menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struik als omheining

Ga naar meest recente reactie

ClintCambier1988

ClintCambier1988

Beste

Mijn vriendin en ik zijn eind vorig jaar in Wetteren gaan wonen in een halfopen bebouwing.

Aan de open kant loopt er een wandelpaadje, aan die kant heeft de tuin wel een omheining maar deze is niet hoog genoeg om privacy te garanderen.

Wij hebben meerdere vragen, waarvan we voor enkele hier een antwoord hopen te vinden en voor andere bij de gemeente:

- wat de reglementering is omtrent het zetten van een struik als omheining, zeker als het aan zo'n wandelpaadje is
- welke haag we best nemen, we hebben zelf weinig voorkeuren buiten dat de privacy gegarandeerd kan blijven in alle seizoen

Kunnen jullie hierover al enkele zaken vertellen? Als ik meer info moet opzoeken moet je het maar laten weten, ik ben nog zeer "groen" in het tuinwereldje.
maandag 2 januari 2012 - 10:43
Tuinman65

Tuinman65

Onder het topic "geen taxushaag maar ligustrum aub" vindt je veel informatie wat uw vraag betreft.
Een halve meter afstand van de perceelsgrens moet je wel rekening mee houden.

maandag 2 januari 2012 - 10:54
ClintCambier1988

ClintCambier1988

Een halve meter is niet mis, is dat zodat de struik nog kan groeien richting de grens van het perceel of heeft dit dan meer met de wetgeving te maken?

Hetgeen wel voor problemen zal kunnen zorgen is het feit dat er een verlichtingspaal net in onze tuin staat, desnoods zetten we dan "twee" struiken waarbij we gewoon ruimte laten in de breedte om die verlichtspaal niet af te blokken (moesten ze er ooit moeten aan werken).
Dergelijke zaken hoop ik bij de gemeente toch te weten te komen.

Denken jullie dat ze het kunnen verbieden om een haag te zetten van ongeveer 2 meter hoog? Dat is de hoogte die ik in gedachten heb om toch voldoende privacy te kunnen garanderen.

Ik zal die topic verder lezen, bedankt!
maandag 2 januari 2012 - 11:22
minouke

Minouke

uit het veldwetboek dat de meeste Belgische gemeenten gebruiken staat dat een haag tussen de percelen op de scheiding mag staan mits akkoord tussen buren.
Zoniet moet je 50 cm van de perceelgrens je haag zetten en mag ze 2m hoog worden.

Maar vele gemeenten voegen daar nog enkele wetten toe zoals hagen die aan een openbare weg grenzen zoals bv voortuinen aan de straat mogen maar 1m hoog en zelfs op de perceelgrens staan.

Het beste is naar de technische dienst van de gemeenten gaan.

Zelf twijfel ik dat de grond waar de gemeentelijke lantaarnpaal staat wel van jou is(???) lijkt me zeer bizar dat ze een openbare verlichting op jouw grond zetten.

....maar op de techn.dienst zullen ze je dit kunnen uitleggen.
maandag 2 januari 2012 - 13:01
ClintCambier1988

ClintCambier1988

Die lantaarnpaal staat binnen de omheining van onze tuin, hoe dat juist geregeld is weet ik niet. De vorige eigenaars hebben ons daar geen details over verteld, dat is wel iets dat ik nog te weten wil komen. Daar zal de technische dienst dan hopelijk raad mee weten.

Ik zal van de verlichtingspaal eens een foto plaatsen binnenkort.
maandag 2 januari 2012 - 13:06
ClintCambier1988

ClintCambier1988

Na ons bezoek aan de gemeente hebben we de volgende info verkregen:

- de haag mag 180 cm hoog zijn met 20 cm uitgroei (aangezien het aan een wandelpaadje grenst en geen effectieve straat)
- de verlichtingspaal staat wel degelijk op ons terrein, dus het is niet aan ons om hier speciaal rekening mee te houden. Buiten dan wat werkruimte voor als iemand aan het binnenste van die paal moet "prutsen".

We gaan het volgende zetten:

- Fagus sylvatica = Groene haag die zijn verdord blad houd in de winter zodat je een natuurlijk scherm blijft houden in de winter


Ik had wel nog één vraag:

- Als je ziet staan 120/150, 150/175, ... Wat betekent dan het cijfer voor het '/' teken en het cijfer na het '/' teken?
dinsdag 10 januari 2012 - 09:01
Tuinman65

Tuinman65

150/175 betekent dat de plant die je koopt tussen 150 en 175 cm hoog is.

dinsdag 10 januari 2012 - 09:10
ClintCambier1988

ClintCambier1988

Aha! Bedankt voor deze verduidelijking .

Er schiet mij direct nog een vraag te binnen, hopelijk is deze nog niet eerder gepost:

- Met hoeveel cm "diepte" moet je rekening houden dat je minstens kwijt bent met zo'n haag? We hebben namelijk aan de zijkant van ons huis al een lavendelperkje en daarnaast gras.
Ik zou dus willen weten of we daar ook de haag kunnen planten of dat dit betekent dat we niet meer kunnen passeren met ons grasmachine.
dinsdag 10 januari 2012 - 09:13
furor

Furor

Dat hangt af van hoe breed je ze zelf laat uitgroeien natuurlijk. Ik zal mijn haag een tot anderhalve meter laten uitgroeien, dat verhoogt de natuurwaarde.
Als ze op een 50 cm van de kant aangeplant wordt, en je laat ze 40 cm breed worden, zit je op 70 cm van de kant. Eventueel kan je de "buitenkant" breder laten uitgroeien, dat is sowieso "verloren" voor je tuinoppervlakte.
zaterdag 21 januari 2012 - 11:41
furor

Furor

Trouwens, hulst blijft ook in de winter groen, groeit ook traag (=weinig onderhoud) en heeft in tegenstelling tot beuk wel een ecologische meerwaarde. Wou ik je maar meegeven.
zaterdag 21 januari 2012 - 11:42
iecee

Iecee

ik zou ook hulst nemen aan een wandelpad ten eerste altijd groen en geen inkijk en voor de veiligheid mag een beetje stekelig wel.

maar ik zou wel geen gewone hulst pakken maar van die mooie je hebt ze nl in allerlei soorten bonte , groenblauwe (die vind ik het mooist) paarsachtig ze krijgen een mooie vorm
ze zijn niet goedkoop maar je hebt er niet zoveel van nodig en ze vragen weinig inderhoud
kijk een op de website in de catalogus van marechal die heeft heel veel soorten met foto en goeie beschrijving
zondag 22 januari 2012 - 20:04
ClintCambier1988

ClintCambier1988

Wij zijn niet zo'n voorstander van de hulstsoort, we gaan waarschijnlijk voor beukenhaag gaan (behoudt zijn verdord blad tot het nieuwe erdoor komt in de lente).
zondag 22 januari 2012 - 20:35
gvdwiele

Gvdwiele

Weet wel dat je met beukenhaag nooit 100% ondoorzichtigheid en privacy kan creëren in alle seizoenen. Beukenhaag groeit vrij open uit, en die openheid is nog groter in de winter, gezien de blaadjes wat verschrompelen en opkrullen. Wil je een absoluut ondoorzichtige haag, kies dan voor coniferen.
Weet ook dat je beukenhaag het eerste jaar (of zelfs de eerste twee jaar) goed vochtig moet houden. In periodes van droogte gaan de planten snel verdrogen.

Dat gezegd zijnde, we hebben in onze tuin zopas 75 lopende meter coniferenhaag die werd aangeplant door de vorige eigenaars laten uittrekken en vervangen door beukenhaag.
De reden: coniferen (leylandii in ons geval) geven gewoon veel en veel te veel werk. We waren elk jaar dagenlang bezig met het snoeien, zagen, verhakselen en afvoeren van het snoeiafval. En afvoeren moet je doen want coniferensnoeisel verzuurt je bodem.

Met beukenhaag (waar we vroeger al 25m van aanplantten) is het eenvoudig: één of twee keer in het jaar met de heggenschaar (uurtje werk) er langs en klaar is kees. Wat er op de grond valt laat je liggen, of je rijdt er over met de grasmachine.

Vergeleken met coniferen geven beukenhagen dus veel minder werk, en dat was voor ons de doorslaggevende factor om voor die laatste te kiezen.
woensdag 25 januari 2012 - 08:43
ClintCambier1988

ClintCambier1988

Bedankt voor de info omtrent het optimaal bereiken van afscherming. Het is goed om dit op voorhand te weten.

Het is gewoon de bedoeling dat mensen die passeren niet alles zien wat we aan het doen zijn .
woensdag 25 januari 2012 - 08:48
Kriskras

Kriskras

Clint schreef:

Het is gewoon de bedoeling dat mensen die passeren niet alles zien wat we aan het doen zijn

Dan is een beukenhaag niet een erg goede keuze. Nog afgezien van het feit dat er vrij veel onderhoud aan moet besteed worden. Overigens, 3 maanden groen en 7 maanden dorre bladeren, dat klopt meer met de realiteit.

Hulst zou ongetwijfeld een betere keuze zijn. Hulst is ook een goede waard voor allerlei vlinders zoals de blauwe vos.

Een andere, misschien zelfs interessantere plant voor uw locatie is de prunus lusitanica ofte portugesche laurier (geen laurier echter maar wel pruimsoort). Prachtige donkergroene bladeren het hele jaar door en een trage groeier. Wel duur in aanschaf. En geen eetbare vruchten tenzij voor merels en lijsters.

Iets in die aard maar spotgoedkoop is de prunus laurocerasus. De kleur bladeren is glimmend groen en bepaald niet zo mooi als die van de prunus lusitanica. Maar deze plant geeft mijns inziens nog altijd een veel beter uitzicht dan de dorre beukenhaag.

Zowel de prunus lusitanica als de prunus laurocerasus zijn trage groeiers. Ideaal voor gezinnen waar men met zijn tweetjes uit werken moet gaan.


http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=2015

http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=155
zondag 29 januari 2012 - 14:04
iecee

Iecee

de lusitanica is echt niet en erg trage groeier en niet zo duur want je hebt er erg weing van nodig
genoeg mit 2 planten per meter
ze krijgen wel bessen (als haag geknipt mischien wel niet) en doet het overal weinig onderhoud, erg mooi blad en wintergroen en bevriest nooit.
zondag 29 januari 2012 - 18:08
Kriskras

Kriskras

iecee schreef:

de lusitanica is echt niet en erg trage groeier en niet zo duur want je hebt er erg weing van nodig

Niet "erg" traag inderdaad, maar wel traag in vergelijking met liguster- of beukenhaag. Bovendien volstaat het doorgaans hier en daar een tak weg te knippen om de zoveel jaar. Kinderspel in vergelijking met liguster- en beukenhaag. En bovendien een uitstekende overwinteringsplaats voor lieveheerbeestjes en andere goeierds.

Wat de prijs betreft. Sommige luitjes vinden een Ferrari niet duur maar een Maserati Lamborghini dan weer wel. Het hangt er dus van af hoe welstellend men al dan niet is.

Een plantje van ± 80 cm hoog kost zowat 10 euro. Wie geen tijd heeft om 4 jaar te wachten kan zich exemplaren van ± 1,75 m hoof aanschaffen, maar daar betaalt men algauw meer dan 60 euro voor.

Het is juist dat men de lusitanica breed uit elkaar kan planten, maar dat is evenzeer het geval met de goedkope Prunus Laurocerasus.

Er wordt doorgaans een tussenruimte van 0,75 cm aangeraden, maar 1 meter is evengoed, misschien zelfs beter. Maakt op 10 meter toch ± 100 euro uit voor een kleine versie en ± 600 voor die van 1,75 m. De plant is beslist zijn geld waard, maar laten we er ons van bewust zijn dat het niet in ieders mogelijkheden ligt.

Overigens kan men de lusitanica en Laurocerasus ook zonder problemen 2 meters uit elkaar planten, want na 5 jaar bekomt men een straal van minimum 1,5 meter vanaf de grond tot circa 2,5 meter hoogte. En bekomt men ook dan een zeer dichte haag. Maar ja, men moet dan wel bereid zijn ± 5 jaar met de gaten te leven, nietwaar?

Laat men de lusitanica ongesnoeid zijn gang gaan, dan wordt het een kegelvormige struik/boom met aan de grond een diameter van meer dan 4 meter en aan de top circa een halve meter.

Wat de bessen (eigenlijk mini-pruimen) betreft, u moet er eens eentje van proeven. Mijn reactie was "enkel maar voer voor merels en lijsters". Maar smaken verschillen natuurlijk.
maandag 30 januari 2012 - 04:33
ClintCambier1988

ClintCambier1988

KrisKras: we gaan de haag dus laten zetten door een kennis die met tuinbouw bezig is, het plan is het volgende:

4 plantjes per meter
(Haagplanten (Fagus sylvatica / beuk) 120/150cm hoog)

Ik heb het nog eens nagevraagd hoe het zit met het dichtgroeien van die struik en de privacy die dit geeft.
woensdag 1 februari 2012 - 08:27
minouke

Minouke

zelf vind ik het een goede keuze.
Duurt wel een paar jaartjes voor ze volledig dicht is maar dat heb je met alle hagen.
woensdag 1 februari 2012 - 09:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon