplastron

Polplastron

Een goede tuinliefhebber met verstand van zaken weet dat geduld dé vereiste is voor een mooie tuin waar men lang van kan genieten.
zondag 15 april 2012 - 12:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon