menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verzakt oprit na vellen boom

Ga naar meest recente reactie

Michelio

Michelio

Wij hebben een heel grote inlandse europese eik op de hoek van de perceelsgrens staan in de binnenstad. Helft van de boom hangt over openbaar domein (straat), kwart over oprit en voortuin buur, rest over eigen oprit en stadstuin.
Deze boom is te groot geworden voor de plaats waar ze destijds werd geplant.

Rond de voet van de boom zijn de klinkers omhoog gedrukt, en dit stuk zal uiteraard heraangelegd moeten worden.

Maar de buurman eist dat de rest van zijn oprit wordt opengebroken,oppervlakkige wortels weggehaald en heraangelegd. Redenering: omdat de wortels zullen rotten zal de oprit op die stukken verzakken. Een dure rekening .
Het is voor ons leken koffiedik kijken wat er met de wortels gebeurd nà het vellen van de eik? We horen tegenstrijdige berichten hierover. Er is het verhaal van de buurman; anderen beweren dat er geen risico is op verzakking. het jàààààren in beslag zal nemen vooraleer de wortels gerot zijn. De tuinaannemer stelt zelfs dat de wortels zichzelf zullen afsluiten omdat ze geen voeding meer krijgen, en er geen verzakking zal optreden.

Zijn er lezers die hiermee ervaring hebben en/of kennis hebben over deze materie. Alvast bedankt
zondag 20 november 2011 - 14:00
garfield

Garfield

Hoe het juridisch in elkaar zit weet ik niet. Ik denk niet dat de buurman een poot heeft om op te staan. Maar het is wel je buurman. Maar het betreft wel een eik. Die wortels zullen maar zeer langzaam verteren. Die vind je over 30 jaar nog bijna intact. De straat zal eerder om andere redenen verzakken dan door verrotte wortels.
zondag 20 november 2011 - 14:19
minouke

Minouke

Kent ge niemand op de gemeente van de plantendienst (technische dienst) ?
zouden die dat niet weten want in feite moeten die dat toch ook meemaken als ze bomen verwijderen langs banen of straten.
Dan heb je nog de juridische dienst op het vredegerecht.
maandag 21 november 2011 - 09:13
iecee

Iecee

zelfs een populier doet er 15 jaar over om weg te rotten
volgens mij overleeft een eikenstronk iedereen hier op dit forum
voor je buurman maakt het dus geen enkel verschil of er wel of niet een boom staat
ik zou even gaan vragen bij een of andere juridische dienst of bij degene die je boom omdoet want dat zijn meestal echte vakmensen
maandag 21 november 2011 - 15:00
Polleke1515

Polleke1515

Ben ook van gedacht dat de eik iedereen gaat overleven hoor - wat de buurman betreft ( een goeie buur ..... ) maar heb je er bij nagedacht dat je een kapvergunning moet hebben ??????
maandag 21 november 2011 - 20:02
WiPe

WiPe

In principe kan de buurman alleen een schadevergoeding eisen voor schade die bewijsbaar is. Als hij op voorhand een schadevergoeding vraagt ic de kosten van het herstellen van de oprit wil vragen, nog voor die oprit verzakt is, dan moet hij kunnen bewijzen dat die verzakking zal gebeuren en dat die uitsluitend het gevolg zal zijn van het afsterven en wegrotten van eventuele wortels onder zijn oprit.

Je kan, als je dat zou willen, met de buurman een overeenkomst maken dat je bereid bent in de toekomst de kosten te dragen van het verzakken van de oprit, in zoverre dat die verzakking veroorzaakt zal worden door het eventuele wegrotten van eventuele wortels. Als zijn oprit volgend jaar verzakt als gevolg van een onaangepaste belasting bv een vrachtwagen, dan kan de buurman niet gaan eisen dat jij daarvoor opdraait aangezien die verzakking geen gevolg is van die wortels. Maar dan moet dat wel correct op papier staan. Dat impliceert dat, als de oprit van je buurman alsnog verzakt, hij nog steeds zal moeten bewijzen dat dat het gevolg is van die wortels.
maandag 21 november 2011 - 20:38
Michelio

Michelio

Ben blij dat ik het topic ben gestart want hier heb ik toch wel wat aan.

We vinden het spijtig dat de boom geveld zal worden (we zijn dan ook niet over 1 nacht ijs gegaan) maar hij is echt immens groot en groeit nog steeds.
Hij heeft de gasleiding in het verleden al eens geperforeerd met groot alarm als gevolg. De stoep is laatst nog heraangelgd en nu worden de betonplaten van de straat al licht omhoog getild. Meer 'op den buiten' was een betere plek geweest. een kapvergunning is nu volgende stap maar dat zal minder een probleem geven aangezien om de hoek vorig jaar ook een vergunning is gegeven vr een gelijkaardige boom. Bedankt aan allen.
vrijdag 25 november 2011 - 19:06
daucus

Daucus

Geef je ook nog even een reactie op het andere tuinforum? Die hebben ook hun best gedaan om mee te denken!!!!!!
zaterdag 26 november 2011 - 00:25
Michelio

Michelio

Beste daucus,

terechte opmerking. Ik heb dit rechtgezet.
maandag 16 januari 2012 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon