menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hamamelis zaaien

Ga naar meest recente reactie

snarfie

Snarfie

hoi allemaal, weet iemand hoe je hamamelis moet zaaien?
ik heb namelijk ongeveer tien zaden van een geel-paarse hamamelis, en ik zou graag een paar jonge hamamelisjes hebben.
dinsdag 22 november 2011 - 20:52
Vlinderr

Vlinderr

zie;
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=8&page=34&tid=22921
dinsdag 22 november 2011 - 21:21
snarfie

Snarfie

dank je voor de link, maar dit topic had ik ook al gevonden. ik ga ook maar eens zoeken tussen de oudere topics
woensdag 23 november 2011 - 06:57
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb in het verleden Hamamelis gezaaid. Dit zaad ontkiemt in een patroon van warm-koud-warm. Dus als je nu de zaden zaait zal het zaad ontkiemen in het voorjaar van 2013.

Ik heb het zaad in het late najaar gezaaid en de gehele periode gewoon buiten laten staan. Het zaaisel afgedekt met fijn grind om mosvorming en onkruid tegen te gaan. Of het werkt om het zaaisel eerst drie maanden warm te zetten bij 20 graden, dan 3 maanden in de koelkast bij 5 graden en dan zaaien weet ik niet. In principe zou dit moeten werken maar ik heb hier geen ervaring mee. (N.B. ik heb het hier over ZAAISEL en niet over alleen de ZADEN)

Gezaaide planten doen er een aantal jaren over om te gaan bloeien. Hou rekening met 5 tot 8 jaren.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 24 november 2011 - 19:50
snarfie

Snarfie

bedoel je met zaaisel ook de jonge plantjes? en in wat voor grond moet je ze zaaien? en hoeveel opkomst heb je gemiddeld als je zaait?
vrijdag 25 november 2011 - 06:55
Tuinprins

Tuinprins

Met zaaisel bedoel ik zaaigrond waarin de zaden zitten. Het zaaisel kan in een pot (afgedekt met plastic natuurlijk) zitten maar ook in een plastic zak (bij voorkeur een zip-lock zak omdat die makkelijk hersluitbaar is).

Waarom ik het verhaal over de koelkast vermeldde is de volgende: Hamamelis zaad heeft EERST een warme periode van ongeveer 3 maanden nodig. Als je nu buiten zaait kan het zaad pas volgend jaar deze warmteperiode krijgen. Wanneer je het zaaisel eerst 3 maanden binnen zou neerzetten bij ongeveer 18-20 graden en dan het zaaisel 3 maanden in de koelkast neerzet (noodzakelijke koudeperiode) dan zou je in theorie de zaden kunnen laten ontkiemen in het late voorjaar/zomer van 2012. Je boekt dan een tijdwinst van ongeveer driekwart jaar. Ik heb deze 'kunstgreep[' toegepast bij diverse zaadsoorten die ontkiemen in een patroon van warm-koud-warm en had daar redelijk succes mee (o.a. Styrax). In theorie zou deze methode ook moeten werken voor Hamamelis maar zoals gezegd heb ik daar zelf geen ervaring mee.

Zaaigrond: ik gebruik voor al mijn zaaisel een zelfgemaakt mengsel van gezeefde potgrond waar ik scherp zand aan toevoeg. (Gebruikt men in Vlaanderen de term 'scherp zand'?)

Wat ik mij er nog van kan herinneren was de opkomst goed en lag die rond de 70%. Let wel: de kwaliteit van het zaad is uitermate belangrijk. Van veel zaden van houtige gewassen gaat de kiemkracht zeer snel achteruit als zij te lang te droog worden bewaard. Het beste direct zaaien.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 25 november 2011 - 19:56
snarfie

Snarfie

dank je voor de tips, ik ga zeven zaden buiten zetten en zeven binnen voor de warme periode en daarna zet ik die zeven in de koelkast. gaat die grond dan niet schimmelen? en ik weet niet of ze in belgië de term scherp zand gebruiken want ik ben daar niet zo vaak
zaterdag 26 november 2011 - 08:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon