menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Doorgegroeide beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

Panda

Panda

Hallo,

Wij zijn verhuisd naar een huis met een mooie, maar jarenlang verwaarloosde tuin.
Zo is deze tuin afgebakend met beukenhagen (geen haagbeuk).
Althans, dit waren ooit hagen. Nu zijn het eerder bomen geworden.
Je kan hier los door kijken, vermits het onderaan totaal niet dicht begroeid is.
Kan ik hier nog terug een dichte haag van maken?
Zo ja, hoe moet ik dan te werk gaan en op welke tijdstippen moet ik wat doen?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
dinsdag 20 september 2011 - 17:03
WiPe

WiPe

Dat hangt vooral af van de dikte van de takken die je moet zagen. Hoe dikker die takken, hoe groter de kans dat het niet meer lukt.
Als je takken van 5 cm doorsnede moet inkorten voorzie ik niet veel problemen. Maar bij takken van 20 cm doorsnede is dat naar mijn idee redelijk riskant.
dinsdag 20 september 2011 - 20:53
Pieter2

Pieter2

Hey

Een beukenhaag verjongen is niet zo simpel. Als je ze te diep gaat insnoeien bestaat het gevaar dat ze niet meer gaat uitlopen. Bovendien bestaat het gevaar op zonnebrand wanneer de stam plots meer zonlicht krijgt dan voorheen. Bij een te warm voorjaar (zoals 2011) bestaat dus ook de kans dat je haag gaat mislukken. Maar je kunt het uiteraard beter proberen, moest het mislukken dan kun je een nieuwe planten.

Het verjongen doe je best in de winter. December en januari zijn meest ideaal. Probeer ongeveer tot op de helft van de takken in te snoeien zodat er nog voldoende slapende ogen aanwezig blijven. Probeer daarbij ook pyramidaal te snoeien. Voorzie in maart een organische bemesting zodat de beukenhaag zich optimaal kan herstellen.

Post anders eens een foto, zodat we kunnen zien hoe verouderd de haag is.

Groet
dinsdag 20 september 2011 - 20:53
Panda

Panda

De takken die gesnoeid moeten worden zijn niet dikker dan 5 cm denk ik.
Ik zal inderdaad eens een foto trekken.
Alvast bedankt voor de info.
dinsdag 20 september 2011 - 22:23
Panda

Panda

Hallo,

Ik heb een foto van de haag genomen.

Struiken & Bomen

dinsdag 4 oktober 2011 - 20:27
Panda

Panda

En deze foto is uitgezoomd, zodat je ook de hoogte kan zien.

Struiken & Bomen

dinsdag 4 oktober 2011 - 20:29
Panda

Panda

Ik ben ondertussen beginnen snoeien.
Ik denk dat het hiervoor nu een goed moment is i.v.m. sapstromen.

Eigenlijk valt er aan de zijkanten niet al te veel te snoeien.
Ik heb de stammen op een hoogte van 2 à 2,5 m afgezaagd.
De meeste zijtakken zaten in de hoogte, dus er zijn er nu niet zo heel veel meer.
Als de zon begint te schijnen, zal er nu wel veel zon op de stammen komen.
Heeft er iemand tips om dit te voorkomen?

De stammen zijn dus nu allemaal doorgezaagd op 2 à 2,5 m hoogte.
Moeten we hier iets aan doen om de wonden af te schermen of gaat dit vanzelf genezen?
dinsdag 14 februari 2012 - 13:13
Tuinman65

Tuinman65

Wonden afdekken hoeft niet. Dat is achterhaald.
De stam beschermen moet wel.
Dat kan met speciaal daarvoor geschikte jute, als dat tenminste mogelijk is.
Zoniet zou ik de stammen insmeren met in water opgeloste kalk en dat regelmatig herhalen tot voldoende blad de stammen beschermt.
dinsdag 14 februari 2012 - 18:55
Panda

Panda

Moet dit nu al best gebeuren of pas vanaf wanneer de zon straffer is?
En moet dit langs alle kanten worden afgeschermd, of bv enkel langs de zuidkant?
dinsdag 14 februari 2012 - 19:07
buksbunnie

Buksbunnie

je had gewoon weinig keus, dus je hebt de goede keus gedaan.
gewoon snoeien dus. als ik de foto's bekijk blijft er genoeg loof over voor de schaduw.
ik zou er tussen in gewoon wat nieuwe beuken planten, van 60 tot 100 cm. groot,
als de oude dood gaan kunnen zij het mooi overnemen.
zelf heb ik ook zo'n oude haag, van Carpinus, heb deze ook een paar meter terug gezet, en ook de ene kant een eind terug genomen.
wel een kaal gezicht, maar er is weer herstel.
zelf plant ik er kleine Taxus tussen door, zodat die het straks overnemen.

Struiken & Bomen

zaterdag 3 maart 2012 - 19:41
Panda

Panda

Hallo,

Het is nu bijna een jaar geleden dat ik de stammen heb afgezaagd om zo terug een haag te bekomen. De haag heeft in de zomer eigenlijk vrij dichte bladeren gekregen. Niet dat het terug een volle haag is, maar er kwam toch meer blad langs de stammen dan ik had verwacht.

Nu heeft de haag aan de zij- en bovenkant wat uitgegroeide dunne takken.
Ik had dit in de winter moeten snoeien, maar dat is er niet van gekomen.
Nu vraag ik me af of ik dit nu nog mag doen. De takken hebben al allemaal nieuwe knopjes, dus mag ik dit nog wegsnoeien?
zaterdag 2 februari 2013 - 11:20
WiPe

WiPe

Je kan beter wachten tot net voor het uitlopen van de haag. Je kan dus beter wachten tot begin april
zaterdag 2 februari 2013 - 11:56
Panda

Panda

Ok, bedankt, dat zal ik doen?
Puur uit interesse: wat is daar de reden voor?
zaterdag 2 februari 2013 - 12:40
buksbunnie

Buksbunnie

snoeien van kaal hout kun je in de meeste gevallen altijd doen, dus als je er nu tijd voor hebt kun je dat nu doen.
ik zou ze zeker tot de helft weer terug nemen, om zo de haag weer dichter te krijgen.
succes,
Jan Everts
zaterdag 2 februari 2013 - 12:54
WiPe

WiPe

Het kan nog altijd vriezen. De haag zal zeker beter dicht groeien wanneer je die jonge scheuten opnieuw inkort, maar het levert geen enkel voordeel op om dat nu al te doen.
zaterdag 2 februari 2013 - 14:42
kriske10

Kriske10

mss kun je ook even je licht opsteken bij het regionale landschap en zijn er 17 in heel belgie die kunnen je wel helpen of info geven over de snoei een beuken haag word door deze mensen ook aangeplant als houtkant dwz dat men de haag 5 jaar laat doorgroeien en dan afzaagd op ongeveer 25cm dus effe googlen op regionale landschappen van jou streek ze helpen je echt en kost je trouwens niets
maandag 11 februari 2013 - 09:31
WiPe

WiPe

Het gaat hier niet over een houtkant met beuken die om de vijf jaar geknot worden, maar om een doorgeschoten beukenhaag die gerenoveerd moet worden.
Ik wil best aannemen dat de mensen van het regionaal landschap goed op de hoogte zijn van landschapsbeheer, maar in de praktijk zijn het naar mijn idee niet de beste raadgevers als het over tuinonderhoud gaat.
dinsdag 12 februari 2013 - 12:20
kriske10

Kriske10

jaja ik weet wel dat het hier gaat over een doorgeschoten haag
maar kan mss wel een idee zijn om ze te verjongen
en de mensen van regionaal landschap niet de beste raadgevers?
wel even vermelden dat ze ook onderhoud doen in kasteelparken en natuurgebieden en trouwens het kost je toch niets het enige wat je verliest is een paar minuten van je tijd en weet hier in de streek wel een aantal hagen staan die ze terug mooi gekregen hebben ook al stonden ze er al een paar jaar verwilderd bij en waren ze ook een heel stuk te groot geworden
en er is een verschil tussen knotten (enkel de takken in de kruin )
en afzagen op 25 cm hier ga je er gewoon voor zorgen dat de beuken terug uitschiet en kan je je haag terug vorm geven en terug laten dichtgroeien tot de hoogte die je zelf wil
en zoals al vermeld het kost je toch niets dus
dinsdag 12 februari 2013 - 19:17
WiPe

WiPe

Als je die techniek die je voorstelt toepast op een oude haag die serieus doorgeschoten is, kost het je haag...
Dat soort drastisch snoeien van beuken is niet echt ideaal, integendeel zelfs.
dinsdag 12 februari 2013 - 19:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon