menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke compacte struikjes zijn geschikt

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Tegen de muur waar mijn rozemarijn kapot is gegaan wil ik iets anders zetten. Ik had eerst gedacht aan lampepoetsersgras, maar denk dat dat toch te breed zal uitvallen.
Het is zandgrond , vrij droog , oost gericht (= zon tot 14u00).

Zou erica of calluna of daboecia iets zijn?
Of hebben jullie andere ideeën?
Liefst niet veel hoger dan een halve meter en zeker niet breder.
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 18 oktober 2011 - 09:35
annis

Annis

Dat de grond er zo droog is zal niet alleen liggen aan de zandgrond . Maar ook vlak naast de muur hier zal een fundament onder zitten waar het vaak droger blijft en de planten niet zo diep kunnen wortelen. Zo te zien op de foto staan de planten heel dicht op de muur.
dinsdag 18 oktober 2011 - 10:01
jdcoster

Jdcoster

een mengeling van Cistus, Santolina en Centranthus bijvoorbeeld. Ze wortelen diep en zijn goed bestand tegen droogte. Afwisseling in bladstuctuur, kleur en bloeiwijze en ... goed terug te snoeien (moet ook).
dinsdag 18 oktober 2011 - 10:45
jdcoster

Jdcoster

Hier heb ik er één (soort onbekend, grijs en viltig blad, roze bloemen) drastisch teruggesnoeid in het prille voorjaar en hij liep weer goed uit.
woensdag 19 oktober 2011 - 01:13
Tuinprins

Tuinprins

De genoemde plek ligt op het oosten: dat betekent dus alleen in de vroege morgen zon, rest van de dag schaduw. Het is er ook nog eens droog doordat de muur veel regen tegenhoudt. Je wilt daar iets planten wat niet hoog mag worden. Volgens mij is er zo goed als geen struik die daar zou passen.

Wat dan wel? Ik zou daar vaste planten (veel mensen noemen struiken vaste planten maar in het vak en de handel zijn vaste planten iets totaal anders dan struiken!) neerzetten zoals Bergenia, Epimedium versicolor of Geranium macrorrhizum. Deze planten kunnen tegen schaduw en droogte. Ik zou op genoemde plek slechts een soort plant er neerzetten zodat het geheel een eenheid uitstraalt. Eventueel zou je er wat bollen tussen kunnen plaatsen. Bijv. Bergenia met sneeuwklokjes of Epimedium versicolor met lage narcissen.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 oktober 2011 - 19:30
Lino

Lino

die zonneschijn valt wel mee: pas om 14u00 zit er geen zon meer op die plek.

Ja, 1 plantensoort lijkt me ook best.

Vaste planten, daar hou ik niet zo van.

Erica, calluna of daboecia zijn toch heideplanten? Is geen van de 3 geschikt voor langsheen mijn muurtje?
Welk van de 3 maakt het meest kans om toch te lukken?
donderdag 20 oktober 2011 - 21:14
WiPe

WiPe

Daboecia kan van die drie het beste tegen schaduw.
vrijdag 21 oktober 2011 - 10:46
Lino

Lino

Zou daboecia beter tegen de winterkou kunnen dan rozemarijn?

Anders zie ik cistus ook wel zitten.
Ik heb eens wat opgezocht en er blijken heel veel soorten te bestaan. daaruit koos ik:
Cistus lusitanicus
Cistus lauriifolius 'Silver Pink'
Cistus pulverulentus
Cistus salviifolius var. adpressus

Zit hier een aanrader bij?
vrijdag 21 oktober 2011 - 15:53
Tuinprins

Tuinprins

Cistus is echt niet geschikt voor die plek. Deze plant moet volle zon hebben. Hoe meer zon hoe beter.

Bovendien is Cistus matig winterhard. Als we weer zo'n winter krijgen als de vorige dan vriezen ze kapot. Een van de meest winterharde soorten is Cistus lauriifolius maar ook die zal in een redelijke winter flink te lijden hebben.

Iedere tuin heeft wel een paar van die lastige plekken waar maar weinig planten het goed willen doen. Je moet daar niet het onmogelijke willen en je neerleggen bij de beperkingen van zo'n plek. Anders wordt het al gauw zoiets als water na de zee dragen...

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 22 oktober 2011 - 11:09
vulk

Vulk

Zou lavendel daar niet gedijen of is daar toch te weinig zon voor?
zaterdag 22 oktober 2011 - 12:08
Lino

Lino

Lavendel misschien wel... hoewel dan ook weinig bloei denk ik,
maar dat staat al in overvloed in mijn tuin, dus ik zou nu graag eens iets anders zetten.
zaterdag 22 oktober 2011 - 16:08
iecee

Iecee

groenblijvende varens
zondag 23 oktober 2011 - 10:26
Lino

Lino

varens... daar had ik nog niet aan gedacht: daarbij denk ik aan een donkere en vochtige standplaats. Maar zijn er ook andere?

@batdah: hortensia en azalea ja, goed voor zandgrond,
maar hebben die niet veel water nodig?
maandag 24 oktober 2011 - 08:06
Lino

Lino

OK, dan zou ik voor de mini hortensia Hydrangea macrophylla Tovelit durven gaan.
dinsdag 25 oktober 2011 - 07:56
Polleke1515

Polleke1515

Even meegeven als tip Potentilla , bloei in verschillende kleur variatie en weinig onderhoud .......
dinsdag 25 oktober 2011 - 23:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon