menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Op zoek naar bomengids

Kwest

Kwest

Beste boomliefhebbers en -kenners,

Ik ben op zoek naar een goede determinatiegids voor bomen. Een boek dat je qua formaat mee kunt nemen op wandelingen. Ik heb er reeds een aantal meegenomen uit de bibliotheek, maar er schort altijd wel iets aan, ofwel staan er minderwaardige foto's in ofwel zijn de bladeren onduidelijk getekend. Enfin misschien zal het wel aan mij liggen en ben ik een moeilijke mens maar tot nu toe heb ik mijn goesting niet gevonden.
De beste tot nu toe was "Bomen" van Allen J. Coombes de bekende Engelse auteur. Zeer mooie en duidelijke foto's van de bladeren, maar kleine en onduidelijke tekeningen van het silhouet en de kruin van de boom.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

Kwest
zondag 21 januari 2007 - 11:32
WiPe

WiPe

Echte goede determinatiegidsen zoals Manual of Cultivated Trees an Shrubs van Rehder hebben vaak helemaal geen afbeeldingen.
Als het een determinatiegids moet zijn, dan durf ik Nederlandse Dendrologie van B.K. Boom adviseren.
Als het om een boek met afbeeldingen moet gaan, zou je eventueel Van Den berk over bomen kunnen proberen, hoewel dat naar mijn gevoel eerder een boek is dat advies geeft bij aanplant.
Een ander geod boek op op zak te hebben is The Hillier's manual of trees and Shrubs van Hillier.
zondag 21 januari 2007 - 13:51
Kwest

Kwest

Thx voor het advies WiPe.
"Nederlandse Dendrologie" en de auteur heet Boom???
Das een goeie!

Maar het lijkt wel een goed boek, heb op het net al een paar 2de handse exemplaren gevonder voor ongeveer 15 euro...
Ga ik zeker eens nader bekijken.
Bedoeling is om op wandelingen een compacte gids te hebben waarmee ikzelf maar ook mijn kids een boom, bladeren kunnen herkennen en dan is een plaatje interessanter dan een wetenschappelijke beschrijving.
Van Den Berk ken ik daar staat regelmatig een Google ad van op mijn blog, goed boek maar veel te zwaar om op wandeling mee te nemen.
zondag 21 januari 2007 - 16:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon