menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke soort siergras

Ga naar meest recente reactie

juplahoy

Juplahoy

Hallo ,

Ik ben op zoek naar een soort siergras om een plaatsje
op te vullen die hoofdzakelijk in de schaduw ligt.
De hoogte mag maximum een 75-tal cm zijn en één die niet woekert.
Wie heeft suggesties?
Alvast bedankt voor uw reactie.

Grt Peter
dinsdag 13 september 2011 - 18:40
Pieter2

Pieter2

Pennisetum alopecuroides. Momenteel zeer populair siergras zowel in tuinsector als openbaar groen. Zeer makkelijke plant.

Struiken & Bomen

dinsdag 13 september 2011 - 19:04
succulentimon

Succulentimon

Vragen siergrassen niet veel onderhoud?

Ttz moet je elk jaar niet de verdroogde resten afdoen of hoeft dit niet?

simon
zaterdag 17 september 2011 - 10:15
Tuinprins

Tuinprins

Een keer per jaar iets aan een plant doen is toch niet veel werk? Vergelijk dat eens met het onderhoud van een gazon (ook een 'siergras'!).

Lampepoetsersgras moet in de zon staan, is niet geschikt voor de schaduw.

Voor schaduwplaatsen wordt meestal Carex gebruikt (eigenlijk geen gras maar een zegge soort). Veel Carex soorten vind ik er vaak niet zo fris uitzien (in andermans tuin) maar ik ken lang niet al de soorten die in de hierboven staande link worden vermeld. Iemand goede ervaringen met een Carex soort IN de schaduw?

Ik zelf heb Hakonechloa macra Aureola op een zonnige plek in de tuin staan en deze bevalt me goed. De plant zou ook in de schaduw kunnen. Misschien waard om eens te proberen?


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 17 september 2011 - 10:33
satomi

Satomi

Carex morrowii 'Variegata' deed het in mijn vorige tuin prima in de schaduw, maar houdt niet van natte voeten in de winter. Het is een groenblijvend gras. Wel moet de bodem voldoende vocht bevatten om 's winters niet te verdrogen.
Op beschutte plekken kun je dit gras zeker toepassen, op een wat opener stuk is het meestal wat bruin op de (uitgedroogde) toppen. Veel onderhoud heeft deze Carex ook niet nodig; in het voorjaar als de nieuwe groeipunten verschijnen het afgestorven blad weghalen - ik trek het er gewoon uit vanaf de onderkant of je knipt het weg.

Hakonechloa macra 'Aureola' zou ik ook aanraden omdat de kleur een mooi lichtgevend effect geeft in een schaduwhoek en de vorm zo sierlijk is. Ik heb deze al 8 jaar in dezelfde pot staan en wordt alleen maar mooier. Standplaats krijgt avondzon vanaf 19 uur 's zomers. Ook hier, in het voorjaar als de groeipunten verschijnen voorzichtig het afgestorven blad verwijderen.

Kijk ook eens naar Liriope muscari. Weliswaar geen gras, maar het lancetvormige, smalle blad blijft s' winters groen en bovendien bloeit deze plant in het najaar met een bloeiwijze die lijkt op een blauw druifje. Echte aanrader voor (half)schaduw.
maandag 19 september 2011 - 10:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon