menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboom kevers

Ga naar meest recente reactie

marre02

Marre02

Hallo,

Sinds vorig jaar heb ik mijn olijfboom. Hij heeft toen last gehad van kevers. Er zijn in heel veel blaadjes gebeten.

Het voorjaar is niet meer zover. Ik zou hem dan graag willen snoeien maar ik weet niet hoe ik het moet aanpakken. Kan ik de olijfboom volledig knotten zodat ik van die lelijke blaadjes verlost ben? Of kan ik bijvoorbeeld gewoon vormsnoei doen en dan de blaadjes eraf plukken?

Groeten.

zondag 19 februari 2012 - 14:27
Plantadvies

Plantadvies

In principe past u de vormsnoei aan. Lelijke blaadjes knipt u er voorzichtig af. Beseft u wel dat er alleen op de wat oudere taken die niet gesnoeid zijn, na de bloesem de olijven groeien.

Plantadvies
zondag 19 februari 2012 - 19:37
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Beste,

Ik had vorig jaar ook last van kevers ik heb gewoon product gekocht van Compo en dan waren ze weg en de blaadjes zo verwijderd. Zowiezo mag je hem nu zeker niet snoeien (nog vorst) heb je hem binnen genomen deze winter? Geen last van scheuren (vorstscheuren). Hoe oud is je olijfboom? Is de stam glad of niet?
Groeten
zondag 19 februari 2012 - 19:54
marre02

Marre02

Mijn olijfboom heb ik zo lang mogelijk laten buiten staan.

Voorlopig niets van schade, bij erge nachtvorst heb ik hem binnengenomen op een koele plaats met veel licht. Hij heeft geen enkel blad verloren. Ik heb hem nog maar een jaar en de stam is niet echt dik.

Ik hou de olijfboom voor de sierwaarde en olijven zelf zijn niet nodig. Moet ik de blaadjes dan plukken of echt afknippen?

Komen na verloop van tijd de blaadjes dan weer in evenwicht of ga je dat blijven zien waar je ze verwijderd hebt. Het zijn er echt veel.
zondag 19 februari 2012 - 20:01
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

ik heb gewoon de blaadjes verwijderd afgeplukt en het kan een eindje duren voor je opnieuw blaadjes hebt omdat een olijfboom om de 2 a 3 jaar al zijn bladeren vervangt (bladcyclus). maar in maart terug iedere week wat bemestten en op een zonninge plaats uit de wind en je zal zien alles komt goed. ikzelf heb al jaren olijfbomen (5 stuks) en heb al heel wat ervaring opgedaan
grtjs heb jij vorstscheuren? en de dikke takken en stam?
zondag 19 februari 2012 - 20:24
marre02

Marre02

Hallo,

Maar als een olijfboom om de 2 a 3 jaar zijn bladeren vervangt, dan is het eigenlijk niet nodig om de bladeren te plukken aangezien die dan afvallen bij de bladcyclus?

Mijn olijfboompje staat in pot en heb altijd een goede winterbescherming gebruikt, maar als het te koud was heb ik hem binnen gezet. Ik heb hem nog niet echt goed bekeken maar ik heb nog niets abnormaals gezien aan mijn stam en takken.

Groeten
maandag 20 februari 2012 - 09:44
Tuinprins

Tuinprins

Om wat voor kevers gaat het hier eigenlijk?

De vraatschade van taxuskevers (gegroefde lapsnuittor) is zeer typisch (hoekige happen) en daardoor meestal goed te herkennen. Als je googelt kun je gemakkelijk afbeeldingen van het schadebeeld vinden. Probleem is dat taxuskevers lastig te bestrijden zijn want het zijn zeer taaie rakkers. Ik vraag me af of Compo een middel heeft dat de volwassen taxuskever echt bestrijdt. In Nederland zijn er voor de particuliere tuinier geen effectieve middelen beschikbaar vanwege het feit dat deze middelen zeer milieubelastend zijn en daarom uit de handel zijn genomen. Ik weet niet hoe de situatie in België precies is.

De schade van de taxuskever is meestal visueel. Erger is de schade die wordt aan gericht door de larven van de Taxuskever (mobium). Deze vreet namelijk aan de wortels van planten. Bij een ernstige aantasting kun je soms een plant zo uit de grond trekken. De larven overwinteren in de wortelkluit van een plant en komen in de loop van het voorjaar als kevers boven de grond. Als je googelt op 'larve taxuskever' vind je talrijke afbeeldingen van dit schepsel. De larven van de taxuskever zijn aan te pakken met aaltjes. Volgens mij heb ik hierover op dit forum al eens wat geschreven.

De taxuskever komt in heel Europa voor en de laatste jaren is de de kever een zeer hardnekkige plaag geworden. Heeft de kever zich eenmaal in jouw omgeving gevestigd dan is het zeer moeilijk om er vanaf te komen. Als jij alles doet om de kever te bestrijden maar de buren niet dan heb je het jaar daarop weer last van de kever.

Ik zou eerst eens kijken of je de larven van de taxuskever kunt ontdekken in de kluit van de olijfboom en als je er vindt deze meteen om zeep te helpen. Controleer ook andere planten die je in pot hebt staan.
maandag 20 februari 2012 - 10:06
marre02

Marre02

Hallo,

Bedankt voor de info, ik weet niet om welke kever het gaat maar je ziet duidelijk dat het van een kever is

Na de vormsnoei (einde maart?) ga ik hem ook verpotten en controleren op larven, of doe ik dat het liefst zo vroeg mogelijk? Ik ga zowiezo aaltjes gebruiken. Wanneer gebruik ik het best aaltjes?

Is er een oorzaak van kevervraat? Of is het gewoon pech hebben?
Groeten,
maandag 20 februari 2012 - 10:14
Tuinprins

Tuinprins

Aaltjes kun je het beste toepassen in de periode eind augustus-begin september. Ik zou alleen aaltjes inzetten als je zeker weet dat het hier om de taxuskever gaat anders is het zonde van het geld.

Heeft kevervraat een oorzaak? Ja, dat is de kever en die moet ook (vr)eten!!!

Sommige kevers eten alleen van een bepaalde struik of plantenfamilie (zoals bijvoorbeeld het viburnumhaantje) andere kevers lusten bijna alles. De aanwezigheid van kevers varieert per jaar en is afhankelijk van omgevingsfactoren. Maar dat er de laatste jaren zeer veel taxuskevers zijn heeft volgens mij vooral te maken met het wegvallen van een aantal effectieve (maar milieubelastende) chemische middelen ter bestrijding van de taxuskever. Ook de grote populariteit van gewassen als taxus en pachysandra draagt aan de groei van de taxuskeverpopulatie bij. En als tuinbezitters dan ook nog afzien van de inzet van biologische middelen ter bestrijding van de larven van de taxuskever dan kan de taxuskever zich explosief en epidemisch bijven uitbreiden.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 21 februari 2012 - 21:14
marre02

Marre02

Is het goed dat ik de kluit eens controleer op engerlingen op het tijdstip dat ik ga snoeien? (tegen eind maart?)

Of is het beter dat ik nu de kluit al bekijk?

Mijn olijfboom staat in pot. Indien de kluit zou vrij zijn, kan ik dan een onkruiddoek aan de voet van de olijfboom leggen? En eventueel wat stenen opleggen zodat de wind het doek niet doet wegwaaien. Zou dit helpen om te voorkomen dat kevers geen eitjes leggen in mijn kluit?

Ik weet nu niet wat ik moet doen met mijn blaadjes die aangetast zijn. Ik lees hier dat de olijfboom zelf zijn blad vervangt om de 3 a 5 jaar. Kan ik dan de blaadjes er aan laten? Of is het beter ze af te plukken/snoeien (omwille dat de boom anders meer aantastbaar is voor schimmels?)

Groeten
woensdag 22 februari 2012 - 07:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon