menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Malus sierappelboompje snoeien

putih

Putih

Beste mensen,
Ik heb een sierappelboompje op de erfafscheiding met de buren staan. Hij lijkt langere takken te maken richting de buren dan richting ons. Het heeft niet te maken met groei richting het licht, want onze kant is juist de zonnige kant.
Het boompje is momenteel loodzwaar beladen met appeltjes. Maar de takken zijn eigenlijk wat te lang, en de nok is uit model (hij heeft twee koppen).
Nu vraag ik me af of ik hem straks kan snoeien (als het blad gevallen is).
Zo ja: hoe bereik ik dat hij iets meer takken onze kant op maakt?
Ook zou ik eigenlijk willen dat de stam wat hoger wordt, dus ik zou de onderste takken willen weghalen en hoop eigenlijk dat ie dan hogerop wat meer takken maakt. Is dat te sturen? Want de struikjes die er nu onder staan komen wat in de verdrukking.
Ik zou een wat hogere stam willen, met een wat vollere bos takken.
Haha... het klinkt misschien wat grappig... alsof je een boom helemaal kunt creeren zoals je zelf wilt. We hebben dit boompje 4 jaar geleden gekregen, dus ik heb zelf geen invloed gehad op de vorm en hoogte van het boompje. Maar misschien valt er nog iets aan bij te sturen?
Ik hoop dat er iemand is die me advies kan geven.
Hierbij ook een foto om een beetje een idee te krijgen. Overigens zie je hier niet goed hoe lang de takken zijn, omdat ze dus helemaal doorbuigen, en je de lange uiteinden eigelijk niet ziet (overigens geven die uiteinden ook geen vrucht, alleen blad).
Dank alvast voor het meedenken en advies.
Groet,
Putih

Struiken & Bomen

maandag 3 oktober 2011 - 16:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon