menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Photinia fraseri red bobin - glansmispel op stam

lennomis

Lennomis

Sinds enkele jaren heb ik een glansmispel op stam in onze tuin, maar sinds vorig jaar is die minder mooi en laat die zijn blaren vallen, je kan er nu dwars doorkijken.
Het jaar daarvoor had het boompje een overweldige mooie bloei, had dat nog niet gezien, maar.....dat is maar één keer gebeurd.
ik heb jaarlijks een beetje bijgesnoeid maar wil nu eens een verjongingssnoei doen, misschien helpt dat ?
Kan ik ook de dikkere takken flink inkorten zonder nog meer problemen te krijgen ?
Heeft daar iemand ervaring of goede raad voor ?
zondag 11 maart 2012 - 16:54
Woumen

Woumen

Is het een glansmispel op hoogstam? Ik overweeg om zulke bomen bij mij thuis te zetten maar ze zouden niet echt winterhard zijn misschien daardoor dat hij er wat sip bijstaat nu. Waar heb je deze van u gekocht?
woensdag 14 maart 2012 - 12:54
lennomis

Lennomis

Onze glansmispel staat al bijna 10 jaar in de voortuin te pronken, de stam is een beetje hoger dan 1 meter, hij heeft enkel in de voormiddag de zon.
Ik breng nooit een bescherming aan voor de winter en dat heeft steeds goed gegaan. Pas vorig jaar is het probleem begonnen met het gedeeltelijk afvallen van de bladeren, maar nu heb ik hem ondertussen flink ingekort, zelfs de dikke takken want ik wou de kleinere bolvorm behouden, ben benieuwd.....en hij begint toch terug kleine scheutjes te krijgen. ( vorig jaar waren er nog tuinen in de buurt ,die problemen hadden). Duimen maar zeker .
Als er iets mis zou gaan met onze glansmispel, ik plant onmiddellijk terug zulke boom, je hebt er ongelooflijk veel plezier van !
Ik heb die gekocht bij een boomkwekerij te Aartselaar ( Van der Auwera) daar staan die allemaal buiten en zijn die niet in de serre gekweekt = sterkere planten.
woensdag 14 maart 2012 - 16:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon