menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia blauw maken

Ga naar meest recente reactie

JulieFelton

JulieFelton

Hey,

Ik heb een oudere Hydrangea hortensia buitenstaan die altijd roze wordt. Nu zou ik ze graag blauw maken. Ik heb ergens gelezen dat ik moet wachten tot ze een paar bloempjes maakt ter grootte van een 2€ muntstuk, en dan pas mag bemesten. Is dit juist of moet ik nu al bemesten om blauwe bloemen te krijgen?

Bedankt!
donderdag 29 maart 2012 - 12:24
PeterW

PeterW

Je moet aluin of ijzer bij 'm in de grond stoppen, dan wordt ie op den duur blauw, maar dat gaat niet van vandaag op morgen.
donderdag 29 maart 2012 - 12:36
JulieFelton

JulieFelton

Ik heb ook blauwmakende meststof, kan dit sneller helpen?
donderdag 29 maart 2012 - 12:45
annis

Annis

De grond moet ook zuur zijn op kalkhouden grond krijg je ze niet blauw. Ook niet alle roze Hortensia's zijn geschikt om blauw te kleuren.
Aluin wordt normaal in september aan de plant toegevoegd.

Annis
donderdag 29 maart 2012 - 13:11
minouke

Minouke

ik koop het bij de apotheker en is véééél goedkoper dan in het tuincentrum.
Zoals Annis al zei niet alle roze kunnen blauw worden.
Ik vind zelf dat de echte roze als je ze aluin geeft dat ze vaalroze worden.
donderdag 29 maart 2012 - 16:35
JulieFelton

JulieFelton

Oké, dus ik kan gewoon in de apotheker om aluin vragen, hoeveel kost dit net?
En dan mag ik het in september toedienen, en hoe lang en wanneer mag ik dit dan blijven toepassen?

Bedankt voor jullie hulp!
donderdag 29 maart 2012 - 17:24
BOSVROUW

BOSVROUW

Bij mij in het dennenbos worden ze allemaal blauw (behalve de witte). In de overangsperioden zijn ze zelfs gemengd, roze en blauw door elkaar. Dus zure grond of meststof hiervoor zal het wel verkleuren!
donderdag 29 maart 2012 - 22:06
Tuinman65

Tuinman65

Zorg gewoon dat de grond zuur wordt door eender wat en ze kleuren blauw. Niet de witte, maar ook NIET de RODE.

Leo
donderdag 29 maart 2012 - 23:55
HappyDeez

HappyDeez

Mijn schoonmoeder adviseerde mij lang geleden om gewoon een handvol spijkers er bij te gooien. Ik weet niet of het daaraan lag, maar mijn hortensia`s waren altijd prachtig blauw.
zondag 6 mei 2012 - 09:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon