menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een vraagje over rhododendron

Ga naar meest recente reactie

zourky

Zourky

Al voor de derde maal heb ik rododendrons na twee a drie jaar terug uitgedaan en ze herplant waarna ze herleefde donkerder werden en bloeiden
De eerste plaats waar ze stonden groeide ze en bloeide ook maar de planten leken te treuren, onderaan werden ze kaal,er kwamen wel nieuwe scheuten in en bloemtoppen,de bladeren waren ook bleek van kleur.Als ik ze geplant had ging er wel een heel deel turf bij over twee jaar hadden ze mij kieseriet aangeraden dat heb ik gehaald en in de grond verwerkt,maar dat helpt ook niet,ik ga deze terug uit doen en ze bij in de volière zetten daar doen ze het goed.Ik zou nu nog eens voor de vierde maal willen proberen,wat zou ik nog in de grond kunnen verwerken buiten turf,aan de grond is niets veranderd en ze staan half schaduw,er staat een haag bij op één meter van leilande,of is dat misschien dat de reden dat die niet goed bij elkaar passen?Ik vind het nochtans mooie planten ook in de volière bladhoudend goed voor de vogels
groetjes Richard .
maandag 5 maart 2012 - 16:33
satomi

Satomi

Waarschijnlijk trekken de wortels van de haag het meeste vocht en eventuele voeding. De Rhododendrons kwijnen vervolgens weg en moeten bovendien na iedere verplaatsing weer van voren af aan beginnen met vestigen van wortels en maken van nieuwe scheuten.
maandag 5 maart 2012 - 17:08
BOSVROUW

BOSVROUW

Ze hebben zure grond nodig. Bemesten met mest voor zure grond liefhebbers als rodho, hortentie enz. Je kan er ook een flinke laag dennenaalden onderleggen en ze daar laten composteren, dan droogt de grond ook niet te snel uit!
maandag 5 maart 2012 - 17:31
WiPe

WiPe

Twee vragen: wat voor grond heb je daar? En kun je eens nakijken hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten?
maandag 5 maart 2012 - 17:37
Tuinman65

Tuinman65

Zeker niet in de volière planten!!!

Leo
maandag 5 maart 2012 - 18:46
BOSVROUW

BOSVROUW

Het is bosgrond van naaldbomen. daar groeit rhododendron het beste! De wortels zitten heel oppervlakkig, dus met de juiste bemesting of mulchlaag (dennennaalden, verteerd of half verteerd)moet het snel beter gaan!
maandag 5 maart 2012 - 22:45
zourky

Zourky

Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie snel antwoord,de grond heeft vroeger gediend om groenten te kweken 20 jaar geleden het is een schuine hoek met rechts een haag 2 meter hoog afstand eerste plant 1meter de achterkant staan ook leilanden drie meter hoog en twee meter van de planten,daar staan drie rododendrons die dienden
om de mooie bloemen en bladhoudend .Ook in de zomer ligt er een rol met water darm waar ze in droge tijden water krijgen met het gras.De plant die het dichtst bij de haag staat is het mooist.Als ze beter worden door het een of ander toe te voegen blijven ze staan.

Leo waarom niet in de volière ?

groetjes Richard
dinsdag 6 maart 2012 - 07:10
BOSVROUW

BOSVROUW

Het is natuurlijk ook een schaduwplant, misschien hebben ze te veel zon?
dinsdag 6 maart 2012 - 07:56
zourky

Zourky

planten die in de volière staan ( en als ze schijnt ) de ganse dag in volle zon,de drie waar over ik het nu heb staan enkel in de zon rond de middag en dan is het maar een paar uur mits de haag dat verhinderd
bedankt voor uw berichtje
groetjes Richard

dinsdag 6 maart 2012 - 14:07
satomi

Satomi

Plaats 'ns een foto, dan zien we waar we het over hebben.
dinsdag 6 maart 2012 - 14:28
Tuinman65

Tuinman65

Richard, de mest die vogels produceren is te stikstofrijk en vooral heel kalkrijk. En dat is iets waar Rhodododendrons niet van houden.

Leo
dinsdag 6 maart 2012 - 15:39
zourky

Zourky

URL=http://imageshack.us/photo/my-images/593/rhododendronrood.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/18/notenboomindevolire.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https][url=http://imageshack.us/photo/my-images/195/sindevolire.jpg/][afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
dinsdag 6 maart 2012 - 16:22
zourky

Zourky

Ik denk niet dat het vogel kakske hier iets gaat veranderen het is de plaats waar alles goed groeit en ik zelfs de rodos moet inkorten anders groeien ze door het net,bedankt iedereen voor jullie antwoorden.
groetjes Richard
dinsdag 6 maart 2012 - 16:38
Tuinman65

Tuinman65

Dat noem ik geen volière meer maar een tuin met een net over.
Waarom niet eerder die foto van je zgn volière plaatsen?
Dan had je mij niet kunnen belachelijk maken met dat "kakske".
Erg fair vind ik dit niet Richard.


Leo
dinsdag 6 maart 2012 - 19:20
BOSVROUW

BOSVROUW

Inderdaad, gewoon prachtig!
dinsdag 6 maart 2012 - 19:25
zourky

Zourky

Beste Leo,

Zijt toch niet zo rap op uw teen getrapt,het was zeker niet de bedoeling je te kwetsen
sorry
nog vrienden ?
Richard
woensdag 7 maart 2012 - 09:32
Tuinman65

Tuinman65

Oké Richard.

Leo
woensdag 7 maart 2012 - 11:20
Tuinprins

Tuinprins

Nog steeds zijn er mensen die denken dat je Rhododendron niet in de zon moet planten. Onjuist. Rhododendron groeit goed in de zon. Ooit op een rhododendronkwekerij geweest? Inderdaad, de planten staan daar gewoon in de volle zon en groeien daar goed. Ooit foto's gezien van de natuurlijk standplaats van rhododendrons in China? Inderdaad, de planten op de Chinese berghellingen staan een groot deel van de dag in de zon.

De zon is niet het probleem voor rhododendrons maar het gebrek aan water. Droogte is funest voor het welzijn van een rhododendron. Als je een rhododendron plant in de buurt van een coniferenhaag of een grote boom zoals een beuk of een eik ZONDER goed water te geven in droge periodes dan is dat vragen om moeilijkheden. Op kwekerijen wordt op tijd water gegeven en die Chinese berghellingen krijgen voldoende regenbuien in het jaar.

Dus rhododendrons kunnen goed in de zon mits er in droge periodes voldoende water wordt gegeven. Een te veel aan water is echter ook niet goed want dan krijgen de planten last van wortelrot (phytophtora). Zorg dus ook voor een grond die goed drainerend is.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 8 maart 2012 - 20:02
BOSVROUW

BOSVROUW

Nochtans hier in de bossen groeien ze in het wild en staan ze enkel in de schaduw,terwijl er toch veel open plekken zijn, en onder beuken van 200 jaar oud. Dus als ze spontaan groeien kiezen ze toch de schaduw en met de juiste grond moet je ze niets extra's geven, geen water en geen meststoffen, zoals bij mij in de tuin!
vrijdag 9 maart 2012 - 09:34
Tuinman65

Tuinman65

Van nature uit is Rhododendron een schaduwplant. In de natuur vindt je ze zelden in volle zon.
Maar wanneer ze voldoende vocht hebben is die schaduw van minder belang.

Leo
vrijdag 9 maart 2012 - 11:49
zourky

Zourky

Ja dat is juist ,jaren geleden hadden wij een vijver ,toen heb er ook geplant aan de rand van de vijver en die deden het prima,en stonden van het eerste uur tot het laatste in de zon

groetjes Richard
vrijdag 9 maart 2012 - 12:17
Bombycilla

Bombycilla

De rododendron (wetenschappelijke naam Rhododendron, uit het Oudgrieks: rhodos, "roos"; dendron, "boom") is een geslacht van (afhankelijk van de taxonomische opvatting) 600 tot 1000 soorten bloeiende planten in de heifamilie (Ericaceae). Vanwege de omvang is dit geslacht onderverdeeld in een aantal ondergeslachten.
uit Wikipedia.

lastig om dan een discussie te gaan voeren over het feit of het schaduw planten zijn of niet,hangt er volgens mij vanaf welke soort je hebt
vrijdag 9 maart 2012 - 12:29
WiPe

WiPe

rododendron (wetenschappelijke naam Rhododendron, uit het Oudgrieks: rhodos, "roos"; dendron, "boom")
Ik heb altijd gedacht dat roos in het Latijn 'Rosa' is ipv 'Rhodos'. Rhodos is de naam van een eiland.

Wikipedia is jammer genoeg niet vrij van fouten.
vrijdag 9 maart 2012 - 16:37
Tuinprins

Tuinprins

Die 'bosrhododendron' is Rhododendron ponticum en zij is in sommige gebieden een echt onkruid. In Schotland willen ze die echt niet hebben ....

De meeste Rhododendrons kunnen goed in de zon mits het niet te droog is. Bovendien vind ik dat Rhododendronsoorten met yakushimanum- bloed beter bloemknoppen aanmaken als ze in de zon staan. Op zeer schaduwrijke plekken zien ze er meestal benepen uit.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 9 maart 2012 - 19:21
Bombycilla

Bombycilla

rododendron (wetenschappelijke naam Rhododendron, uit het Oudgrieks: rhodos, "roos"; dendron, "boom")
Ik heb altijd gedacht dat roos in het Latijn 'Rosa' is ipv 'Rhodos'. Rhodos is de naam van een eiland.

Wikipedia is jammer genoeg niet vrij van fouten.

Volgens mij moet je hier even beter lezen,jij gaat van grieks naar latijn en dat is toch echt een andere taal
zaterdag 10 maart 2012 - 12:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon