menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk snoeien hoe wanneer

Ga naar meest recente reactie

ikzelf

Ikzelf

hallo

Wij hebben rond ons huis een haagbeuk staan die enorm verwaarloosd was door de vorige eigenaars.

De heg heb ik in juni fel teruggesnoeid waardoor ik de hele zomer inkijk heb gehad op mijn tuin, geen privacy gehad...

Deze maand zou ik terug moeten snoeien, moet dit weer fel gebeuren tot op de lengte dat ik het wens in de toekomst?

Daarna zou dat terug in juni moeten, maar dan snoei ik toch terug alle nieuwe blaadjes er vanaf waardoor ik weer inkijk krijg in mijn tuin..

Of doe ik iets verkeerd?

Kan ik eventueel al in april snoeien waardoor nieuwe knoppen de kans krijgen alles dicht te groeien..

En dan eventueel in oktober goed terugsnoeien zodat ik nog zo lang mogelijk van de dichte haag kan genieten (na de bladafval snoeien bedoel ik dus)
Want als ik nu ga snoeien zijn alle blaadjes weg...

Help!?
donderdag 15 september 2011 - 08:39
WiPe

WiPe

Als je alle blaadjes weg snoeit als je de haag snoeit, dan komt dat doordat de haag in het verleden is verwaarloosd en is uitgegroeid. Als je dat snoeien volhoudt dan wordt ze vanzelf dichter waardoor je niet meer alle blad weg zal knippen.

Ik zou dus gewoon doorgaan met snoeien in juni en september. Het is ook een goed idee om de haag in het voorjaar wat compost te geven.
donderdag 15 september 2011 - 09:25
ikzelf

Ikzelf

dat is inderdaad de reden: verwaarloosd...

Maar kan ik dan niet beter in oktober (zodat ik deze maand de blaadjes nog houdt tot ze vanzelf beginnen afvallen) tot op een 5cm of zo van de stam alles wegsnoeien?

Zodat ik van daaruit in het voorjaar knoppen krijg terug?

En als ik dan in april nog eens snoei (ipv juni) krijgen de nieuwe takjes die dan vormen ook weer knoppen en kunnen ze nog mooi uitbloeien?

Wat denk je?

OF: juni en september snoeien tot telkens op 15cm en telkens de bladeren wegsnoeien
Als ik dat nu zou doen bv. is alles weer kaal

Heb hier echt geen plezier van op deze manier
donderdag 15 september 2011 - 09:45
WiPe

WiPe

Als je wil terugsnoeien tot op 5 cm van de stam dan zou ik dat pas in het voorjaar doen, vlak voor het uitlopen van het blad. Anders zit je heel de winter met kale stammen.

En dan zou ik eerst de haag goed laten uitlopen en dan pas opnieuw snoein. Dat wordt dan waarschijnlijk pas september.
donderdag 15 september 2011 - 12:58
ikzelf

Ikzelf

ik denk toch dat dat het beste is he? niet?
Momenteel is het 15cm van de stam.
Maar denk dat als ik terug een mooie haag wil, dit tot bijna tot tegen de stam moet gaan, niet?

En wanneer moet ik dan in het voorjaar snoeien? Wanneer begint het blad uit te lopen??

Als ik dan begin volgend jaar snoei tot op bv. 5cm, heb ik dan in de zomer terug een dichte haag staan of nog steeds niet?

2. als ik ze dan in september opnieuw zou snoeien volgend jaar, na dat ik ze goed heb laten uitlopen, dat kan dan ook terug tot op 5cm? Zonder teveel bladverlies waardoor de haag terug volledig doorzichtig wordt?
donderdag 15 september 2011 - 14:12
Pieter2

Pieter2

Snoei haagbeuk niet te vroeg want het is een lichte bloeder. In het voorjaar is de sapstroom het sterkst en als je dan gaat snoeien kan hij dus bloeden. Je mag hem pas snoeien in juni anders ben je hem misschien helemaal kwijt.
zondag 18 september 2011 - 23:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon