menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoogte steun

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo,

ik heb enkele weken geleden een kerselaar aangeplant (hoogstam). Daarnaast staat een steunpaal van +- 2 m hoogte. De boom is via een band bevestigd op ongeveer 1.8 m hoogte.
Nu lees ik dat je beter lager steunt, omdat door de beweging door de speling van de wind de boomstam sterker en dikker wordt. Anderzijds wordt het bij enten dan weer afgeraden (dus hoger steunen). (de ent staat bij mij bovenaan op de stam)

Wat zeggen jullie?
woensdag 14 december 2011 - 12:38
Pieter2

Pieter2

Zoals je zegt is goed. Bij gewone bomen een steunpaal tot op kniehoogte, bij enten voorzie je best een steunpaal tot aan de ent.
woensdag 14 december 2011 - 15:19
Polplastron

Polplastron

Ik ben hierin zeker geen expert, maar ik mijn indruk is dat hierrond geen consensus bestaat. Iedere tuinexpert heeft zijn eigen gedachte hierbij.

Volgens mij kan je niet echt veel verkeerd doen zolang je er maar op let dat je de boompaal op een goede manier aan de boom bindt: het bindmateriaal mag de boom niet beschadigen en mag nooit in de boom groeien.

Verder hou ik me er zelf aan om deze paal na een jaar of zo gewoon weg te halen zodat de boom zelf zijn normale groei mag voltooien. Maar ook hier lopen meningen blijkbaar nogal uiteen.

Groeten,

Pol
woensdag 14 december 2011 - 19:03
deHaan

DeHaan

De paal een jaar of drie laten staan.
Als het een onbehandelde paal is, dan is hij na een paar jaar weggerot, dus dan weg.

Ik zou nu geen andere paal neerzetten, gewoon zo houden.
woensdag 14 december 2011 - 22:03
sugar

Sugar

Ik zet, op aanraden van de boomkwekerij waar ik mijn fruitbomen koop een permanente paal bij laagstam appel en perenbomen, staan ongeveer 60 cm in de grond (kastanjehout).
Pruimen- en kersenbomen krijgen een tijdelijke steunpaal die iets korter is(paal van +-200 cm), omdat deze beter wortelen

Bomen worden twee keer vastgemaakt aan de paal : één keer onderaan, en de harttak ook nog eens bovenaan
donderdag 15 december 2011 - 00:18
Pieter2

Pieter2

Er zit een logica achter het zetten van een paal.

Een ent is een zwak punt (denk maar bij harde wind). Die moet je beschermen.

Een gewone boom heeft in principe geen steun nodig, maar aangezien we de boom recht willen hebben staan, geven we die de eerste jaren dus steun. Maar, als je die steun gaat geven tot op 2m hoogte en daarna die paal gaat weghalen, gaat die alsnog scheef groeien. Dat komt omdat die boom zelf nooit voor steun heeft moeten zorgen. Een boom zonder boompaal heeft dat wel moeten doen, en die heeft dus veel meer trekwortels en cambium moeten aanmaken om zich recht te houden.

Deze theorie kan je vergelijken met de bomen in een bos. De buitenste bomen zijn altijd het stevigste, omdat die invloed hebben van de wind. De binnenste bomen hebben minder trekwortels en cambium omdat de buitenste bomen alle wind opvangen. In de praktijk zie je dan ook vaak wanneer een deel van een bos afgedaan is, er in het overbleven gedeelte bos vaak meerdere bomen omwaaien.

Daarom zet ik boompalen altijd op 50cm, behalve bij enten dan.

En een tip: kijk NOOIT naar wat de gemeentelijke groendiensten doen. Vooral in België vind ik veel groenambtenaren nogal onbekwaam.

donderdag 15 december 2011 - 19:18
WiPe

WiPe

Boompaal dient voor het vasthouden van de boom zodat die niet omwaait. Daarvoor moet je de boom aan de wortels steunen. Dat de stam kan bewegen heeft geen invloed op het loskomen van de wortels op voorwaarde dat de boom aan de wortels voldoende verankerd zijn. Bij het aanplanten van grote bomen wordt zelfs een ondergrondse kluitverankering gebruikt zodat alleen de wortels vastgehouden worden.

Als je de stam of de ent wil steunen dan wordt daar best een bamboestok voor gebruikt die aan de stam wordt vast gemaakt. Ga wat dat betreft gerust eens naar een boomkwekerij kijken.
donderdag 15 december 2011 - 20:28
Polplastron

Polplastron

Zoals reeds eerder opgemerkt en bij deze bewezen: er bestaat geen consensus over het gebruik van steunmiddelen bij aanplant van een boom, de meningen lopen enorm uiteen. Volgens mij kan je eigenlijk weinig fout doen!
donderdag 15 december 2011 - 20:30
Tuinman65

Tuinman65

Een goeie raad : geef een pas geplante boom een lange paal. Sinds mensenheugenis wordt dat gedaan, waarom dat nu veranderen?
En dat van die korte paaltjes is iets dat Pius Floris de wereld heeft ingestuurd.
Waarschijnlijk meer om op te vallen dan om wat anders.

donderdag 15 december 2011 - 23:36
sugar

Sugar

Korte palen zijn OK voor bomen die op termijn paalloos door het leven mogen gaan, omdat je de wortelgroei daar mee stimuleert.

Laagstam appel- en perenbomen zouden een permanente paal moeten hebben omdat de onderstammen vrij slecht wortelen
vrijdag 16 december 2011 - 08:36
Chef

Chef

Een boompaal heeft niet alleen als doel te zorgen dat de boom niet omwaait en zich kan verankeren, maar helpt tevens om er voor te zorgen dat de boom niet scheef groeit.

TS heeft een hoogstamboom op sterkgroeiende onderstam en slechts 1 steunpaal. Uitgaande van deze twee gegevens is er maar één juist antwoord: lange paal gebruiken en bovenaan vastmaken.

Na enkele jaren is boom verankerd en is een stevige rechte stam gevormd, waarna de paal worden afgezaagd.
vrijdag 16 december 2011 - 09:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon