menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijsnoeien magnolia na storm

Ga naar meest recente reactie

irisvanstraelen

Irisvanstraelen

Kan er iemand advies geven over het bijsnoeien van mijn magnolia?
Ik lees overal dat die weinig of geen snoei nodig heeft, maar de mijne is volledig uit vorm. Toen wij het huis kochten stond hij volledig tussen oude sparren. Die hebben we allemaal laten verwijderen, zodat hij mooi open en bloot stond. Alleen, hij staat nu ook goed in de wind. De westenwind heeft al meermaals (vorig jaar en de storm voorbije maand) takken afgescheurd.

De boom splits zich reeds van in het begin in 2 stammen. Een van hen, op een geweldig scheve zijtak na, is nu volledig kaal gerukt en de andere staat nog, maar nog zo'n storm en die tak is er ook aan.

Mijn ouders raden me aan hem te knotten, maar dan zal het wellicht jaren en jaren duren vooraleer hij terug een boomvorm heeft?

In bijlage een foto.

Struiken & Bomen

zondag 28 augustus 2011 - 13:41
Esem

Esem

Verwijder alle dood en ingescheurd hout.

Zijn er takken die beschadigd zijn tot aan de stam,verwijder deze dan tot op 2 à 3 cm, van de stam,en smeer de wond die je gemaakt hebt in met een wondbeschermer, te verkrijgen in de betere tuinzaken.

Als je zoiets moet gaan verwijderen geef dan eerst onderaan een zaagsnede zodat wanneer je bovenaan de tak begint te zagen, de te verwijderende tak niet kan inscheuren en zo de wonde nog groter kan maken.

Voor de rest laat je alles zoals het is, en bekijk volgend jaar wat je eventueel nog kan gaan snoeien, indien nodig.

Gr E.
zondag 28 augustus 2011 - 15:07
hanninkj

Hanninkj

Een paar jaar geleden was mijn M. grandiflora helemaal ingescheurd door de sneeuw. Gewoon al het gescheurde hout verwijderd, vorm erin gesnoeid en hij doet het weer heel goed.
Ik snoei al mijn Magnolia's zonder problemen.

Ton
zondag 28 augustus 2011 - 16:20
Tuinprins

Tuinprins

En nog steeds zijn er mensen die aankomen met die wondpasta of hoe het ook mag heten. Pure geldklopperij. Is echt nergens voor nodig, een wond moet zichzelf afgrendelen.

Gegroet, de tuinprins
zondag 28 augustus 2011 - 19:21
Esem

Esem

Als je iets niet goed weet te gebruiken is het altijd wel geldklopperij.

Ik zeg je dat dit helemaal geen geldklopperij is,alleen je moet het weten te gebruiken en ook geen verkeerde aankopen.
Einde gesperk, en maak er verder ook geen woorden meer aaan vuil.

groeten E,
zondag 28 augustus 2011 - 19:51
Mandy

Mandy

ik moet bekennen dat ik vorig jaar ook 3 van mijn magnolia's heb gesnoeid op advies van een tuinman die voor de plaatselijke tuinclub in mijn tuin kwam snoeien..... en het resultaat was dat ze alledrie weer heel mooi zijn geworden dit jaar en ook weer in volle bloei hebben gestaan...

Deze herfst ga ik er nog een stuk 4 snoeien..... in de hoop dat ze zo mooi gaan worden als de eerste 3...

en vervolgens het volgend jaar weer een stuk of 3 a 4 tegelijk...... etc etc.....








ps Ik heb ook geen wondpasta/ wondbeschermer gebruikt....... was niet nodig werd mij verteld.......

Is knotten niet wat al te rigoreus???

Ik heb alleen heel veel zijtakken en gedeelten van zijtakken weggesnoeid......
zondag 28 augustus 2011 - 20:17
WiPe

WiPe

Je zou die Magnolia kunnen knotten. Ik ben er vrijwel zeker van dat die boom opnieuw zal uitschieten en dat hij nadien vol in blad zal staan. Fris, gezond, donkergroen blad. Maar het probleem met knotten is dat de snoeiwonden gaan inrotten. De nieuwe takken die daarop komen staan dan vrij opppervlakkig aan de oude tak vergroeid, terwijl die oude tak gaat inrotten. Dat zorgt er alleen maar voor dat die nieuwe scheuten nog makkelijker gaan afbreken.


Het probleem met die boom is dat die ingesloten heeft gestaan tussen die coniferen. Omdat die boom weinig zonlicht kreeg is die erg de hoogte ingeschoten. En omdat die coniferen de Magnolia beschut hebben tegen de wind zijn die lange takken ook niet kunnen uitbreken. Omdat die coniferen weg zijn, en die Magnolia zijn groei niet aangepast heeft aan die winderige situatie (dat kan zo snel nu eenmaal niet) moeten die takken wel uitbreken.

Wat je moet doen is dus vrij simpel. Je kan best alle takken uitlichten om de takken minder zwaar te maken. Aan de buitenkant van de kruin ga je van alle takken een deel van de zijtakken weghalen. Je kan zelfs een aantal takken inkorten tot op een zijtak. Probeer zoveel mogelijk de vorm van de boom te behouden. Doordat er nu meer licht in de kruin komt gaan er vanzelf nieuwe takken groeien. Op termijn krijgt je boom wel weer een mooie vorm, maar dat kan nog een tijd duren.
Let er bij het snoeien op dat je geen te dikke takken snoeit. Een doorsnede van 7 tot 10 cm is echt wel het maximum. Als je dikkere takken snoeit maak je het kernhout bloot, en dat kan niet afgrendelen. Daardoor gaat dat kernhout inrotten.

Wat dat wondafdekmiddel betreft: het gebruik van een wondafdekmiddel kan de fouten als gevolg van slecht snoeien niet goed maken. Je kan niet vermijden dat een dikke tak gaat inrotten door het gebruik van een wondafdekmiddel.
zondag 28 augustus 2011 - 21:53
irisvanstraelen

Irisvanstraelen

Dank je wel Wipe!

Ik ben zelf ook tegen het knotten van de boom want dan is hij helemaal geen boom meer, eerder een stompje.
Ik zal hem eind oktober idd inkorten zoals je schrijft en dan zien wat het volgend jaar geeft. Hopelijk wordt het terug de grote boom die hij ooit was ...
maandag 29 augustus 2011 - 19:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon