menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Magnolia met rare VRUCHTEN of is dit iets anders

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Zie ik dit aan mijn magnolia hangen
is dat een soort van vrucht? Of wat moet ik daarvan denken?
De rechtse had ik eerst gezien. Links zie je dezelfde langs onder en nog twee kleine "vruchtjes" als inzetfotootje.
Is dit jullie bekend?

Struiken & Bomen

woensdag 21 september 2011 - 14:39
WiPe

WiPe

Dit zijn de vruchten van Magnolia x soulangeana. Normaal gesproken worden ze de volgende weken rood. Als je ze afplukt en open maakt vind je daar de zaden in.
woensdag 21 september 2011 - 16:05
Lino

Lino

Dankjewel WiPe
Dan kan ik binnenkort mijn eigen magnoliakweek opstarten

Is het moeilijk? Gewoon binnen in een potje potgrond op de vensterbank?
woensdag 21 september 2011 - 16:39
WiPe

WiPe

Met het kweken van planten ben ik absoluut niet vertrouwd.
Voor zover ik weet moet je de zaden uit de vrucht halen. Je moet het buitenste velletje van die zaden verwijderen. Rondom die zaden zit een witte melkachtige vloeistof. Die moet je van de zaden wassen omdat die verhinderd dat de zaden gaan kiemen.
Je kan de zaden dan vers zaaien.
woensdag 21 september 2011 - 20:10
hanninkj

Hanninkj

Laat de zaden even in een potje liggen want dan komen ze vanzelf uit de vrucht. Vandaag zelf de vruchten van M. virginiana verzameld. De zaden van de Magnolia moet je vers zaaien, hoeft geen verdere behandeling. Verschillende soorten/cultivars komen na 1-3 maanden uit.

Ton
woensdag 21 september 2011 - 21:47
Lino

Lino

bedankt Ik zal wachten tot ze beginnen opengaan en pluk ze dan af.

als het lukt plaats ik wel een fotootje
donderdag 22 september 2011 - 07:49
iecee

Iecee

een aanrader voor bloembinders deze zaaddozenn als ze opengaan zitten er grote knalrode zaden in . echt spectaculair
vrijdag 23 september 2011 - 14:02
iecee

Iecee

kleine boom
groeit superlangzaam
duurt meer dan 10 jaar voordat je bloemen krijgt aan een zaailing
maar mijn magnoliaaadjeszaadjes mag je hebben
rode en roze bloemen
inge
vrijdag 23 september 2011 - 14:41
iecee

Iecee

heb een terug gestuurd
vrijdag 23 september 2011 - 14:50
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij hebben veel Magnolia soorten wel degelijk een koude periode nodig. Niet allemaal natuurlijk want de Magnolia's die van oorsprong afkomstig zijn uit warmere streken (o.a. M. grandiflora) lijken mij zonder koude periode toe te kunnen.

In het boek "Magnolias: A Gardener's Guide" schrijft de auteur Jim Gardiner:

" place the dated and labelled seed tray in a cold frame where the seed will be exposed to winter temperatures. This exposure to cold will remove any germination inhibitors prior to the seeds germinating in the warmth of spring". (p. 85)

Verder zegt hij dat indien het zaad wordt vermengd met licht vochtige zaaigrond en in een ziplock zak in de koelkast wordt geplaatst bij een temperatuur die ligt tussen de 1 en 3 graden Celsius een periode van 2 maanden voldoende is om de stoffen die kieming belemmeren, af te breken.

Ook zegt hij over de zaden zelf: "Being oily en sticky, the coat [zaadhuid] also waterproofs the seed and forms a protective covering that prevents germination as long as it remains intact. The seed should be cleaned bij soaking in warm or hot water to which a detergent has been added to remove any remaining traces of the oily film"

Afgelopen jaar heb ik Magnolia wilsonii gezaaid en het zaad een dag laten staan in lauwwarm water waar een beetje afwasmiddel aan was toegevoegd. Dit voorjaar ontkiemden de zaden voortreffelijk. Het betrof hier vers zaad.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 september 2011 - 19:45
hanninkj

Hanninkj

Ik heb verse zaden van M. virginiana gepakt(uitgepeld) en meteen gezaaid. Binnen 3 maanden stonden ze erop.
Mijn ervaring is dat er erg veel onzin wordt geschreven en mijn advies is dan ook gewoon zaaien en niet te warm wegzetten. Ik heb regelmatig zaden uit China en Taiwan die nog nooit in Europa/USA zijn geweest en toch heb ik goede reseltaten.
Voorbeeld: Heb 20 zaden van de zeer zeldzame Clematis akoensis gekregen en had binnen 3 maanden 20 jonge plantjes.

Ton
zaterdag 24 september 2011 - 19:52
Tuinprins

Tuinprins

Magnolia virginiana komt van oorsprong uit het zuidoosten van de VS dus ik denk dat deze Magnolia geen koude periode nodig heeft. Veel Magnolia's die uit de koelere gebieden van Azië komen hebben wel een koude periode nodig (o.a. Magnolia kobus, M. officinalis en M. obovata).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 24 september 2011 - 20:48
Lino

Lino

Ik zal dan de zaden van mijn Magnolia x soulangeana nog enige tijd buiten (of in het tuinhuis) laten liggen zodat ze hun natuurlijke koude periode krijgen.

Best om ze dan pas in februari te zaaien?
zondag 25 september 2011 - 09:00
Tuinprins

Tuinprins

Nee.

Zaad van Magnolia mag absoluut niet uitdrogen want dan sterft het zaadembryo. Best vers zaaien, maar gebruik wel zaaigrond waar voldoende scherp zand in zit. Te natte zaaigrond kan er toe leiden dat het zaad gaat rotten. Als je nu niet kunt zaaien dan het zaad te samen met wat licht vochtige zaaigrond in een plastic zakje doen en in de koelkast leggen. Je kunt het zaad dan t.z.t. zaaien.

Mijn procedure zou de volgende zijn:

Zaad verzamelen --- 24 uur in lauw water met wat afwasmiddel laten staan --- zaad zaaien waarbij het zaaisel wordt afgedekt met een dun laagje fijn grind --- buiten plaatsen en de natuur zijn werk laten doen


Gegroet, de tuinprins
zondag 25 september 2011 - 12:28
Lino

Lino

ah OK Dan doe ik het vanzodra de zaden rijp zijn.

Buiten gedurende de winter --> beschermen tegen vorst veronderstel ik dan toch.

Als ik het zaaigoed aan de voet van de moederboom (tegen de stam) plaats is dat een goed idee of staat het dan te donker?
maandag 26 september 2011 - 07:11
Tuinprins

Tuinprins

Zaaisel kan gewoon buiten blijven staan. Vorst breekt de stoffen af die kieming belemmeren. Het geeft niet als het zaad bevriest.

Ik zou het zaaisel op een plaats neerzetten waar het 'veilig' is voor vogels, muizen, nieuwsgierige kinderen etc. Eventueel fijn gaas over het zaaisel doen.
In de koude-periode maakt het niet zoveel uit als het zaaisel tamelijk donker staat. Aan het begin van het voorjaar, als de temperaturen gaan stijgen, moet het zaaisel wel tamelijk licht staan.


Gegroet, de tuinprins
maandag 26 september 2011 - 20:24
hanninkj

Hanninkj

Vandaag de behandelde zaden gezaaid. Oranje schil verwijderd waardoor het harde zaad tevoorschijn komt.

Struiken & Bomen

maandag 26 september 2011 - 23:37
Lino

Lino

Ik kan natuurlijk julllie beider methoden uitproberen... toch zaden genoeg

als er 1 plantje lukt ben ik al dik tevreden.
dinsdag 27 september 2011 - 07:26
hanninkj

Hanninkj

De eerste plantjes staan boven de grond!

Ton
dinsdag 15 november 2011 - 11:51
Lino

Lino

Oh... Ik ben ze helemaal uit het oog verloren. De zaden zijn nu natuurlijk verdwenen. Verdorie toch... .
Wachten tot volgend jaar dan maar.


Bravo voor u Hanninki
zaterdag 19 november 2011 - 14:53
iecee

Iecee

iemand vond ze lekker en ze zijn op
zondag 20 november 2011 - 13:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon